Kryzys nie u krezusów. Samochody z wyższej półki znajdują w Polsce coraz więcej nabywców
W dziesiątym miesiącu roku auta z wyższej półki zanotowały w Polsce spadek liczby rejestracji w stosunku do poprzedniego miesiąca i wzrost w zestawieniu z październikiem roku ubiegłego. Jak podsumowuje IBRM Samar, wynik skumulowany od początku roku jest o kilkaset sztuk większy w porównaniu z sytuacją sprzed roku.
W szczegółach wygląda to tak, że w październiku 2022 roku w Polsce zarejestrowano 7 366 nowych samochodów osobowych klasy premium, o 10 proc. mniej niż we wrześniu 2022 roku i o 13,57 proc. więcej w zestawieniu z październikiem 2021 roku.
Październikowy wynik bieżącego roku był też większy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano w naszym kraju 7 195 samochodów z segmentu premium. W październiku 2022 roku udział aut z wyższej półki w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 23 proc. Łącznie od stycznia do października 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali 76 598 nowych samochodów klasy premium, o 1,05 proc. (793 sztuki) więcej niż w takim samym okresie roku 2021.
Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w październiku 2022 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 32 001 samochodów osobowych, o 2,37 proc. więcej niż rok wcześniej i o 10,66 proc. mniej niż w październiku 2022 r. Od stycznia do października 2022 roku zarejestrowano w Polsce 348 697 samochodów osobowych, o 7,89 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Może być gorzej
Jak informuje IBRM Samar, rejestracje aut z segmentu premium mają się więc lepiej niż cały rynek nowych samochodów osobowych w Polsce. O ich mocniejszej pozycji (albo o relatywnie słabej kondycji tzw. aut popularnych) świadczy też fakt, że w pierwszej 10-tce zestawienia na koniec października znalazły się aż trzy marki premium: BMW, Mercedes i Audi. Niemniej jednak także samochodów z wyższej półki nie omijają problemy dotykające cały rynek nowych samochodów osobowych. Mimo obserwowanej ostatnio poprawy, nadal istnieje wysokie ryzyko ponownego odcięcia producentów od dostaw komponentów, w tym choćby mikroprocesorów. Poza tym, problemem pozostaje ograniczone zainteresowanie klientów zakupem aut. Rosnące ceny, wysoka inflacja, niepewna przyszłość, to wszystko czynniki wpływające na zmniejszającą się chęć inwestycji w nowy samochód.
Wielka trójka na podium
Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec października 2022 roku przypadło w udziale BMW. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w okresie styczeń-październik 2022 roku to: seria 3, X5 oraz X3.
Na drugiej pozycji w rankingu znalazł się Mercedes. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec października 2022 roku okazała się Klasa GLC, przed Klasą Coraz Klasą CLA.
Na trzecim miejscu było Audi. Spośród aut z czterema pierścieniami na grillu, w okresie od stycznia do października 2022 roku najlepiej sprzedawał się model Q5. Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q3, a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi A3.