Ćwierć wieku RS-ów Audi. Moc jest z nimi

Ćwierć wieku RS-ów Audi. Moc jest z nimi

25 lat Audi RS
25 lat Audi RSŹródło:Audi
25 lat temu na rynku pojawił się pierwszy model Audi RS. Był rok 1994, a samochód nazywał się Audi RS 2 Avant. Odtąd auta z tymi dwoma literkami budzą emocje i cztery pierścienie nie zamierzają tego zmieniać. Oto historia RS-ów.

Od 1994 roku do dziś Audi Sport GmbH (dawniej Quattro GmbH) zaprezentowało aż 25 modeli RS. W 2019 roku na rynku pojawiło się i pojawi sześć kolejnych modeli, z czego dwa to zupełnie nowe Audi RS.

Dla Audi symbol „RS” to filozofia. Perfekcja wykonania i najwyższe osiągi. Modele z tymi literkami to absolutny top swoich linii produktowych. Wiele z nich było pionierami w swoich segmentach rynkowych i wytyczało drogę dla technicznych innowacji także dla konkurencji. A ta jest wyjątkowo silna zwłaszcza w Niemczech. BMW ma przecież samochody z literką M, a Mercedes AMG.

25 lat Audi RS

Spośród całej gamy RS-ów na szczególną uwagę zasługuje pięć modeli, dla Audi to kamienie milowe w historii serii.

Jak wspomnieliśmy, pierwszy rozdział w historii RS został napisany w roku 1994. Wtedy właśnie na rynku pojawiło się wyposażone w pięciocylindrowy, czterozaworowy silnik o mocy 315 KM Audi RS 2 Avant. To właśnie ten samochód pomógł czterem pierścieniom stworzyć nowy segment pojazdów: dynamicznych i wydajnych kombi. Moc auta przenoszona była na drogę za pomocą sprawdzonego w wyścigach i w rajdach napędu Quattro z samoblokującym się, centralnym mechanizmem różnicowym.

25 lat Audi RS

W roku 1999 pojawiło się Audi RS 4 Avant zbudowane na bazie S4. Pod jego maską – podobnie jak pod maską S4 – znalazł się sześciocylindrowy silnik w układzie V o pojemności 2,7 litra. Pięć zaworów na cylinder i biturbo wykonywało w nim świetną robotę. Jednostka ta powstała we współpracy z firmą Cosworth Technology. Dzięki niej głowice cylindrów zbudowano od nowa, zmieniono porty wlotowe i wylotowe oraz powiększono przekrój kanałów powietrznych po stronie ssącej i sprężającej. Ponadto powiększono turbosprężarki i zwiększono – w porównaniu do S4 – ciśnienie doładowania. Po tych przeróbkach silnik modelu RS 4 rozwijał maksymalnie 380 KM mocy, zamiast 265 KM.

Druga generacja RS 4 pojawiła się w roku 2005. Dostała silnik V8 o mocy 420 KM. Był to pierwszy przypadek, w którym cztery pierścienie zastosowały w swej konstrukcji połączenie bezpośredniego wtrysku benzyny i koncepcji silnika wysokoobrotowego, osiągającego nawet 8250 obr./min. Technika FSI dowiodła swych możliwości napędzając zwycięskie w wyścigu Le Mans Audi R8. W roku 2007 silnik ten został wykorzystany w pierwszej generacji Audi R8. Budując zawieszenie tego modelu wykorzystano najnowszą wtedy wersję stałego napędu na cztery koła Quattro oraz użyty po raz pierwszy w roku 2002 w modelu RS 6 system dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control.

Rok 2008 to rynkowa premiera RS 6 Avant – chyba najbardziej kultowego RS-a w 25-letniej historii. Auto miało benzynowy silnik V10 z bezpośrednim wtryskiem FSI, podwójne doładowanie biturbo i stały napęd na cztery koła Quattro. RS 6 Avant był samochodem kuriozalnym, ale pożądanym. Miał 580 KM i 650 Nm momentu obrotowego.

Czytaj też:
Audi jak Lambo. Mocarne SQ8 ma 435 KM

W roku 2011 postanowiono zejść z literkami RS do niższego segmentu. Pojawił się RS 3 Sportback o mocy 340 KM z silnikiem pięciocylindrowym. Z kolei w 2013, RS Q3 usportowił kolejny segment rynkowy – kompaktowych SUV’ów. Napędzany był przez montowany poprzecznie, pięciocylindrowy silnik 2,5 litra – taki sam, jaki montuje się w Audi TT RS i RS 3. Kompaktowy motor początkowo wytwarzał 310 KM, lecz jego moc w roku 2014 została zwiększona do 340 KM, a w 2016 do 367 KM.

Audi Sport GmbH ma obecnie w swej ofercie siedem modeli typu RS:

  • Audi TT RS Coupé i Roadster
  • Audi RS 3 Sportback i Limousine
  • Audi RS 4 Avant
  • Audi RS 5 Coupé
  • Audi RS 5 Sportback

A oto modele RS w porządku chronologicznym:

  • Audi RS 2 Avant (1994): pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik 2,2, 326 KM
  • Audi RS 4 Avant (2000): silnik 2,7 V6, biturbo, 380 KM
  • Audi RS 6 Limousine i RS 6 Avant (2002): silnik 4,2 l V8, biturbo, 450 KM; od roku 2004 – RS 6 Plus, 480 KM, seria limitowana do 999 egzemplarzy
  • Audi RS 4 Limousine (2005), RS 4 Avant (2006), RS 4 Cabriolet (2006): silnik 4,2 V8, 420 KM
  • Audi RS 6 Limousine i RS 6 Avant (2008): silnik 5,0 V10, biturbo, 580 KM; od roku 2010 – RS 6 Plus z prędkością ograniczoną do 303 km/h
  • Audi TT RS Coupé i TT RS Roadster (2009): pięciocylindrowy silnik 2.5, 340 KM; od roku 2012 – Plus o mocy 360 KM
  • Audi RS 5 Coupé (2010) i RS 5 Cabriolet (2012): silnik 4,2 V8, 450 KM
  • Audi RS 3 Sportback (2011): pięciocylindrowy silnik 2.5, 340 KM
  • Audi RS 4 Avant (2012): 4,2 V8, 450 KM
  • Audi RS Q3 (2013): pięciocylindrowy silnik 2,5, 310 KM; od roku 2014 – 340 KM; od roku 2016 – wersja Performance 367 KM
  • Audi RS 6 Avant (2013): silnik 4,0 V8, biturbo, 560 KM; od roku 2015 – wersja Performance o mocy 605 KM
  • Audi RS 7 Sportback (2013): silnik 4,0 V8, biturbo, 560 KM; od roku 2015 – wersja Performance o mocy 605 KM
  • Audi RS 3 Sportback (2015): pięciocylindrowy silnik 2,5, 367 KM
  • Audi TT RS Coupé i TT RS Roadster (2016): pięciocylindrowy silnik 2,5, 400 KM
  • Audi RS 3 Limousine (2017): pięciocylindrowy silnik 2,5, 400 KM
  • Audi RS 5 Coupé (2017): 2,9 V6, biturbo, 450 KM
  • Audi RS 4 Avant (2017): 2,9 V6, biturbo, 450 KM
  • Audi RS 5 Sportback (2018): 2,9 V6, biturbo, 450 KM

Czytaj też:
Dwa ekstremalne kompakty Mercedesa-AMG

Źródło: Audi Sport GmbH