Wagoneer powraca do grona marek premium Jeepa, naznaczając odrodzenie amerykańskiej ikony. Będzie się nazywał klasycznie lub pojawi się także jako większy Grand Wagoneer, który ma oferować wszystko, co najlepszego w ofercie ma Jeep.
Wagoneer i jego straszy brat to będą najmocniejsze samochody o designie i technologii klasy premium przeznaczone dla nowego, specyficznego i bardziej zamożnego grona klientów – pisze Jeep w komunikacie. Produkcja nowego Wagoneera i Grand Wagoneera ma rozpocząć się w przyszłym roku niedaleko Detroit.
Nowy koncept Grand Wagoneera zaprezentowany został w Detroit. – Naznacza pierwszy krok w odrodzeniu Wagoneera, prawdziwej i rzadkiej amerykańskiej ikony klasy premium – powiedział Christian Meunier, globalny prezes marki Jeep-FCA (Jeep należy do koncernu FCA – Fiat Chrysler Automobiles).
Koncept Grand Wagoneer ma zelektryfikowany układ napędowy, zaawansowane możliwości napędu 4x4 i pierwszym w historii SUV-ów ekran dla pasażera, który wchodzi w skład zestawu elementów wyposażenia wnętrza.
Jeep Grand Wagoneer. Wyposażenie
Powstały w Ameryce w 1962 roku jako model roku 1963, Wagoneer był pierwszym samochodem z napędem na cztery koła zestawionym z automatyczną skrzynią biegów, pionierem pierwszego nowoczesnego SUV-a. W 1984 r. Grand Wagoneer naznaczał początek SUV-ów klasy premium, oferując nabywcom niespotykane dotąd połączenie standardowych elementów, takich, jak skórzana tapicerka, klimatyzacja, radia stereo AM/FM/CB i dodatkowa izolacja dźwiękowa, z radykalnym wzrostem mocy i momentu obrotowego.
– Oryginalny Grand Wagoneer był pierwszym SUV-em klasy premium, a jego ponadczasowy design w połączeniu z amerykańską duszą pomógł mu osiągnąć kultowe miejsce w wielu sercach – powiedział Ralph Gilles, dyrektor ds. designu FCA. – Koncept Grand Wagoneer jest tylko inspirowany oryginałem. Staraliśmy się stworzyć elegancki projekt o ponadczasowej sylwetce, z niezliczoną ilością pięknie wykonanych detali, które łączą się, zapewniając atrakcyjną prezencję – dodał.
W tym nowym koncepcie Grand Wagoneer, po raz pierwszy w historii pojawił się przestronny trzeci rząd. Wersje produkcyjne Wagoneera i Grand Wagoneera mają pojawić się w Salonach dealerskich w przyszłym roku. Będą one produkowane w Ameryce, w Warren w stanie Michigan, niedaleko Detroit. Jako ukłon w stronę fabryki i siedziby marki, na szklanym dachu konceptu znajduje się mapa przedstawiająca Detroit i jego okolice.
Kiedy wersja produkcyjna Grand Wagoneera pojawi się w przyszłym roku będzie miała do wyboru trzy dostępne systemy 4x4 i pneumatyczne zawieszenie Quadra-Lift, doskonałą dynamiką jazdy z niezależnym przednim i tylnym zawieszeniem, osiągami, zaawansowaną technologią, bezpieczeństwem i łącznością – obiecuje Jeep.
Jeep Grand Wagoneer. Gadżety
Koncept SUV-a Grand Wagoneer osadzony jest na 24-calowych, wieloramiennych aluminiowych kołach z obsydianowymi akcentami, z nadrukiem 3D, które znajdują się tuż pod kultowymi, trapezowymi nadkolami pojazdu. Trzyczęściowe kołpaki mają zawieszone logo z akrylu Wagoneer. Wypukłe, aluminiowe litery z miedzianymi akcentami w dolnej części obu przednich drzwi tworzą napis „Grand Wagoneer". Aluminiowe litery otacza amerykańska flaga, składając hołd ojczyźnie marki.
W całości przeszklony dach wizualnie poszerza przestrzeń wewnątrz samochodu i daje naturalne światło wszystkim pasażerom. Po bokach szklanego dachu z obu stron znajdują się relingi dachowe z czterema otworami do mocowania. Każdy otwór jest zaślepiony drewnem tekowym, wypełnionym przez siatkę z brązu.
Drewno tekowe zostało wybrane zarówno ze względu na swoją elegancję, jak i trwałość. Kiedyś widzieliśmy je głównie na jachtach i w najbogatszych posiadłościach, teraz drewno tekowe jest wybierane przez projektantów z różnych branż.
Jeep Grand Wagoneer. Przestrzeń
Auto ma wnętrze dla maksymalnie siedmiu pasażerów dzięki przestronnym, wygodnym fotelom kapitańskim w pierwszym i drugim rzędzie oraz trzeciemu rzędowi, po raz pierwszy występującemu w modelu Grand Wagoneer.
Przestronność wnętrza klasy Premium podkreślają duże, przeszklone okna, To cecha, która wyróżniała oryginalnego Grand Wagoneera i została wykorzystana w obecnym, nowoczesnym koncepcie.
Wiele elementów wnętrza jest hołdem dla bogatej historii Grand Wagoneera, jak np. dwuramienna kierownica. Otwarcie przednich drzwi po stronie kierowcy odsłania zewnętrzną krawędź deski rozdzielczej, na której znajduje się napis – EST. 1963 – to hołd dla roku wejścia na rynek pierwszego modelu oryginalnego Wagoneera.
Jeep Grand Wagoneer. Technika
Tradycja tradycją, ale Jeep postawił zdecydowanie na nowoczesność. Rozpiętość ekranów na tablicy rozdzielczej to prawie 45 cali. Składają się nań: umieszczony za kierownicą 12,3-calowy wyświetlacz z informacjami dla kierowcy, 12,1-calowy poziomy ekran dotykowy służący jako główny ekran na konsoli środkowej, z 10,25-calowym poziomym ekranem dotykowym poniżej, oddzielonym konstrukcyjnym, aluminiowym skrzydłem. Dodatkowo, 10,25-calowy ekran po stronie pasażera zapewnia osobie siedzącej z przodu obsługę ekranu dotykowego na wyciagnięcie ręki.
Pasażerowie w drugim rzędzie mają do dyspozycji 30 cali całkowitej powierzchni ekranu, z 10,25-calowym komfortowym wyświetlaczem umieszczonym na konsoli środkowej pomiędzy dwoma fotelami kapitańskimi. Każdy pasażer w drugim rzędzie ma również dostęp do własnego, wykorzystywanego do celów rozrywkowych 10,1-calowego ekranu dotykowego.
Koncept Grand Wagoneer to jedyny samochód na świecie z systemem audio firmy McIntosh – klasycznej amerykańskiej luksusowej marki znanej z tego, że oferuje renomowane domowe systemy audio. Dostępny w koncepcie Grand Wagoneer system audio McIntosh obejmuje 23 specjalnie zaprojektowane głośniki podłączone do 24-kanałowego wzmacniacza. Elementy audio zostały wykonane w kolorze aluminium i błyszczącej czerni, zgodnie z estetyką wzornictwa systemów McIntosh przeznaczonych do użytku domowego.
Koncept Grand Wagoneer oferuje hybrydowy układ napędowy z napędem elektrycznym plug-in, zgodnie z planami marki Jeep, by w ciągu najbliższych kilku lat zaproponować „opcje elektryczne” dla wszystkich modeli. Szczegóły techniczne modelu – w tym gama silników – zostaną podane bliżej wejścia samochodu na rynek.
Czy Grand Wagoneer i Wagoneer trafią do Europy? Oby, na razie jednak nie wystosowano w tej sprawie oficjalnego komunikatu.
Czytaj też:
Fuzja Fiata, Chryslera i Peugeota poczeka. Postępowanie wstrzymane przez KE
Jeep Grand Wagoneer