Pieniądze z KPO trafią do drogowców. Zostaną wydane głównie na poprawę bezpieczeństwa
Przypomnijmy, Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to program, który składa się z 54 inwestycji i 48 reform. Program powstał w celu wzmocnienia polskiej gospodarki oraz sprawienia, że będzie ona bardziej odporna na kryzysy. Budżet programu to 158,5 mld złotych, w tym 106,9 mld złotych w postaci dotacji i 51,6 mld złotych w formie preferencyjnych pożyczek.
Część pieniędzy trafi do drogowców. Pierwsze umowy o objęcie wsparciem bezzwrotnym dla projektów drogowych GDDKiA w ramach KPO zostały podpisane z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Na co pójdą pieniądze?
Budowa obwodnic
Pierwsze zadanie, na które GDDKiA wykorzysta wsparcie, to budowa obwodnic miejscowości na sieci dróg krajowych zarządzanych przez Dyrekcję. W ramach projektu zbudowane zostaną krótkie odcinki nowych dróg krajowych, które wyprowadzają ruch tranzytowy z centrów miejscowości. Pozwoli to na wyeliminowanie jednej ze zidentyfikowanych słabości polskiej sieci dróg krajowych znajdującej się poza siecią TEN-T, którą są liczne przejścia przez centra miejscowości, gdzie miesza się ruch tranzytowy z ruchem lokalnym, a także dużym natężeniem ruchu pieszego i rowerowego. W ramach projektu dofinansowane zostaną następujące obwodnice w ciągu dróg krajowych dla następujących miejscowości: Smolajny, Brzezie, Nowy Sącz i Chełmiec, Grzymiszew, Ostrowiec Świętokrzyski, Lipsko, Strykowo, Wąchock, Szczecinek, Gostyń, Pułtusk i Suchowola. Planowana wartość całkowita projektu wynosi 2,42 mld zł, planowane koszty kwalifikowalne wynoszą 2,0 mld zł.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego
Druga część pieniędzy z KPO wesprze projekt poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w 125 lokalizacjach na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. To od lat pięta Achillesa polskiego transportu. Pieniądze pozwolą przebudować przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów tak, by były one lepiej widoczne. Ze wsparcia zbudowane zostaną oświetlenia i doświetlenia przejść, ale także doświetlenia i oświetlenia przystanków. Przebudowanych zostanie wiele skrzyżowań, dojść do peronów, chodników i ścieżek pieszo-rowerowych i rowerowych. Większość przebudowanych miejsce będzie rozdzielała ruch pieszy i rowerowy od kołowego. Dodatkowo zamontowane zostaną nowe znaki drogowe i sygnalizacje świetlne. Jak pisze GDDKiA, celem szczegółowym drugiego z dofinansowanych w ramach KPO projektów jest poprawa bezpieczeństwa ruchu niechronionych użytkowników ruchu. Planowana wartość całkowita projektu wynosi 362,8 mln zł, a planowane koszty kwalifikowalne wynoszą 294,9 mln zł.