O ile zdrożały samochody przez ostatni rok? Niesamowity wzrost

O ile zdrożały samochody przez ostatni rok? Niesamowity wzrost

BMW M5 CS
BMW M5 CS / Źródło: IBRM Samar, BMW
Analiza danych pokazuje, że w minionym roku średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych osiągnęła dokładnie 10-procentowy wskaźnik wzrostu.

Opracowany przez IBRM Samar raport przestawia nieco szczegółów w tym zakresie, a także tempo zmian cen aut na tle średnich wynagrodzeń.

Dane z ostatnich trzech lat wyraźnie wskazują, że to właśnie w 2020 roku ceny rosły w najszybszym, dwucyfrowym tempie, podczas gdy w analogicznym porównaniu sprzed roku (2019 rok do 2018) wzrosty nie przekraczały 6 proc.

Miesięczne wahania cena pandemicznym roku

Z danych zebranych przez IBRM Samar wynika, że w 2020 roku średnie ważone ceny sprzedaży nowych samochodów osobowych wzrosły dokładnie o 10 6 proc. do kwoty 122 862 złote. W samym grudniu tak liczona cena wyniosła 125 294 zł, co oznacza wzrost w ciągu roku o 4,3 proc. Rekordowym miesiącem okazał się kwiecień, kiedy po raz pierwszy w historii średnia ważona cena sprzedaży nowego auta osobowego przekroczyła pułap 130 tys. zł.

Specyficzne zmiany na tle całego rynku wykazuje segment samochodów premium. Rosnąca popularność aut tej grupy ma znaczący wpływ na wzrost cen, mimo że ceny w klasie premium rosną wolniej w porównaniu do całego rynku. Średnia ważona cena sprzedaży wynosi dla nich obecnie 232 227 zł, w ciągu roku wzrosła o zaledwie 4,1 proc. Istotny jest jednak rosnący udział samochodów klasy premium w rynku samochodów osobowych (wraz z minibusami). W 2019 roku stanowiły one 14,0 proc. rynku, a w 2020 roku już 17,7 proc.

Wzrost cen kontra wynagrodzenia

Jak wygląda porównanie średnich ważonych cen nowych samochodów na polskim rynku i naszych statystycznych wynagrodzeń?Konkluzje są tradycyjnie dwie: dobra i zła.

Dobra jest taka, że choć ceny rosną, rosną też średnie wynagrodzenia, przynajmniej te oficjalnie podawane dla sektora przedsiębiorstw przez Główny Urząd Statystyczny. Zła jest taka, że tempo wzrostu wynagrodzeń jest niemal identyczne jak cen samochodów. Co to oznacza? Że siła nabywcza naszych wynagrodzeń, niestety, nie rośnie.

W styczniu 2018 roku na zakup nowego samochodu osobowego w średniej cenie statystyczny Kowalski potrzebował blisko 31 pensji, czyli wynagrodzenia za 2 lata i 7 miesięcy pracy. W całym 2020 roku - poza okresem pierwszego lockdownu w kwietniu i maju – liczba wynagrodzeń potrzebnych na zakup auta oscylowała w przedziale 30-32 wynagrodzeń. Tylko w grudniu - za sprawą rekordowych w historii statystycznych zarobków na poziomie 5973,75 zł brutto – spadł do poziomu poniżej 29.

Które auta zdrożały najbardziej?

Dla których marek średnie ważone ceny sprzedaży wzrosły najbardziej? Dla tych, które w największym stopniu zaczęły „elektryfikować” swoje modele.

Listę marek otwiera Smart, którego średnia cena sprzedaży wzrosła aż o 85,1 proc. Jest to oczywiście związane z wycofaniem z oferty silników spalinowych i zastąpieniem ich elektrycznymi. Dwa kolejne miejsca zajmują przedstawiciele japońskiej motoryzacji: Suzuki (+14,1 proc.) i Honda (+14,0 proc.). Listę modeli o największej dynamice wzrostu średniej ważonej ceny sprzedaży otwierają również te, w których wyeliminowano napęd spalinowy na rzecz elektrycznego: Skoda Citigo (+121,6 proc.), Smart Forfour (+95,5 proc.) oraz Smart Fortwo (+74,7 proc.). W następnym, analogicznym porównaniu wymienione modele z pewnością stracą czołowe lokaty.

Analiza zmian cen w poszczególnych segmentach pokazuje, że najwyższy wskaźnik osiągnął segment superluksusowych aut sportowo-rekreacyjnych (+13,1 proc.), aczkolwiek posiada on zaledwie 0,1 proc. udziału w rynku. Dla przypomnienia to segment, w którym pozycjonowane są takie modele jak Porsche 911 czy BMW serii 8. W dalszej kolejności ponad 10-procentowy wzrost cen odnotowały jeszcze segmenty: B vany (+12,7 proc.), A hatchback (+11,9 proc.) oraz D vany (+10,1 proc.). Udział w rynku wymienionych segmentów nieznacznie przekracza 3,5 proc., natomiast najpopularniejszym segmentem są samochody kompaktowe z klasycznymi nadwoziami (udział 24,9 proc.). W ich przypadku ceny na przestrzeni roku wzrosły o 8,8 proc. Najmniejszy wskaźnik wzrostu cen, jak i najmniejszy udział w rynku dotyczy segmentu aut luksusowych (+2,7 proc.).

Czytaj też:
Elon Musk pokazał nową Teslę, a w niej gry CD Projektu. Akcje spółki poszybowały

Źródło: IBRM Samar
+
 0

Czytaj także