Program budowy 100 obwodnic. Dwie działają, 16 jest budowanych

Program budowy 100 obwodnic. Dwie działają, 16 jest budowanych

Budowa nowego odcinka autostrady A2
Budowa nowego odcinka autostrady A2 Źródło: GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała stan realizacji Programu budowy 100 obwodnic miast i miasteczek w Polsce.

Jak informuje GDDKiA, szesnaście obwodnic jest na etapie realizacji. Dla dziewięciu trwa przetarg na wybór wykonawcy, a kierowcy korzystają z dwóch obwodnic. Jadąc DK51 omijają Smolajny (woj. warmińsko-mazurskie), podróżując DK25 Brzezie (woj. pomorskie). Dyrekcja prowadzi prace przygotowawcze dla 73 obwodnic. Przypomnijmy, że cały program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości.

Program budowy 100 obwodnic

Ruch tranzytowy omija Smolajny i Brzezie

Pierwszą inwestycją zrealizowaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic jest niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51.GDDKiA udostępniła ją do ruchu 19 sierpnia 2022 r.. Inwestycja obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Od 29 października 2022 r. kierowcy korzystają też z obwodnicy Brzezia w ciągu DK25. Obwodnica o długości 8,5 km pozwala ominąć Brzezie od południowego zachodu, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miejscowości.

Postęp prac w programie

W realizacji jest szesnaście obwodnic o łącznej długości blisko 127,2 km i wartości ok. 2,3 mld zł.

woj. wielkopolskie:

  • Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (długość ok. 5,9 km, wartość ok. 76,2 mln zł, oddanie IV kwartał 2025 r.),
  • Gostynia w ciągu DK12 (ok. 17,3 km, ok. 246,8 mln zł, oddanie III kw. 2025 r.),
  • Grzymiszewa w ciągu DK72 (ok. 1,4 km, ok. 19 mln zł, oddanie I kw. 2024 r.),
  • Strykowa w ciągu DK32 (ok. 3,1 km, ok. 65,6 mln zł, oddanie II kw. 2024 r.),
  • Żodynia w ciągu DK32 (ok 3,3 km, ok. 32,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),

woj. lubelskie

  • Dzwoli wraz z rozbudową DK47 na odc. Janów Lubelski – Frampol (długość obwodnicy to ok. 2,7 km, a łącznie z przebudową DK74 12, wartość ok. 190,4 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
  • Gorajca w ciągu DK74 (ok. 6,7 km, ok. 119 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.),

woj. mazowieckie

  • Lipska w ciągu DK79 (ok. 6,4 km, ok. 110 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
  • Pułtuska w ciągu DK61 (ok. 19,8 km, ok. 442,2 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),

woj. podlaskie

  • Suchowoli w ciągu DK8 (ok. 15,1 km, ok. 249,1 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
  • Sztabina w ciągu DK8 (ok. 4,2 km, ok. 134,8 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),

woj. zachodniopomorskie

  • Gryfina w ciągu DK31 (ok. 5,5 km, ok. 75 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
  • Szczecinka w ciągu DK20 (ok. 4,4 km, ok. 106,6 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),

woj. lubuskie

  • Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (ok. 7,3 km, ok. 78 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),

woj. świętokrzyskie

  • Wąchocka w ciągu DK42 (ok. 11,7 km, ok. 283,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),

woj. warmińsko-mazurskie

  • Gąsek w ciągu DK65 (ok. 3,2 km, ok. 77 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.).

Obecnie trwa postępowanie przetargowe na realizację dziewięciu obwodnic o łącznej długości 72 km:

  • Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29, o długości 11,4 km, woj. lubuskie,
  • Szwecji w ciągu DK22 o długości ok. 4,2 km, woj. zachodniopomorskie,
  • II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28, o długości ok. 3 km, woj. podkarpackie,
  • Białobrzegów w ciągu DK8, o długości ok. 3,4 km, woj. podlaskie,
  • Rusinowa w ciągu DK22, o długości 4,5 km, woj. zachodniopomorskie,
  • Kroczyc w ciągu DK78, o długości ok. 9,1 km, woj. śląskie,
  • Głogowa w ciągu DK12, o długości 18,5 km, woj. dolnośląskie,
  • Wałcza w ciągu DK22, o długości 13,3 km, woj. zachodniopomorskie,
  • Stargardu w ciągu DK20, o długości 4,5 km, woj. zachodniopomorskie.

W przygotowaniu GDDKiA ma obecnie 73 zadania o łącznej długości ok. 653,3 km.

Jakie będą parametry przyszłych obwodnic?

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).

Więcej pieniędzy na inwestycje

24 maja 2022 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Rządowego Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie.

Czytaj też:
Dolny Śląsk. Rusza realizacja pierwszych trzech odcinków S8 do Czech
Czytaj też:
Drogi ekspresowe S12 i S17 do Ukrainy. Wiemy, jaki jest stan ich realizacji

Opracował:
Źródło: GDDKiA