Jest pierwsza hybryda od Mercedesa AMG. Mocarne auto ma 843 KM

Jest pierwsza hybryda od Mercedesa AMG. Mocarne auto ma 843 KM

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance Źródło:Daimler
Pierwsza hybryda Mercedes-AMG o wysokich osiągach wchodzi do produkcji seryjnej. Auto nazywa się Mercedes-AMG GT 63 S E Performance i ma 843 konie mechaniczne mocy oraz ponad 1400 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Jej koncepcja obejmuje zespół napędowy z silnikiem elektrycznym i akumulatorem przy tylnej osi (sam akumulator inżynierowie AMG opracowali we własnym zakresie).

Zespół złożony z 4,0-litrowego silnika V8 biturbo oraz jednostki elektrycznej generuje moc systemową 843 KM i maksymalny systemowy moment obrotowy o wartości ponad 1400 Nm. „Natychmiastowa reakcja elektrycznego napędu tylnej osi, szybki przyrost momentu obrotowego i lepszy rozkład masy zapewniają nowe, niezwykle dynamiczne wrażenia z jazdy”, przekonuje Mercedes-Benz.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Podobnie jak w Formule 1 akumulator został specjalnie zaprojektowany pod kątem szybkiego dostarczania i pobierania energii. Zasięg w trybie elektrycznym, wynoszący 12 km, jest przydatny do odbywania codziennych przejazdów np. w obszarze zabudowanym.

Bogate wyposażenie flagowego modelu

Jako nowy okręt flagowy w gamie AMG GT 4-drzwiowego Coupé, hybryda AMG GT 63 S E Performance jest szczególnie bogato wyposażona. Otrzymała wszystkie udoskonalenia wprowadzone przy okazji ostatniego liftingu, takie jak zawieszenie AMG Ride Control+ z nowym systemem tłumienia. Standardowo na pokładzie znajduje się także szerokoekranowy kokpit i system multimedialny MBUX ze specyficznymi dla hybrydy widokami.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

W zestawie wskaźników kierowca może odczytać dostępny zasięg w trybie elektrycznym, zużycie energii, moc i moment obrotowy silnika elektrycznego oraz temperatury akumulatora i jednostki elektrycznej. Wysokiej jakości grafika na ekranie systemu MBUX dodatkowo wizualizuje przepływ siły napędowej w całym zespole. Pasażerowie tylnych foteli otrzymują informacje o przepływie energii oraz mocy i momencie obrotowym silnika elektrycznego na opcjonalnym wyświetlaczu systemu operacyjnego.

W AMG GT 63 S E Performance 4,0-litrowy silnik V8 biturbo jest połączony z synchronicznym motorem elektrycznym z magnesami trwałymi, opracowanym w Affalterbach wysokowydajnym akumulatorem oraz w pełni zmiennym napędem na cztery koła AMG Performance 4Matic+. Najmocniejsza jak dotąd maszyna AMG ma imponujące osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej tylko 2,9 s, a osiągnięcie prędkości 200 km/h trwa mniej niż 10 s. Rozpędzanie kończy się dopiero przy 316 km/h.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Silnik elektryczny o mocy 150 kW (204 KM) jest umieszczony przy tylnej osi i zintegrowany z elektrycznie sterowaną dwubiegową przekładnią oraz elektronicznie sterowanym tylnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. To wszystko umieszczono w kompaktowym module napędu elektrycznego – EDU.

Strategia działania: energia zawsze dostępna

Podstawowa strategia działania napędu AMG GT 63 S E Performance wywodzi się z hybrydowego zespołu napędowego bolidu Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas. Do wyboru jest siedem trybów jazdy AMG Dynamic Select: Electric, Comfort, Sport, Sport+, Race, Slippery oraz Individual. Tryby jazdy modyfikują pracę istotnych układów, takich jak reakcje napędu i skrzyni biegów, charakterystyka układu kierowniczego, tłumienie zawieszenia czy brzmienie. Zwykle hybryda uruchamia się bezgłośnie w trybie Comfort, gdy włączony jest tylko silnik elektryczny. Z głośników emitowany jest wówczas typowy dla AMG, mocarny dźwięk rozruchu, wskazujący na gotowość do jazdy. Przy wyższych prędkościach kierowca może wybrać brzmienie napędu – zrównoważone lub mocne – za pomocą przycisków na konsoli środkowej lub na kierownicy. Wybrane ustawienie wpływa na dźwięk układu wydechowego w momencie uruchomienia silnika spalinowego.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Czterostopniowa rekuperacja do wyboru

AMG GT 63 S E Performance oferuje cztery poziomy rekuperacji do wyboru (za pomocą prawego przycisku AMG na kierownicy) – proces rozpoczyna się, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Na poziomie 0 pojazd zachowuje się podobnie jak klasyczny samochód spalinowy z ręczną skrzynią biegów „na luzie”. W poziomie standardowym 1 rekuperacja jest już odczuwalna, a w poziomach 2 i 3 w ruchu ulicznym niemal nie trzeba wciskać hamulca. W zależności od sytuacji moc rekuperacji może przekraczać 100 kW.

4-litrowy silnik V8 biturbo AMG z turbosprężarkami twin-scroll

Jako nowy topowy wariant w gamie AMG GT 63 SE Performance korzysta z potencjału 4,0-litrowego silnika V8 biturbo AMG o mocy 639 KM i maksymalnym momencie obrotowym 900 Nm, dostępnym w szerokim zakresie obrotów – od 2500 do 4500 obr./min. Doskonale współgra to z możliwościami jednostki elektrycznej, która od samego początku dostarcza 320 Nm.

Za wysoką moc maksymalną częściowo odpowiadają dwie turbosprężarki typu twin-scroll, łączące optymalną reakcję przy niskich prędkościach obrotowych z dużym przyrostem mocy przy wyższych.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Silnik współpracuje z rozrusznikoalternatorem z napędem pasowym, który osiąga moc 10 kW (14 KM) i jest zintegrowany z 400-woltową, wysokonapięciową instalacją elektryczną. Uruchamia on jednostkę spalinową i zapewnia zasilanie urządzeń pomocniczych, takich jak klimatyzacja lub światła drogowe, np. gdy pojazd stoi na skrzyżowaniu, a poziom naładowania wysokonapięciowego akumulatora nie jest już wystarczający do obsługi niskonapięciowej pokładowej instalacji elektrycznej.

Czytaj też:
Nowy Mercedes-Benz SL. Cztery miejsca i zaskakujące wnętrze

Galeria:
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Źródło: Daimler