Czy warszawskie ulice są bezpiecznie? Znamy liczbę ofiar wypadków w stolicy

Od początku stycznia do końca października 2023 roku na warszawskich drogach zginęło 17 osób. W tym samym okresie ubiegłego roku ofiar śmiertelnych było 29. Co istotne mniejszą liczbę wypadku zanotowano już w 2022 roku, a to oznacza, że stołeczne ulice stają się z roku na rok coraz bezpieczniejsze.

Z roku na rok jest mniej ofiar
Jak podkreśla ZDM, ubiegłoroczne statystyki wypadkowe w stolicy, pierwsze od trzech lat, które nie były zaburzone przez zachowania związane z pandemią, przyniosły najlepsze pod tym względem liczby, odkąd są dostępne dane, czyli od czterech dekad. W całym 2022 r. na warszawskich ulicach zginęły 33 osoby.

Przez pierwsze 10 miesięcy 2023 r. ofiar wypadków w Warszawie było 17, to oznacza aż o ponad 40 proc. spadek w stosunku do liczby zdarzeń sprzed roku. Dla zobrazowania sytuacji poprawy bezpieczeństwa na drogach ZDM przytacza także statystyki z 1991 i 2011 roku, które podają, że na stołecznych ulicach życie straciło wówczas odpowiednio 314 i 90 osób.
Mniej ofiar wśród pieszych i motocyklistów
Wśród tegorocznych wypadków śmiertelnych zaledwie 6 dotyczy pieszych (w zeszłym roku między początkiem stycznia a końcem października było ich 12). Zginęło też mniej motocyklistów (4), przed rokiem drugie tyle (8). Kierowcy jednośladów nadal stanowią nieproporcjonalnie dużą, w stosunku do udziału w ruchu, grupę ofiar.
Warszawscy urzędnicy uważają, że mniejsza liczba ofiar na stołecznych drogach, to zasługa niedawno wprowadzonych zmian w prawie, m.in.: znacznego podwyższenia kar za najczęstsze wykroczenia drogowe oraz nadania pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych. Według ZDM-u obie zmiany były często komunikowane w mediach, co zwiększyło świadomość wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Nie tylko droższe mandaty, ale i lepsza infrastruktura
Urzędnicy uważają, że za poprawę bezpieczeństwa na drogach odpowiadają także wprowadzane od kilku lat w Warszawie, zmiany w infrastrukturze drogowej, m.in. nowe oświetlenie, przebudowa przejść dla pieszych, a także budowa progów zwalniających. Wszystkie te modernizacje zostały wprowadzone na skutek przeprowadzonego w latach 2016-20 kompleksowego audytu przejść dla pieszych (wszystkich 4093 zebr bez sygnalizacji na zarządzanych przez nas ulicach) i zmiany poprawiające bezpieczeństwo na kolejnych z nich – około 100 rocznie.
Pełny raport o bezpieczeństwie ruchu drogowego przygotowany przez Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie poznamy wiosną 2024 roku.