Nowy Mercedes EQE. Najważniejsze fakty o e-limuzynie z gwiazdą

Nowy Mercedes EQE. Najważniejsze fakty o e-limuzynie z gwiazdą

Mercedes-Benz EQE
Mercedes-Benz EQE Źródło:Daimler
Zaledwie kilka miesięcy po premierze EQS-a marka Mercedes-EQ zaprezentowała kolejny model oparty na architekturze opracowanej specjalnie dla pojazdów elektrycznych.

Sportowo-biznesowa limuzyna EQE oferuje wszystkie zasadnicze funkcje EQS-a, ale w nieco bardziej zwartej formie. Początkowo oferta obejmie dwa warianty: EQE 350 o mocy 293 KM, a także inną wersję (o której szczegółowe dowiemy się później). Pojawią się też kolejne odmiany.

Produkcja EQE będzie odbywać się w dwóch lokalizacjach globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Cars: w niemieckiej fabryce Mercedesa w Bremie (na rynek globalny) oraz w zakładzie niemiecko-chińskiej spółki joint venture BBAC w Pekinie (na rynek lokalny).

Nowy Mercedes-Benz EQE: najważniejsze fakty i liczby

  • W zależności od wyposażenia i konfiguracji zasięg WLTP może sięgać 660 km (dane wstępne).
  • Moment obrotowy dostarczany do kół przez eATS (elektryczny układ napędowy) jest kontrolowany 10 tys. razy na minutę i regulowany zgodnie z potrzebami. W czteronapędowych wersjach EQE – 4MATIC, które z czasem dołączą do oferty, pozwala to na znacznie szybszą reakcję niż w przypadku mechanicznego napędu na wszystkie koła.
  • Na życzenie EQE jest dostępny ze skrętną tylną osią. Do wyboru są dwie wersje: z kątem skrętu tylnych kół do 4,5° i do 10°. W drugim przypadku średnica zawracania maleje z 12,5 do 10,7 m.
  • Silnik elektryczny (PSM – synchroniczny, z magnesami trwałymi) przy tylnej osi ma 2 uzwojenia po 3 fazy. Sześciofazowa konstrukcja sprawia, że jest wyjątkowo mocny.
  • Każdy z opcjonalnych reflektorów Digital Light dysponuje modułami świetlnymi z trzema jasnymi diodami LED. Ich światło jest załamywane i kierowane za pomocą 1,3 mln mikroluster. Rozdzielczość lamp wynosi zatem ponad 2,6 mln pikseli na jeden pojazd.
  • Usługa Mercedes me Charge oferuje jedną z najgęstszych sieci ładowania – obejmuje ona ponad 530 tys. punktów w 31 krajach świata, w tym ponad 200 tys. w Europie.
  • Opcjonalny MBUX Hyperscreen łączy kilka wyświetlaczy, tworząc zakrzywiony ekran o szerokości ponad 141 centymetrów.
  • Szkło pokrywające MBUX Hyperscreen jest zakrzywione w trzech wymiarach w procesie formowania w temperaturze ok. 650 stopni Celsjusza. Proces ten pozwala uzyskać pozbawiony zniekształceń widok na całej szerokości pojazdu, niezależnie od promienia szklanej tafli.
  • W EQE zainstalowano akumulator litowo-jonowy z 10 modułami ogniw.
  • Opcjonalny dźwięk towarzyszący jeździe EQE jest interaktywny i reaguje na kilkanaście różnych parametrów, takich jak pozycja pedału przyspieszenia, prędkość samochodu czy aktualna rekuperacja.
  • No. 6 Mood Bittersweet – tak brzmi nazwa zapachu skomponowanego specjalnie dla EQE, opartego na aromacie gorzkiej czekolady. Nosi on numer 6, ponieważ pierwsze pojazdy elektryczne Mercedesa, sprzedawane pod szyldem Mercédès Electrique, dołączyły do gamy producenta w 1906 r.
  • Aby dostać się do najważniejszych aplikacji MBUX, użytkownik nie musi przewijać żadnego menu – wszystko ma do dyspozycji w tzw. warstwie zerowej.
  • Obszar wyświetlania opcjonalnie dostępnego większego wyświetlacza head-up odpowiada ekranowi o przekątnej 77 cali.
  • Filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air) należący do opcjonalnego pakietu wyposażenia Energizing Air Control Plus, o objętości blisko 10 litrów, skutecznie oczyszcza napływające z zewnątrz powietrze. Wychwytuje on do 99,75 proc. cząstek wszystkich rozmiarów. Do neutralizacji zapachów wykorzystuje się tu ok. 600 g węgla aktywowanego.
  • Aby zapewnić dotykowe sprzężenie zwrotne, pod powierzchniami ekranu dotykowego MBUX Hyperscreen znajduje się łącznie 12 siłowników. Jeśli palec dotknie pewnych miejsc wyświetlacza, wywołują one odczuwalne wibracje.
  • EQE jest jednym z pierwszych pojazdów zbudowanych ze stali firmy Salzgitter AG, w 100 proc. poddawalnej recyklingowi. Emisje CO2 podczas produkcji stali walcowanej są o ponad 60 proc. mniejsze.
  • Specjalna powłoka szklanej tafli MBUX Hyperscreen ułatwia czyszczenie ekranu. Samo zakrzywione szkło składa się ze szczególnie odpornego na zarysowania krzemianu aluminium.
  • 8 rdzeni procesora, 24 GB pamięci RAM i 46,4 GB przepustowości pamięci RAM na sekundę – to tylko niektóre z danych technicznych systemu MBUX.
  • Na pokładzie EQE znajduje się ładowarka DC o mocy do 170 kW. W ciągu 15 min stan naładowania akumulatora pojazdu można zwiększyć nawet o 35,55 kWh – odpowiada to dodatkowemu zasięgowi WLTP sięgającemu 250 km (dane wstępne).
  • Jasność ekranu MBUX Hyperscreen jest dostosowywana do warunków otoczenia za pomocą danych pomiarowych z kamery wielofunkcyjnej i dodatkowego czujnika światła.
  • Obszar wyświetlania MBUX Hyperscreen dla pasażera z przodu można zindywidualizować, korzystając z nawet siedmiu profili użytkownika.
  • Obsługa głosowa „Hej Mercedes” obsługuje 27 języków z rozumieniem języka naturalnego (NLU).
  • Mercedes-Benz EQE 350 ma moment obrotowy wynoszący 530 Nm.
  • Pojemność bagażnika auta wynosi 430 litrów.
  • Wymiary auta to (długość/szerokość/wysokość) 4946/1961/1512 mm.

Czytaj też:
„Gelenda” na prąd? Zrobili ją, tak jak obiecywali Arnoldowi Schwarzeneggerowi!

Galeria:
Mercedes-Benz EQE
Źródło: Daimler