Nissan nowo narodzony. Oto kultowy Bluebird z napędem w 100 elektrycznym

Nissan nowo narodzony. Oto kultowy Bluebird z napędem w 100 elektrycznym

Nissan Newbird
Nissan Newbird Źródło: Nissan
Z okazji 35-lecia rozpoczęcia produkcji w zakładach w Sunderland, Nissan zlecił wykonanie wyjątkowej wersji klasycznego modelu Bluebird – pierwszego samochodu, który opuścił linię produkcyjną tej fabryki w 1986 roku.

Jedyny w swoim rodzaju pojazd, który otrzymał nazwę „Newbird”, został wyposażony w całkowicie elektryczny układ napędowy Nissana Leafa.

Nissan Bluebird został gruntownie zmodyfikowany w celu montażu elektrycznego układu napędowego Leafa. Oryginalny benzynowy silnik spalinowy oraz skrzynia biegów zostały usunięte, a w ich miejscu zainstalowano silnik elektryczny z Nissana Leafa, falownik i zestaw akumulatorów o pojemności 40 kWh, przy czym moduły akumulatora rozdzielono między komorę silnika i bagażnik w celu optymalnego rozłożenia masy.

Nissan Newbird

Całkowicie nowe wnętrze

Układy wspomagania kierownicy, hamulcowy i ogrzewania zostały unowocześnione i zmodyfikowane w taki sposób, aby mogły być zasilane energią elektryczną. Zainstalowano również wzmocnione zawieszenie, które ma za zadanie utrzymać dodatkowy ciężar zestawu akumulatorów.

Aby podkreślić elektryczny charakter samochodu, oryginalny emblemat marki na masce został podświetlony diodami LED (widocznymi jedynie podczas postoju pojazdu).

Nissan Newbird

Gniazdo ładowania znajduje się pod oryginalną klapką wlewu paliwa. Energia może być uzupełniana mocą do 6,6 kW, a oryginalny panel zegarów został podłączony do systemu elektrycznego tak, aby wskaźnik poziomu paliwa mógł pokazywać stan naładowania akumulatora.

Szacowany zasięg pojazdu na jednym ładowaniu to około 210 km (w zależności od warunków atmosferycznych i stylu jazdy), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nieco poniżej 15 sekund.

Nissan Newbird

Nowa grafika i doświadczony podwykonawca

Nowy motyw graficzny nadwozia powstał w centrum Nissan Design Europe w Londynie. Inspiracją stylistyczną była technologia użytkowa z lat 80. ubiegłego stulecia połączona z estetyką XXI wieku.

Nad projektem czuwała firma Kinghorn Electric Vehicles, rodzinne przedsiębiorstwo z siedzibą w Durham w północno-wschodniej Anglii (oddaloną od zakładów w Sunderland o zaledwie 24 km). Kinghorn EV specjalizuje się w przekształcaniu klasycznych samochodów na pojazdy w pełni elektryczne, wykorzystując w tym celu używane silniki, falowniki i akumulatory z Nissanów Leafów, które rozpoczynają w ten sposób drugie życie.

Zakłady Nissana w Sunderland: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość

Zakłady w Sunderland zostały oficjalnie otwarte we wrześniu 1986 roku i od tego czasu nieprzerwanie kontynuują swoją działalność. Łączna wartość produkcji od 1986 roku do chwili obecnej wynosi ponad 10,5 miliona samochodów.

Liczba zatrudnionych wzrosła z 430 osób w 1986 roku do 6000 pracowników obecnie, a 19 z zatrudnionych w 1986 roku osób pracuje dziś przy produkcji Nissanów Leafów.

W latach 1986–1990 z taśm produkcyjnych brytyjskiego zakładu zjechało 187 178 egzemplarzy modelu Bluebird. W szczytowym okresie produkcji zakłady potrzebowały 22 godzin na wyprodukowanie jednego egzemplarza tego samochodu. Dzisiaj – 35 lat później – na stworzenie jednego egzemplarza Nissana Leafa potrzeba zaledwie 10 godzin. Do chwili obecnej całkowity poziom produkcji tego modelu wyniósł ponad 200 tys. egzemplarzy.

Czytaj też:
Wiadomo ile gwiazdek w testach Euro NCAP dostał Nissan Qashqai

Galeria:
Nissan Newbird
Źródło: Nissan
 0

Czytaj także