Osiągi i styl. Nowy Abarth Turismo Competizione

Osiągi i styl. Nowy Abarth Turismo Competizione

Abarth Turismo Competizione
Abarth Turismo Competizione Źródło:Stellantis
Skrót „TC", pochodzący od „Turismo Competizione", sięga korzeni marki Abarth. Pierwszym samochodem, który nosił tę nazwę był Fiat-Abarth 850 TC, obchodzący właśnie 60. rocznicę powstania.

W tym roku przypada 60. rocznica powstania Fiata-Abartha 850 TC, a więc pierwszego samochodu z logo Skorpiona ze skrótem „Turismo Competizione", który już pod samą nazwą ukrywa swoje dwa oblicza. Dziś te legendarne nazwy – Turismo i Competizione – są znakami rozpoznawczymi dwóch wersji nowego Abartha 595, czyli ikony marki z logo Skorpiona.

Osiągi i nawiązanie do historii

Podnoszące poziom adrenaliny osiągi, dźwięk wydechu, charakterystyczny design i przyjemność z jazdy, są tajemnicą sukcesu tych małych supersamochodów, które nadal wywołują całą masę emocji zarówno na drodze, jak i na torze. Oddają charakter Fiat-Abartha 850 TC z 1961 roku.

595 Turismo i 595 Competizione swoją nazwą i duchem nawiązują do jednego z najsłynniejszych dzieł Carlo Abartha. W 1961 roku przekształcił on cichy samochód rodzinny w funkcjonalną, lekką i szybką sportową „bestię", która wygrała wiele europejskich wyścigów.

Abarth 850 TC z 1961 roku

W latach 60. ubiegłego wieku, w okresie cudu gospodarczego, Fiat wprowadził na drogi Włoch modele 500 i 600. W przypadku obu tych samochodów Carlo Abarthowi udało się stworzyć funkcjonalne warianty o wysokich osiągach, które pokonywały konkurencję na europejskich torach, przyczyniając się do powstania legendy marki z logo Skorpiona.

W lutym 1961 roku założyciel marki dokonał jednej z najbardziej udanych transformacji w swojej karierze, tworząc Fiata-Abartha 850 TC. Za punkt wyjścia obrał Fiata 600 D, wyposażonego w 4-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 767 cm3. Carlo Abarth zwiększył średnicę jego cylindrów do 62,5 mm, a skok tłoka do 69 mm, co spowodowało wzrost pojemności do 847 cm3. Przy okazji nowe tłoki przyczyniły się do podniesienia stopnia sprężania do poziomu 9,2:1, a dzięki zastosowaniu nowego, mocniejszego wałka rozrządu, 32-milimetrowego gaźnika Solex, nowego filtra powietrza, innego wału korbowego oraz wydechu przystosowanego do użytku sportowego, jednostka napędowa osiągała moc 52 KM przy 5800 obr./min.

Po przeprowadzonych modyfikacjach samochód mógł rozwijać prędkość 140 km/h, więc koniecznie trzeba było popracować nad układem hamulcowym, w którym na przednich kołach tarcze zastąpiły bębny. Stuningowana „600" w wersji Abarth wkrótce zmieniła również swój wygląd zewnętrzny: najpierw pod, a następnie w miejscu przedniego zderzaka pojawiły się chłodnice oleju. Co więcej, aby jeszcze lepiej schłodzić coraz mocniejszy silnik, tylna pokrywa była utrzymywana w podniesionej pozycji za pomocą wsporników, co stanowiło zapowiedź tego, co kiedyś miało się stać tylnym spojlerem, kolejnym charakterystycznym elementem energicznego Abartha.

Wkrótce potem pojawiły się sukcesy na torze, szczególnie w wyczerpujących wyścigach wytrzymałościowych, które uwydatniły osiągi modelu 850 TC i jego kolejnych wersji, jak 1000 i Radiale, ale także niezawodność umiejętnej pracy Abartha. Aby się o tym przekonać, należy wspomnieć o zwycięskim wyścigu na dystansie 500 km w 1961 roku, odbywającym się na legendarnej pętli Nordschleife toru Nürburgring w Niemczech. Dla uczczenia tego niezwykłego wyczynu stworzono specjalną serię pod nazwą Fiat Abarth 850 TC Nürburgring, a wkrótce po niej pojawiła się nowa, jeszcze bardziej wydajna wersja o nazwie 850 TC Corsa/65. Oprócz licznych zwycięstw i sukcesów sportowych, Abartha 850 TC chwalono również za elegancję wnętrza, w którym wyróżniały się deska rozdzielcza Jaegera i trójramienna aluminiowa kierownica.

Abarth 595 Turismo i Abarth 595 Competizione

Abarth 595 Turismo i Abarth 595 Competizione, dostępne w wersjach hatchback i cabrio z elektrycznie sterowanym miękkim dachem, zostały zaprojektowane z myślą o dwóch różnych grupach odbiorców. 595 Turismo kojarzy się z wartościami takimi, jak styl i komfort, a więc typowymi dla włoskich granturismo, i jest dedykowane klientom, którzy chcą się wyróżniać.

595 Competizione jest przeznaczone dla miłośników osiągów i sportowej rywalizacji. To auto również dla tych, którzy pragną cieszyć się jazdą zarówno na drodze, jak i na torze, a także dla osób, które każdą podróż chcą zamienić w wyjątkowe przeżycie.

Pod maską pracuje mocny silnik 1.4 T-Jet, zgodny z normą Euro 6D-Final, rozwija moc 165 KM w Turismo i 180 KM w Competizione. To ta sama jednostka napędowa, która jest wykorzystywana we włoskich i niemieckich bolidach Formuły 4.

Czytaj też:
Wypił 30 piw i... pojechał Fiatem Punto

Źródło: Stellantis