Drugi koncern motoryzacyjny świata przyspiesza. Rok 2024 ma być lepszy
Przychody ze sprzedaży Grupy Volkswagen wzrosły do 322,3 mld euro. Jak czytamy w raporcie, to w dużej mierze efekt zwiększenia dostaw w Europie i Ameryce Północnej (wzrost o 15 procent w porównaniu z rokiem 2022). Portfel zamówień na nowe samochody w Europie Zachodniej ustabilizował się na początku roku na poziomie ok. 1,1 mln pojazdów.
Więcej elektryków i większy zysk
W 2023 roku dostawy samochodów elektrycznych wzrosły o 35 procent, do 771 000 sztuk; ich udział w łącznych dostawach Grupy systematycznie rósł i osiągnął 8,3 procent na koniec roku. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wyniósł 22,6 miliarda euro,, a marża zysku operacyjnego nieznacznie spadła, w porównaniu z 2022 rokiem, do 7 procent. Płynność netto działu motoryzacyjnego pozostała na solidnym poziomie 40,3 mld euro, po wypłacie dywidendy w wysokości około 11 mld euro.
– Rok 2023 był ważnym rokiem dla Grupy Volkswagen ze względu na reorganizację. W ubiegłym roku kontynuowaliśmy wdrażanie naszego 10-punktowego planu i programów zwiększających wydajność. Wytyczyliśmy kierunek dla restrukturyzacji Grupy Volkswagen. Możemy na tym bazować w 2024 r. i mamy solidne podstawy do szybszego wzrostu od 2025 r. – powiedział Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen.
Jakie są perspektywy Grupy VW na 2024 rok. W komunikacie czytamy, że oczekiwany jest wzrost przychodów ze sprzedaży do 5 procent, który będzie wynikiem wprowadzenia na rynek nowych produktów. Rentowność ma utrzymać się na podobnym poziomie, co w 2023 roku 7-7,5 procent.
Spory wzrost na dwóch kluczowych rynkach
W 2023 roku całkowita liczba dostarczonych pojazdów wzrosła o 12 procent – do 9,24 mln. Do tego wyniku przyczyniły się wszystkie regiony, z Europą (+20 procent) i Ameryką Północną (+18 procent) jako głównymi czynnikami napędzającymi wzrost. W Chinach, na największym pojedynczym rynku Grupy, dostawy do klientów wzrosły o 2 procent, pomimo wymagającego otoczenia rynkowego.
Grupa Volkswagen będzie sporo inwestować: w szczególności na rynku chińskim i w nowe produkty: działalność związaną z akumulatorami oraz w platformy dla pojazdów elektrycznych i spalinowych. W 2024 r. wskaźnik inwestycji osiągnie oczekiwany poziom 13,5-14,5 procent. W kolejnych latach Grupa przewiduje, że wskaźnik inwestycji będzie stopniowo zbliżał się do docelowego poziomu 11 procent, który powinna osiągnąć do 2027 roku.