Przedsiębiorcy przyhamowali z zakupami. Końcówka roku zaskakuje
Jak informują analitycy z IBRM Samar, według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów, w listopadzie 2023 roku zarejestrowano w Polsce 5 476 samochodów dostawczych, o 0,85 proc. mniej niż rok wcześniej i o 0,27 proc. więcej niż w październiku 2023 roku. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 58 248 samochodów dostawczych, o 3,11 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Jedenaście z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do 2022 roku, w tym najbardziej Ssangyong, o 292,65 proc. Największy spadek zanotowało Iveco – o 25,23 proc.
Renault na czele
Tytuł lidera rynku w 2023 roku dzierży Renault. Klienci kupili i zarejestrowali o 1,78 proc. więcej dostawczaków niż w analogicznym okresie 2022 r. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 20,52 proc. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut była o 6,05 proc. wyższa niż w 2022 r. Udział marki w rynku wyniósł 14,58 proc. Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2023 r. klienci tego producenta zarejestrowali o 16,73 proc. więcej aut dostawczych niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,18 proc. Czwarta jest Toyota, a piąty Volkswagen.
Według IBRM Samar najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2023 r. jest dotychczas Renault Master. Na drugiej pozycji plasuje się Iveco Daily, na trzeciej Fiat Ducato, a na czwartej Mercedes-Benz Sprinter. Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit.