70 lat kultowego modelu. Historia Mercedesa-Benza SL-a

70 lat kultowego modelu. Historia Mercedesa-Benza SL-a

Mercedes-Benz SL
Mercedes-Benz SL Źródło: Mercedes-Benz
Wyścigowy samochód sportowy 300 SL z 1952 roku zapoczątkował tradycję rodziny SL. Teraz stworzono rozszerzoną specjalną wystawę pt. „Fascynacja SL – samochód marzeń przez 70 lat” w Muzeum Mercedes-Benz.

Dwie litery SL to słynny na całym świecie znak rozpoznawczy i wyróżnik unikalnej tradycji samochodów sportowych Mercedes-Benz: od 70 lat skrótowiec ten oznacza „superlekki” i symbolizuje sportową motoryzację z gwiazdą, od wyścigowego modelu 300 SL (W 194) z 1952 r. do najnowszego SL-a z serii 232, sygnowanego przez Mercedes-AMG.

Każde pokolenie SL-a pisze swój własny rozdział w nieprzerwanej historii. Muzeum Mercedes-Benz opowiada ją za pomocą specjalnej wystawy „Fascynacja SL – samochód marzeń przez 70 lat”. Ekspozycja liczy dziesięć egzemplarzy sportowych samochodów SL z siedmiu dekad, od najstarszego zachowanego 300 SL (W 194) aż do nowego Mercedesa-AMG SL z serii 232. Wystawę można oglądać do 9 października 2022 r.

Sportowy charakter w genach

12 marca 1952 r. Mercedes-Benz zaprezentował model 300 SL (W 194) – samochód przeznaczony wyłącznie do rywalizacji w sporcie motorowym. Dzięki niemu marka wygrała cztery z pięciu wyścigów w sezonie: wyścigi aut sportowych w Bernie (potrójne zwycięstwo) i na torze Nürburgring (poczwórne zwycięstwo), 24-godzinny maraton Le Mans (podwójne zwycięstwo) oraz III Carrera Panamericana w Meksyku (podwójne zwycięstwo). W Mille Miglia, który był wtedy pierwszym wyścigiem sezonu, 300 SL zajął drugie i czwarte miejsce. Na potrzeby sezonu 1953 zbudowano prototyp wyścigowego samochodu sportowego W 194/11, ale startów zaprzestano z powodu przygotowań do rywalizacji w Formule 1. Stanowił on jednak ważny techniczny krok na drodze do budowy maszyn wyścigowych (W 196 R) oraz wyścigowych aut sportowych (W 196 S) w latach 1954 i 1955.

Szybko pojawiły się wołania o stworzenie seryjnej wersji uznanego samochodu wyścigowego – a Mercedes-Benz odpowiednio na nie zareagował. Już w 1954 r. zaprezentowano 300 SL Coupé (W 198), czyli legendarnego „Gullwinga”, który powstał w liczbie zaledwie 1400 sztuk. Jego wizytówką były charakterystyczne, unoszone do góry drzwi – pokłosie zastosowania klatki bezpieczeństwa. Dziś egzemplarze tego klasycznego modelu osiągają ceny znacznie przekraczające 1 milion euro.

Mercedes-Benz SL

Równocześnie z „Gullwingiem” zadebiutował Mercedes-Benz 190 SL – elegancki samochód sportowy z otwieranym dachem. Zaprojektowany w tym samym stylu, co 300 SL, również oferował wysoki komfort jazdy nawet podczas długich podróży ze znacznymi prędkościami.

W 1957 r. po „Gullwingu” Coupé pojawił się 300 SL Roadster (W 198). Podobnie jak poprzednik samochód ten powstał z inicjatywy Maximiliana E. Hoffmanna. Pod względem technicznym w dużej mierze odpowiadał coupé, jednak dzięki modyfikacji bocznych sekcji klatki bezpieczeństwa zamontowano w nim „normalne” drzwi z zawiasami z przodu.

W 1963 r. zarówno 300 SL Roadstera, jak i 190 SL, zastąpił nowy 230 SL (W 113) – pionier tradycji SL-a, imponujący sportowym charakterem, komfortem oraz poziomem bezpieczeństwa. Opcjonalny hardtop z wysokimi oknami i wklęsłym dachem wspartym na wąskich słupkach z wyglądu przypominał azjatyckie świątynie – i właśnie jemu W 113 zawdzięcza swój przydomek „Pagoda”.

Wiosną 1971 r. zadebiutował SL z serii R 107 – po raz pierwszy w historii modelu dostępny z 8-cylindrowymi silnikami (350 SL i 450 SL). W 1974 r. pojawił się wariant 280 SL z jednostką o 6 cylindrach, dzięki czemu gama liczyła aż trzy silniki. Seria R 107 utrzymywała się w produkcji przez rekordowe 18 lat.

Siedem dekad SL-a – bogata historia innowacji

Podczas salonu samochodowego w Genewie w 1989 r. Mercedes-Benz zaprezentował kolejną generację SL-a – serię R 129. Znak rozpoznawczy: automatyczny pałąk przeciwkapotażowy, który wysuwa się w zaledwie 0,3 s, nawet z założonym hardtopem. Samochód spotkał się ze znakomitym przyjęciem, szybko osiągając kres zdolności produkcyjnych. Byli klienci, którzy akceptowali terminy dostaw liczone w latach. Legendą owiane były 12-cylindrowe, topowe warianty 600 SL/SL 600 (290 kW/394 KM) oraz SL 73 AMG z 7,3-litrowym silnikiem V12 o mocy 386 kW (525 KM).

Mercedes-Benz SL

W 2001 r. zadebiutowała kolejna generacja SL-a, o wewnętrznym oznaczeniu R 230. Jej najbardziej zjawiskową innowacją był składany dach Vario ze stali: po raz pierwszy w historii SL łączył nadwozia roadstera i coupé w jedno. W przypadku generacji R 230 SL-a znacząco wzrósł udział AMG: prawie jedna trzecia wszystkich egzemplarzy otrzymała jednostki AMG. Topowym wariantem był SL 65 AMG Black Series o mocy 493 kW (670 KM).

W styczniu 2012 r., z okazji 60. urodzin modelu, podczas salonu samochodowego w Detroit (NAIAS) zadebiutował SL serii R 231. Jednym z celów projektowych nowej generacji było zmniejszenie masy własnej. Na życzenie oferowano Magic Sky Control – szklany dach z funkcją regulacji stopnia przyciemnienia.

Najnowszy SL to Mercedes-AMG SL o oznaczeniu R 232. Marka aut sportowych i wyczynowych z Affalterbach zaprezentowała go w 2021 r. Ma klasyczny miękki dach i sportowy charakter. Jednocześnie, jako samochód z wnętrzem 2+2, luksusowy roadster świetnie nadaje się do codziennego użytku i po raz pierwszy, przenosi siłę napędową na koła obu osi. Wyposażenie obejmuje nowości takie jak: zawieszenie AMG Active Ride Control z aktywną stabilizacją przechyłów, skrętną tylną oś, opcjonalnie dostępny ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG czy standardowe reflektory Digital Light z funkcją projekcji. Mercedes-AMG opracował nowego SL-a całkowicie niezależnie w Affalterbach, bazując na koncepcji „luksusu o wysokich osiągach” (ang. Performance Luxury). W chwili debiutu na rynek trafiają dwa warianty modelu zasilane silnikiem AMG V8 biturbo.

Czytaj też:
Tu jest jakby luksusowo. Mercedes-Benz pokazał wnętrze swojego flagowego SUV-a EQS-a

Źródło: Mercedes-Benz