Toyota bZ4X Concept została opracowana we współpracy Toyota Motor Corporation z Subaru Corporation, wykorzystując ekspercką wiedzę i umiejętności każdej z firm. Sprzedaż wersji produkcyjnej ma się rozpocząć w połowie 2022 roku.
Stylistyczny popis Japończyków
Stylistyka nadwozia Toyoty bZ4X Concept stanowi zapowiedź właściwości jezdnych. Wygląd konceptu łączy dynamikę i funkcjonalność: jako SUV auto charakteryzuje się wysoką pozycją za kierownicą, ale sprawia też wrażenie przyklejonego do drogi. Stylistyka nadwozia z jednej strony jest dopracowana i nowoczesna, a z drugiej budzi emocje.
Przód samochodu został pozbawiony grilla dobrze znanego z aut spalinowych, a zamiast tego zawiera układ czujników, świateł i elementów aerodynamicznych w charakterystycznej formie „młota”.
Obszerna kabina i koncepcja „drive module”
Toyota bZ4X Concept została zbudowana na nowej platformie modułowej e-TNGA, przygotowanej specjalnie dla samochodów elektrycznych. Duży rozstaw osi i krótkie zwisy pomogły w stworzeniu obszernej, otwartej kabiny. Przestrzeń na nogi z tyłu jest na poziomie dużych samochodów segmentu D.
Przednia część kabiny została zaprojektowana zgodnie z koncepcją „drive module”, która daje kierowcy poczucie bezpośredniego połączenia z drogą i dostępu do najważniejszych informacji. Umieszczona nisko tablica przyrządów pozwoliła stworzyć przed kierowcą panoramiczną widoczność i podkreśla poczucie przestronności. Panele sterowania umieszczono wokół konsoli centralnej i zaprojektowano tak, by był czytelny i prosty w obsłudze. Wyświetlacz, na którym prezentowane są najważniejsze komunikaty dla kierowcy, umieszczono nad kierownicą, ułatwiając ich szybkie odczytanie.
Terenówka i auto do miasta w jednym
Z myślą o Toyocie bZ4X Concept stworzono większą i mocniejszą baterię, która zapewni niezawodność i dobre osiągi, a także utrzymanie zasięgu auta nawet w rejonach o chłodniejszym klimacie.
System napędu na cztery koła, który składa się z elektrycznych silników zamontowanych na przedniej i tylnej osi, został opracowany razem z Subaru. System gwarantuje Toyocie bZ4X realne możliwości jazdy w terenie, a jednocześnie zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa i pewność jazdy dla kierowcy w każdych warunkach drogowych.
System steer-by-wire
Toyota bZ4X będzie dostępna z pierwszym na świecie wśród masowo produkowanych samochodów układem kierowniczym łączącym wolant z systemem steer-by-wire. Ta technologia daje kierowcy większą kontrolę, eliminując zakłócenia z nierównych nawierzchni i hamowania, a przez to zapewniając większą precyzję, idącą w parze z prędkością auta i kątem skrętu. System steer-by-wire pozwala zrezygnować z tradycyjnej, okrągłej kierownicy, zastępując ją nowym wolantem o specjalnie opracowanym kształcie. Technologia ta eliminuje konieczność odrywania rąk od kierownicy podczas skrętu i daje więcej przyjemności z jazdy.
Toyota bZ – seria nowych samochodów z napędem elektrycznym na baterie
Toyota bZ4X Concept jest pierwszym autem, w którym zostanie zastosowana nowa konwencja nazywania modeli z wykorzystaniem akronimu „bZ” – beyond Zero. Do 2025 roku Toyota planuje wprowadzić 15 modeli z napędem elektrycznym na baterie, w tym siedem aut z linii bZ.
Czytaj też:
Oczekiwany hit. Toyota zaprezentowała Yarisa Cross Adventure
Toyota bZ4X