Droga ekspresowa S17. Są dobre wieści w sprawie budowy dwóch nowych odcinków
W połowie sierpnia GDDKiA informowała, że do Wojewody Lubelskiego trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka drogi ekspresowej S17 Zamość Wschód – Zamość Południe. Teraz drogowcy przekazują, że wojewoda otrzymał kolejne dwa wnioski dotyczące budowy tej ekspresówki. Tym razem dotyczą one dwóch odcinków trasy S17: Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ i Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne.
Decyzja wojewody to ważny etap w budowie
Wydanie decyzji ZRID jest ważnym krokiem, bez którego nie rozpocznie się żadna drogowa inwestycja. Decyzja określi granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane nieruchomości. Dla firmy odpowiedzialnej za budowę drogi, uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia prac (oczywiście po wcześniejszym przekazaniu placu budowy).
Droga ekspresowa S17 – przebieg trasy
Ekspresówka S17 to ważny szlak komunikacyjny na wschodzie Polski. Trasa prowadzi od Warszawy, przez Lublin, Zamość, Tomaszów Lubelski do granicy z Ukrainą (Hrebenne). Od 2020 roku kierowcy korzystają już z drogi ekspresowej pomiędzy Lublinem a Warszawą.
Cztery odcinki S17 od Zamościa w kierunku Hrebennego
Droga ekspresowa S17 między Piaskami a Hrebennem będzie miała ok. 125 km długości. Od 2021 roku kierowcy korzystają już z dwujezdniowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Obecnie na etapie realizacji są cztery odcinki S17 od Zamościa w kierunku Hrebennego. W sierpniu GDDKiA złożyła wniosek do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID dla odcinka Zamość Wschód – Zamość Południe. Dla odcinków Piaski – Łopiennik, Krasnystaw – Izbica, Izbica – Zamość Sitaniec trwa analiza ofert złożonych w przetargu.
S17 z Zamościa do Tomaszowa Lubelskiego (18,5 km)
Jeśli Wojewoda Lubelski wyda pozytywną decyzję ZRID rozpoczną się prace na odcinku od węzła Zamość Południe do węzła Tomaszów Lubelski Północ. Ten fragment S17-ki będzie liczył 18,5 km i przebiegać będzie wzdłuż obecnej DK17 po jej wschodniej stronie. Za węzłem Zamość Południe nowa trasa ominie las w Księżostanach, a następnie zbliży się do DK17. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa, a także para Miejsc Obsługi Podróżnych Krynice oraz Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Za Tarnawatką trasa przebiegać będzie w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w okolicach Dąbrowy Tomaszowskiej, gdzie połączy się obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego. Jak informuje GDDKiA, odcinek od Zamościa do Tomaszowa Lubelskiego wybuduje firma Kolin za kwotę 822,5 mln zł.
S17 z Tomaszowa Lubelskiego do granicy z Ukrainą (17,5 km)
Kolejny odcinek trasy S17, którego budowa ruszy pod wydaniu decyzji wojewody, będzie liczył 17,5 km. Rozpocznie się za węzłem Tomaszów Lubelski Południe, gdzie trasa przetnie obecną drogę krajową i pobiegnie po jej zachodniej stronie. Ominie Lubyczę Królewską i dalej poprowadzona będzie w korytarzu obecnej DK17. Zakończenie odcinka zaplanowano na włączeniu do istniejącej obwodnicy Hrebennego. Za realizację ponad 17 km drogi S17 od Tomaszowa Lubelskiego do Hrebennego odpowiada firma Budimex. Wartość umowy to 598,2 mln zł.