500 osób bez pracy. Koncern likwiduje fabrykę silników spalinowych w Bielsku-Białej

O losach FCA Powertrain w Bielsku-Białej donosi Instytut Badań RynkuMotoryzacyjnego Samar, między innymi na podstawie doniesień portalu Bielsko.info. Jak czytamy, 2 stycznia 2024 roku nadzwyczajne zgromadzenie wspólników FCA Powertrain Poland podjęło uchwałę o rozwiązaniu spółki FCA Powertrain w Bielsku-Białej oraz powołaniu likwidatora. Informację o rozwiązaniu spółki FCA Powertrain Poland potwierdziła portalowi Wanda Stróżyk, przewodnicząca MOZ NSZZ Solidarność przy FCA Poland S.A. – Dyrekcja poinformowała nas dziś o likwidacji zakładu FCA Powertrain Poland. Tym samym wręczono nam pismo o zwolnieniach grupowych wszystkich 468 pracowników –powiedziała Wanda Stróżyk dla portalu Bielsko.info.
Praca w okolicy: producenci są
Zarząd FCA Powertrain Poland wydał komunikat prasowy. Czytamy w nim, że zarząd „wspólnie ze związkami zawodowymi, wypracuje społecznie akceptowalne rozwiązania zapewniające grupie około pięciuset pracowników jak najlepsze warunki potrzebne do przejścia przez proces zmiany zawodowej”. Właściciel firmy, czyli Stellantis – czwarty producent samochodów na świecie – pisze, że osoby zatrudnione w fabryce w Bielsku-Białej znajdą pracę w innych fabrykach Stellantisa w Polsce, „o ile wyrażą oni zainteresowanie tą możliwością”.
Koncern twierdzi, że załogę (jej część) mogą przyjąć zakłady w Tychach i Gliwicach (produkują samochody osobowe i dostawcze), fabryka siników w Tychach (będzie produkować nowe miękkie hybrydy dla aut koncernu Stellantis), czy odlewnia żeliwa Teksid Poland w Skoczowie (produkcja komponentów do aut marek Stellantis).
Brak popytu na silniki spalinowe
Fabryka silników w Bielsku-Białej padła ofiarą elektromobilności. Już wcześniej zarząd FCA Powertrain Poland informował o redukcji o 300 osób personelu. Zarząd napisał wówczas do zakładowych związkowców: „W wyniku wprowadzenia przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych nastąpił spadek zamówień na silniki, czego konsekwencją jest konieczność zakończenia przez FCA Powertrain Poland produkcji silników TwinAir oraz ograniczenie produkcji silników GSE i SDE”.