Jako van wyznaczał standardy w klasie. Teraz już nim nie jest, ale nadal przeznaczony jest dla rodzin
Historia Renault Scenica trwa od 27 lat. Jego najnowsze wcielenie będzie crossoverem z napędem elektrycznym. Choć nowy Scenic przeszedł technologiczną rewolucję, to nadal jego odbiorcami będą rodziny.
Przestronne wnętrze
Scenic wykorzystuje nową elektryczną platformę CMF-EV opracowaną przez Alians Renault, Nissana i Mitsubishi. Auto ma odważny design, stosunkowo niewielkie jak na tę klasę wymiary (4,47 m długości, 1,86 m szerokości i 1,57 m wysokości), a przy tym, oferuje pasażerom rekordową ilość miejsca w środku. Wygodę podróżowania gwarantują płaska podłoga oraz duży rozstaw osi (2,78 m). Przeszklony, nowatorski dach Solarbay ze szkła o regulowanej przezroczystości i pomysłowy wielofunkcyjny tylny podłokietnik dopełniają komfortowego wyposażenia kabiny. Dostęp do wnętrza zapewniają wysuwane automatycznie klamki oraz szeroko otwierane drzwi, niemal pod kątem 90 stopni.
Pojemny i funkcjonalny
Nowy kompaktowy model Renault jest autem niezwykle funkcjonalnym. Scenic E-Tech Electric ma kufer o standardowej pojemności 545 litrów, który po złożeniu siedzeń można powiększyć do 1670 litrów. Ponadto podróżni mogą przewozić przedmioty we wnętrzu. Do dyspozycji jest mnóstwo schowków o łącznej pojemności aż 39 l (w desce rozdzielczej – 4 l, w kieszeni w drzwiach – 13,6 l, w konsoli środkowej – 6,6 l, uchwyty na kubki – 2 l).
Wysokiej klasy nagłośnienie
Jak przystało na nowoczesne auto, nowy Scenic oferuje cyfrowe wnętrze. Znajdziemy w nim podwójny ekran OpenR składający się z dwóch części w układzie litery L: poziomego ekranu TFT o przekątnej 12,3 cala oraz pionowego ekranu dotykowego o przekątnej 12 cali. System multimedialny OpenR Link ma ponad 50 aplikacji. Poza wspomnianymi ekranami do dyspozycji kierowcy jest jeszcze wyświetlacz head-up o przekątnej 9,3 cala. O jakość dźwięku w nowym kompaktowym modelu Renault dba wysokiej jakości system audio, który został opracowany wspólnie z Jeanem-Michel Jarrem, francuskim kompozytorem muzyki elektronicznej.
Mocny elektryczny napęd
Renault Scenic E-Tech napędza lekki, kompaktowy silnik synchroniczny. Francuzi podkreślają, że ich jednostka zapewnia wyższą sprawność energetyczną w porównaniu z silnikami z magnesami stałymi. Silnik może występować w dwóch wariantach: 170 KM (280 Nm) i 220 KM (300 Nm). Prąd pochodzi z kompaktowego akumulatora trakcyjnego, który dostępny jest w dwóch pojemnościach: 60 i 87 kWh. Większy akumulator połączony z mocniejszym, 230-konnym silnikiem pozwala na uzyskanie przyspieszenia 0-100 km/h w 8,4 s. Po jego pełnym naładowaniu Scenic E-Tech Electric powinien uzyskać zasięg do 620 km. Renault informuje, że akumulator 87 kWh będziemy mogli naładować w 30 minut z mocą do 150 kW.
Zaprojektowany w zrównoważony sposób
Renault podkreśla, że piąta generacja Renault Scenic proponuje nową wizję mobilności. Chodzi głównie o zmniejszenie oddziaływania samochodów na środowisko podczas całego cyklu ich życia – od zaprojektowania, produkcji, przez użytkowanie aż po wycofanie z eksploatacji. Nowy Scenic zbudowany jest w 24 procentach z materiałów pochodzących z recyklingu, a 90 proc. jego masy nadaje się do ponownego przetworzenia, łącznie z akumulatorem trakcyjnym.
Debiut w pierwszej połowie 2024 roku
Scenic E-Tech electric będzie pierwszym modelem elektrycznym w gamie Renault oferowanym w sportowej wersji esprit Alpine. Samochód produkowany w zakładzie w Douai (obecnie kompleks ElectriCity), zostanie wprowadzony do sprzedaży w pierwszej połowie 2024 roku. Wówczas poznamy jego ceny i wyposażenie.