Polskie samorządy otrzymają stacje ładowania aut elektrycznych. Muszą być jednak aktywne
Za realizację programu odpowiadają Fundacja Santander Bank Polska wraz Santander Leasing, a do współpracy zaproszeni zostali GreenWay Polska oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Przedmiotem konkursu jest pełne finansowanie budowy minimum 16 stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz utrzymanie ich przez 2 lata. Na ten cel została przeznaczona kwota 1 mln złotych. W programie mogą wystartować wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, których liczba mieszkańców na dzień ogłoszenia konkursu nie przekracza 100 tys.
– Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że obecnie jedną z głównych obaw kierowców przed użytkowaniem samochodów elektrycznych jest dostępność stacji ładowania. Zwłaszcza poza autostradami i dużymi aglomeracjami. Dlatego jako przedstawiciele branży leasingowej chcemy mieć wpływ na „łatanie” białych plam polskiej sieci elektromobilności, aby te obawy zmniejszać – mówi Krzysztof Kowalewski, wiceprezes zarządu Santander Leasing. – Wierzymy, że pomoże to wpłynąć na zwiększenie liczby samochodów elektrycznych, czyli mniej spalin i mniej hałasu, tak w dużych jak i małych miastach. W miejscowościach, w których na co dzień mieszkamy, uprawiamy sport czy chodzimy na spacery – dodaje.
Jednak milion elektryków
Do 2030 r. łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów elektrycznych (osobowych i dostawczych) zwiększy się do prawie miliona sztuk – wynika z najnowszej edycji raportu „Polish EV Outlook”, opracowanego przez PSPA. Według wspomnianego raportu powiększy się również sieć ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Polsce – z około 5 tys. obecnie do prawie 100 tys. punktów w 2030 r. – W latach 2019-2022 liczba ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce wzrosła ok. 2,5-krotnie. Główna koncentracja infrastruktury (56 proc.) przypada jednak na duże ośrodki miejskie liczące powyżej 100 tys. mieszkańców. W tym kontekście kluczowe jest większe zdywersyfikowanie lokalizacji ładowarek, tak aby przyspieszyć proces rozwoju floty samochodów elektrycznych w różnych częściach kraju. Dlatego liczymy, że do uruchomionego projektu zgłoszą się samorządy z mniejszych miejscowości – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Jak wskazują analizy PSPA, to głównie firmy rejestrują auta elektryczne. W 2022 r. przedsiębiorcy (nie wliczając jednoosobowych działalności gospodarczych) odpowiadali aż za 78 proc. rejestracji nowych, osobowych samochodów całkowicie elektrycznych – to więcej o 8 proc. niż w roku 2021.
Stale rosnącą rolę leasingodawców w finansowaniu inwestycji w ten segment pojazdów potwierdzają z kolei ostatnie dane Santander Leasing. Jak wskazują wyniki, do połowy maja 2023 roku dynamika udzielonego przez spółkę finansowania pojazdów elektrycznych wyniosła 144 proc. rok do roku. W podobnym tempie rosła liczba stacji do ładowania w 2022 – o 140 proc.
Dominują wielkie ośrodki
Elektromobilność nadal koncentruje się przede wszystkim w największych ośrodkach miejskich. Z pierwszego wydania „Polish EV Outlook 2023” wynika, że najwięcej samochodów elektrycznych – prawie 22 proc. całej polskiej floty – zarejestrowano w Warszawie. W 2022 r. stolica odpowiadała również za ponad 21 proc. nowych rejestracji aut wyposażonych w akumulatory trakcyjne (BEV). Około 26 proc. parku samochodów całkowicie elektrycznych zarejestrowano w miastach liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców – Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy i Lublinie.