Nowy Jeep Grand Cherokee. Nowoczesny, ale z V8

Nowy Jeep Grand Cherokee. Nowoczesny, ale z V8

Jeep Grand Cherokee MY 2021
Jeep Grand Cherokee MY 2021 / Źródło: FCA
Amerykańska marka Jeep długo kazała czekać na nową generację swojego największego modelu. Auto zaprezentowano w przedłużonej odmianie L, która pojawi się w salonach w II kwartale 2021 roku. Krótka wersja oraz hybryda 4xe zadebiutują pod koniec 2021 roku.

Jeep Grand Cherokee to produkowany od blisko 30 lat duży, luksusowy SUV. Jego pierwsza generacja, nosząca oznaczenie ZJ, produkowana była w latach 1992-1998. W latach 1998-2004 wytwarzano Jeepa Grand Cherokee II noszącego oznaczenie WJ, zaś od 2204 do 2010 roku auto oznaczone symbolem WK. OD 2009 roku w produkcji jest Grand Cherokee IV, który w 2013 roku przeszedł face lifting. Teraz, u progu nowego roku 2021, koncern FCA, do którego należy marka Jeep, zaprezentował najnowszą generację modelu Grand Cherokee, początkowo w przedłużonej, siedmioosobowej wersji L.

Produkowany w nowym zakładzie Mack Plant w Detroit, Jeep Grand Cherokee L 2021 pojawi się w salonach dealerów marki Jeep w drugim kwartale 2021 roku i będzie dostępny w czterech różnych poziomach wyposażenia: Laredo, Limited, Overland i Summit. Natomiast produkcja dwurzędowego Jeepa Grand Cherokee i jego zelektryfikowanej wersji 4xe rozpocznie się w fabryce Mack pod koniec 2021 roku. Jak informuje IBRM Samar, ceny nowego Jeepa nie są jeszcze znane.

Jeep Grand Cherokee. Nowy-stary styl

Inspiracją dla proporcji nowego Grand Cherokee L był oryginalny Wagoneer, pierwszy luksusowy SUV marki Jeep. Smukły profil Grand Cherokee L ma wydłużony przód dający wrażenie ruchu i gotowości do działania. Lekko ścięta, pochylona do przodu osłona chłodnicy optycznie wydłuża maskę i stanowi ukłon w stronę kultowego designu Wagoneera. Obniżony, zwężony dach poprawia właściwości aerodynamiczne i osiągi bez uszczerbku dla przestrzeni ładunkowej i funkcjonalności. Największych zmian dokonano w przodzie Grand Cherokee L. Nowe reflektory LED stanowią punkt centralny samochodu. Charakterystyczna osłona chłodnicy z siedmioma pionowymi szczelinami jest teraz szersza, ma większe otwory i elegancką ramkę eksponującą nowoczesne oświetlenie i podkreślającą szerokość pojazdu. Poniżej grilla, nowy przedni pas jest proporcjonalnie większy niż w poprzednich generacjach.

Widok z boku ukazuje nisko przebiegającą linię okien i obszerniejsze szyby, które zapewniają lepszą widoczność i nadają wnętrzu przestronności. Linia dachu wydaje unosić się, dzięki nowym listwom okiennym, zaczynającym się tuż u podstawy lusterek bocznych i biegnącym do końca narożnika i podstawy świateł tylnych. Bagażnik dachowy składa się teraz z pojedynczych, gładko zintegrowanych relingów bocznych nadających mu jednolity wygląd. Listwy i elementy wykończenia ograniczono do minimum, aby nie kolidowały z estetyką pojazdu.

Tył samochodu jest dopasowany, a obniżona linia biegnąca wzdłuż niższej krawędzi okna poszerza szybę tylną. Wysoko osadzone tylne światła LED w harmonijny sposób łączą tył i bok nadwozia. Nowy pas tylny i lampy przeciwmgielne LED są podkreślone akcentami współgrającymi z przodem pojazdu i optycznie poszerzającymi tył. Kamera cofania ze spryskiwaczem została ukryta w spojlerze tylnej klapy, który zawiera również nowe, umieszczone centralnie światło stop LED. Pozostałe montowane z tyłu elementy, w tym oferowana w standardzie, zintegrowana osłona haka holowniczego i potężne końcówki układu wydechowego nadają autu elegancki wygląd. Modele Overland i Summit są standardowo wyposażone w elektrycznie otwieraną klapę bagażnika, aktywowaną ruchem stopy. Po raz pierwszy w standardzie, we wszystkich wersjach wyposażenia, Jeep Grand Cherokee dostępny jest ze światłami LED klasy premium.

Nowy Jeep Grand Cherokee w środku

Kabina pasażerska jest przestrzenna i symetryczna. Deska rozdzielcza została dopasowana i nachylona. Dopełnieniem wykończenia są elementy z drewna dębowego lub drewna orzecha w pakiecie Summit Reserve. Bogaty mix materiałów zestawiono z eleganckim wykonaniem konsoli centralnej. Jasna ramka otacza 10,1-calowy wyświetlacz nowego systemu Uconnect 5. Grand Cherokee L wyposażono w nową, wielofunkcyjną kierownicę z łopatkami do zmiany biegów. Konsola centralna ma centrum sterujące z podświetlanym, metalowym pokrętłem z technologią "haptic feedback", dzięki której da się wyczuć dotykowe kontrolki.

W modelu Grand Cherokee L są nowe siedzenia z regulacją długości siedziska foteli przedniego rzędu w modelach Overland i Summit. Fotele w pierwszym rzędzie z elektryczną regulacją w 16 pozycjach i pamięcią ustawień oraz podparciem odcinka lędźwiowego są dostępne w wersji Overland oraz w standardzie w wersji Summit. Fotel z funkcją masażu pleców jest w wersjach Overland i Summit. We wszystkich modelach tylna część kabiny jest wyposażona w miękkie podłokietniki w kolorze dopasowanym do skórzanych foteli, dodatkowe schowki i uchwyty na kubki, oraz 12 portów USB typu A i typu C do urządzeń bezprzewodowych.

Jeep Grand Cherokee. V6 i V8, a potem prąd

Najnowszy Jeep Grand Cherokee L 2021 jest dostępny z dwoma silnikami. W wyposażeniu standardowym oferowany jest silnik Pentastar V6 3.6 litra, wykonany z aluminium, generujący moc 290 KM. Klienci poszukujący większej mocy mogą wybrać 5,7-litrowy silnik V8 generujący moc 357 KM. Dzięki systemowi Fuel Saver Technology komputer sterujący pracą silnika odcina dopływ paliwa i iskrę oraz dezaktywuje cztery z ośmiu cylindrów w sytuacjach, gdy pełna moc V8 nie jest potrzebna, np. podczas jazdy po autostradzie zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa i emisję spalin.

Obydwa silniki współpracują z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite. Elektronicznie sterowany automat samoczynnie dostosowuje parametry swojej pracy do aktualnej sytuacji na drodze w oparciu o dane wejściowe, takie jak zmiany momentu obrotowego silnika, wykrywanie wzniesienia, temperatura oraz przyspieszenie wzdłużne i boczne.

Nowością w Grand Cherokee L 4x4 2021 jest odłączany napęd przedniej osi. Jeśli pojazd wyczuje, że warunki drogowe nie wymagają napędu na wszystkie koła, odłączenie przedniej osi powoduje automatyczne przełączenie Grand Cherokee L na napęd na dwa koła, zmniejszając opór układu napędowego i zwiększając oszczędność paliwa. Napęd 4x4 włącza się automatycznie w razie potrzeby. Możliwości terenowe zapewniają trzy systemy 4x4 - Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II z tylnym elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu (eLSD). Wszystkie trzy systemy są wyposażone w aktywną skrzynkę rozdzielczą poprawiającą przyczepność, przenosząc moment obrotowy na koła o największej przyczepności.

Największy model na rynku

Jeep Grand Cherokee L jest dużym SUV-em. Jego wymiary zewnętrzne, to: 5,2 m długości, 2 m szerokości i 1,8 m wysokości. Rozstaw osi wynoszący 3091 mm zapewnia pasażerom obszerną przestrzeń na nogi w drugim rzędzie. Miejsca siedzące przeznaczone są dla sześciu lub siedmiu pasażerów. Drugi rząd ma w standardzie pojedyncze fotele z systemem „tip and slide" (opcjonalnie kanapa), z regulacją do przodu/tyłu o 180 mm. Zamontowane w drugim rzędzie foteliki dziecięce nie muszą być wyjmowane, by uzyskać dostęp do trzeciego rzędu. W celu zwiększenia komfortu i wygody kierowcy, we wszystkich modelach w standardzie dostępny jest plastikowy podnóżek oraz umieszczony w drzwiach bocznych schowek na urządzenia bezprzewodowe.

Fotele trzeciego rzędu dzielone są w stosunku 50: 50 i można je łatwo złożyć. Zarówno siedzenia drugiego, jak i trzeciego rzędu można złożyć do przodu, tworząc płaską przestrzeń ładunkową. Według informacji producenta, za trzecim rzędem foteli auto oferuje bagażnik o pojemności 484 litrów, zaś po złożeniu trzeciego rzędu przestrzeń ładunkowa wzrasta do 1328 litrów. Kiedy pozostawimy przednie fotele, a resztę złożymy, w Jeepie Grand Cherokee L pomieści się 2400 litrów bagażu. Modele Overland i Summit są w standardzie wyposażone w bezdotykowy system otwierania pokrywy bagażnika, aktywowany ruchem stopy.

Czytaj też:
Tajemnica rozwiana. Jarosław Gowin zdradził sekret „ważnej wiadomości dla polskiej gospodarki”, a chwilę później usunął wpis

Galeria:
Jeep Grand Cherokee MY 2021
Źródło: IBRM Samar, FCA
-
 0

Czytaj także