Rekord polskiego przemysłu motoryzacyjnego. A mimo to optymizmu brak

Producenci pojazdów samochodowych, przyczep i naczep sprzedali towary o wartości przekraczającej 60 mld złotych od stycznia do marca 2024 roku. – W pierwszych trzech miesiącach tego roku produkcja sprzedana wyniosła 60,23 mld złotych, najwięcej dla tego okresu roku w historii sektora motoryzacyjnego w Polsce – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. – Wzrost rok do roku wyniósł 3,4 proc. a więc znacząco mniej niż w tym samych kwartałach zarówno 2023, jak i 2022 roku – dodaje ekspert.
W grupie firm produkcyjnych średnich i dużych (powyżej 49 osób) także utrzymana została tendencja wzrostowa (choć nie u wszystkich producentów). Łącznie produkcja sprzedana w tej grupie wzrosła rok do roku o 9,1 proc. do 58,1 mld złotych (I kwartał 2023: 57,3 mld złotych). Największy wzrost procentowy, o 18,0 proc. (25,2 mld złotych) nastąpił w grupie producentów pojazdów i silników. Także w najważniejszej grupie, producentów części i akcesoriów zanotowano wynik wyższy niż rok wcześniej (31,1 mld złotych, +4,6 proc.). Natomiast u producentów nadwozi, oraz przyczep i naczep wartość produkcji sprzedanej spadła o 14,2 proc. do 1,7 mld złotych.
Zatrudnienie w motoryzacji
Po I kwartale 2024 roku przeciętne zatrudnienie w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób wzrosła do 203,4 tysiąca, o 3 tysiące więcej niż rok wcześniej (+1,5 proc.) a jednocześnie o 1,4 tys. więcej niż na koniec 2023 roku.
Eksport branży
Wyniki eksportu branży odzwierciedlają spadek popytu, szczególnie w segmencie związanym z produkcją aut elektrycznych. W I kwartale 2024 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 12,4 mld euro wobec 12,9 mld euro w analogicznym okresie zeszłego roku. Spadek wyniósł 3,84 proc. – Sytuacja na początku tego roku była zmienna – podkreśla Rafał Orłowski. – W styczniu eksport był na niewielkim minusie (-1,3 proc.), aby w lutym wzrosnąć (+1,5 proc.) a następnie znacząco spaść na koniec kwartału (-10.5 proc.) – dodaje.
Części i akcesoria
Najważniejszą grupą eksportową pozostają części i akcesoria. W I kwartale 2024 roku na rynki zagraniczne trafiły komponenty o wartości 4,63 mld euro. To nowy rekord dla tego okresu roku. W stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku nastąpił wzrost o 5,03 proc. Na części i akcesoria przypadło 34,17 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski. W porównaniu do I kwartału 2023 roku udział części wzrósł o 0,09 punktu procentowego.
Skomplikowana sytuacja
Wyniki I kwartału 2024 roku pokazują, jak złożona staje się w tym roku sytuacja w przemyśle motoryzacyjnym nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Produkcja sprzedana wzrosła o 3,4 proc. a więc znacząco mniej niż w poprzednich latach. Także w zatrudnieniu utrzymano trend wzrostowy, ale było to możliwe wyłącznie dzięki producentom części i komponentów. W pozostałych grupach (producenci pojazdów i silników oraz producenci nadwozi, przyczep i naczep) nastąpiły statystycznie nieznaczne, ale redukcje miejsc pracy.
Natomiast na eksport przemysłu motoryzacyjnego negatywnie wpływa znaczący spadek popytu na auta elektryczne na rynkach unijnych. Wartość eksportu produkowanych w Polsce baterii litowo-jonowych spadła o ponad połowę w stosunku do zeszłego roku.
Zdaniem ekspertów AutomotiveSuppliers.pl, wszystko wskazuje na to, że trwająca od kilku lat dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w naszym kraju dobiega właśnie końca. Spadki popytu, opóźnienia w uruchamianiu nowych projektów, spowolnienie rozwoju elektromobilności oraz rosnące koszty działalności powodują, że przez cały kontynent przetacza się fala procesów restrukturyzacyjnych, co doprowadza do zamykania zakładów lub redukcji aktualnego zatrudnienia.