Wilk w wilczej skórze. Nowe Audi RS3 przyspiesza do 100 km/h w 3,8 sekundy

Wilk w wilczej skórze. Nowe Audi RS3 przyspiesza do 100 km/h w 3,8 sekundy

Audi RS3
Audi RS3Źródło:Audi
400 KM, pięciocylindrowy silnik i 500 Nm momentu obrotowego. Do tego RS Torque Splitter i tryby jazdy RS3. Efekt? Atmosfera wyścigów za kierownicą.

Od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy, prędkość maksymalna do 290 km/h, mechanizm RS Torque Splitter, opony semi slick i specjalne tryby jazdy RS. Nowe Audi RS 3 oferuje najlepsze parametry w swoim segmencie. Model wyposażono w pięciocylindrowy silnik o mocy 294 kW (400 KM) i o wysokich parametrach pracy, dający mocne i natychmiastowe przyspieszenie oraz wyjątkowy dźwięk.

Przyspieszenie bez porównania: silnik 2.5 TFSI

Jednostka napędowa 2.5 TFSI pięć razy z rzędu zdobyła międzynarodową nagrodę silnika roku (International Engine of the Year). W najnowszej generacji jest mocniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe RS3 w obu wersjach nadwozia od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,8 sekundy. Ich prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h, ale opcjonalnie dostępne jest jej podwyższenie do 280 km/h. Samochód wyposażony w pakiet RS Dynamic i ceramiczne hamulce może osiągnąć prędkość maksymalną 290 km/h. Audi RS 3 jest najlepsze w swojej klasie w kategoriach przyspieszenia i prędkości maksymalnej.

Zawdzięcza to głównie zwiększeniu momentu obrotowego do 500 Nm (moment dostępny w zakresie od 2250 do 5600 obr./min). To 20 Nm więcej niż w przypadku poprzedniej wersji tego modelu. W rezultacie Audi RS 3 jeszcze szybciej przyspiesza z zakresów niskiej prędkości obrotowej. Maksymalna moc silnika 294 kW (400 KM) jest dostępna szybciej niż poprzednio, przy prędkości obrotowej 5600 obr./min oraz w szerokim zakresie aż do 7000 obr./min. Nowy sterownik silnika zwiększa również prędkość, z jaką wszystkie komponenty układu napędowego komunikują się ze sobą.

Skrzynia biegów i dźwięk

Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów przenosi moc pięciocylindrowego silnika na nawierzchnię drogi, daje krótkie czasy przełożenia i bardziej sportowy ich rozkład. Sekwencja zapłonu silnika to 1-2-4-5-3. Po raz pierwszy układ wydechowy jest wyposażony w całkowicie elastyczny układ sterowania klapami preferujący położenia pośrednie, a tym samym jeszcze bardziej poszerzający zakres charakterystyki dźwięku. Można go dostosowywać do potrzeb za pomocą systemu regulacji dynamiki jazdy Audi drive select. Na przykład w trybach jazdy Dynamic i RS Performance klapy otwierają się dużo wcześniej, a tym samym emocjonalne komponenty dźwięku są jeszcze wyraźniejsze. Dodatkowo, charakterystyczny dźwięk pięciocylindrowego silnika jest jeszcze wzmacniany przez opcjonalny sportowy układ wydechowy RS.

Mechanizm RS Torque Splitter i specjalne tryby RS 3 

RS Torque Splitter umożliwia aktywny, w pełni zmienny rozkład momentu obrotowego między tylnymi kołami. W przeciwieństwie do mechanizmu różnicowego tylnej osi i wcześniej montowanego sprzęgła wielopłytkowego tylnej osi, RS Torque Splitter wykorzystuje po jednym elektronicznie sterowanym sprzęgle wielotarczowym na każde napędzane koło tylnej osi. Podczas dynamicznej jazdy Torque Splitter zwiększa intensywność momentu obrotowego docierającego do tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu, które jest w tym momencie bardziej obciążone. Znacznie zmniejsza to tendencję do podsterowności. Na lewych łukach Torque Splitter przenosi moment obrotowy na prawe tylne koło, na prawych łukach na lewe tylne koło, a podczas jazdy na wprost na oba koła. Dzięki temu uzyskuje się optymalną stabilność i maksymalną zwrotność - zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.

Podczas jazdy na zamkniętych drogach, RS Torque Splitter umożliwia wejście w kontrolowany drift, przenosząc całą moc silnika na jedno z tylnych kół, maksymalnie do 1750 niutonometrów momentu obrotowego. Dokładny rozkład momentu obrotowego zależy zawsze od trybu wybranego w systemie Audi drive select i od konkretnej sytuacji na drodze. W Audi, specjalnie dla RS 3, opracowano tryb driftu - RS Torque Rear - z odrębną charakterystyką pracy mechanizmu Torque Splitter. Tryb RS Performance, stworzony specjalnie z myślą o torze wyścigowym, to kolejna innowacja. Wykorzystuje on specyficzną konfigurację silnika i skrzyni biegów i jest precyzyjnie dostosowany do używania opon typu semi slick, które są dostępne dla modelu RS 3 po raz pierwszy jako opcja montowana fabrycznie.

Czytaj też:
Brakuje nowych samochodów, więc rośnie popyt na zabezpieczenia przeciw złodziejom

Galeria:
Audi RS3
Źródło: Audi