Kosmiczne nowe Audi. Tak wygląda wizja przyszłości motoryzacji wg czterech pierścieni

Kosmiczne nowe Audi. Tak wygląda wizja przyszłości motoryzacji wg czterech pierścieni

Audi Urbansphere
Audi UrbansphereŹródło:Audi
Koncepcyjne Audi Urbansphere to radykalna wizja przyszłych podróży miejskich. Nowoczesne wnętrze zostało zaprojektowane we współpracy z klientami. Platforma technologiczna PPE stworzona została z myślą o napędach w pełni elektrycznych.

Audi przedstawiło koncepcyjny samochód Audi Urbansphere Concept. Designerzy i inżynierowie stworzyli auto z myślą o wykorzystywaniu go w natężonym ruchu megamiast. W takich właśnie wysoko zurbanizowanych miejscach, w których szczególnie mocno brakuje przestrzeni osobistej, nowy model koncepcyjny proponuje największe spośród kiedykolwiek dotychczas dostępnych wnętrz samochodu marki Audi.

Auto jest w rzeczywistości salonem na kołach oraz mobilnym biurem służącym za kolejną przestrzeń życiową w czasie spędzanym w miejskim ruchu. Audi Urbansphere Concept łączy w sobie luksus prywatności i szeroką gamę nowoczesnych funkcji pokładowych. Technika zautomatyzowanej jazdy przekształca wnętrze — w którym rzuca się w oczy brak kierownicy, pedałów czy wyświetlaczy — w interaktywną mobilną przestrzeń.

Audi Urbansphere

Audi Sphere. Trzy koncepcje przyszłości

Audi Skysphere, Audi Grandsphere i Audi Urbansphere, to trzy samochody koncepcyjne opracowane przez Audi w celu zaprezentowania wizji mobilności klasy premium świata przyszłości.

Już na pierwszy rzut oka Audi Urbansphere Concept okazuje się być największym modelem z rodziny pojazdów Sphere i spośród wszystkich dotychczasowych modeli koncepcyjnych marki Audi. Jego wielkie wymiary to 5,51 m długości, 2,01 m szerokości i 1,78 m wysokości.

Audi Urbansphere

Konsekwentnie zaprojektowano go od wewnątrz do zewnątrz, z ogromnym naciskiem na doświadczenia pasażerów wewnątrz pojazdu. Najważniejszym jego wymiarem jest rozstaw osi wynoszący 3,40 m. Wnętrze Audi urbansphere concept nie poddaje się konwencjonalnej zasadzie upychania jak największej liczby siedzeń, schowków i elementów funkcjonalnych w przestrzeni ograniczonej fizyką jazdy. Zamiast tego, na pierwszym miejscu stawia potrzebę czucia przez pasażerów dużej przestrzeni.

Powierzchnia, forma, funkcjonalność

Drzwi modelu koncepcyjnego Audi Urbansphere Concept są osadzone na zawiasach umieszczonych naprzeciwlegle: na przednim i tylnym słupku, nie ma tu słupka B. W wyniku takiego zabiegu, gdy tylko pasażerowie podejdą do pojazdu, otwiera się przed nimi wnętrze. Obracające się na zewnątrz fotele i świetlny czerwony dywan wyświetlany na powierzchni przy samochodzie, zmieniają każdą czynność związaną z wsiadaniem do auta w doświadczenie luksusu.

Audi Urbansphere

Cztery oddzielne fotele umieszczone w dwóch rzędach oferują pasażerom komfort i luksus rodem z pierwszej klasy. Fotele tylne mają wyjątkowo imponujące wymiary i są wyposażone w szeroką gamę opcji regulacji. W trybach „relaks” i „rozrywka” oparcia można odchylić nawet o 60 stopni i jednocześnie wysunąć podnóżki. Zamontowane centralnie podłokietniki zintegrowane z bokami foteli oraz ich odpowiedniki w drzwiach, stwarzają poprawiające nastrój poczucie bezpieczeństwa.

Jeżeli pasażerowie zechcą wspólnie korzystać z systemu infotainment, mogą użyć dużego przezroczystego ekranu OLED, który odchyla się do pionu z powierzchni sufitu w przestrzeni między rzędami siedzeń.

Korzystając z tego „ekranu kinowego” zajmującego całą szerokość wnętrza, pasażerowie zajmujący tylne fotele mogą brać udział w wideokonferencji lub oglądać film. Możliwy jest również podział ekranu. Kiedy ekran nie jest używany, można przez niego — dzięki zastosowaniu przezroczystych materiałów — dokładnie obserwować co dzieje się z przodu. Kiedy ekran jest złożony, umożliwia obserwowanie nieba przez szklany dach.

Wyświetlacze i obsługa

W Audi Urbansphere Concept prostota stała się zasadą projektową. Przed aktywacją funkcji jazdy, nie są w nim widoczne ani okrągłe zegary, ani czarne ekrany wirtualnych wyświetlaczy.

Audi Urbansphere

Zamiast tego pasażerowie mają do dyspozycji strefy o przejrzystej strukturze i spokojnej atmosferze, wykonane z materiałów najwyższej jakości. Do wykonania wysokiej jakości i przyjemnych w dotyku boazerii, obić siedzeń i wykładzin podłogowych użyto drewna, wełny, a także syntetycznych materiałów tekstylnych.

Pod powierzchniami projekcji wbudowano pasek czujników umożliwiający szybkie przełączanie wyświetlanych treści — na przykład muzyki czy nawigacji. Są na nim widoczne wszystkie funkcje i aplikacje aktywne w pojeździe. Poszczególne pozycje menu oznaczono migającymi ikonami.

W pobliżu otworu drzwiowego, na tapicerce wnętrza znajduje się jeden szczególny, niezwykle innowacyjny element sterujący: bezdotykowy panel MMI touchless response. Jeżeli pasażer siedzi w pozycji wyprostowanej, przesunięty daleko do przodu w swoim obszarze, może za pomocą tego elementu fizycznie wybierać różne menu funkcji i przechodzić przez poszczególne poziomy, co umożliwia prostą i intuicyjną obsługę.

Zrównoważony rozwój jako zasada przewodnia

Wiele materiałów we wnętrzu Audi Urbansphere Concept, na przykład fornir z grabu, pochodzi ze źródeł ekologicznych. Taki wybór materiału umożliwia wykorzystanie drewna, które rośnie w pobliżu zakładu i pozwala zużyć cały pień drzewa. W procesie produkcji nie są stosowane żadne chemikalia.

Obicie foteli zostało wykonane z materiału Econyl — poliamidu z recyklingu. Materiał ten może zostać poddany recyklingowi również po usunięciu go z auta — bez straty jakości. Fakt, że poszczególne materiały są instalowane oddzielnie, również ma duże znaczenie dla ich zdatności do recyklingu, ponieważ zmieszanie ich drastycznie zmniejszyłoby potencjał ponownego przetworzenia.

Na podłokietnikach i w tylnej części pojazdu wykorzystano wiskozę bambusową. Bambus rośnie szybciej niż drzewo, sekwestruje ogromną ilość węgla, a jego uprawa nie wymaga stosowania herbicydów czy pestycydów.

Audi Urbansphere

Układ napędowy i ładowanie

Platforma technologiczna PPE (ang. Premium Platform Electric), na której osadzono Audi Urbansphere Concept, została zaprojektowana wyłącznie na potrzeby układów napędowych zasilanych z akumulatorów. Dlatego pozwala w pełni wykorzystać wszystkie zalety tej techniki. Sercem PPE jest moduł akumulatora umieszczony między osiami, który — jak w Audi Grandsphere Concept — magazynuje około 120 kWh energii. Producentowi udało się uzyskać płaski układ akumulatora poprzez wykorzystanie do tego celu prawie całej podłogi pojazdu między osiami.

Dwa silniki elektryczne Audi Urbansphere Concept mogą zapewnić łączną moc wyjściową 295 kW i moment obrotowy 690 Nm. W tym koncepcyjnym samochodzie zamontowano po jednym silniku elektrycznym na osiach przedniej i tylnej. Silniki te, według potrzeby elektronicznie koordynują rozkład sił stale dostępnego napędu na cztery koła, wyważając względy ekonomiczne i związane z zasięgiem. Innowacją jest to, że silnik zamontowany na osi przedniej można stosownie do potrzeby dezaktywować, aby obniżyć tarcie, a tym samym zużycie energii podczas fazy żeglowania.

Szybkie ładowanie, duży zasięg

Mózgiem układu napędowego jest 800-woltowa technika ładowania. Gwarantuje ona możliwie najkrótsze ładowanie z mocą nawet 270 kW na stacjach szybkiego ładowania. W ten sposób czas ładowania zbliża się do czasu konwencjonalnego postoju na tankowanie w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym: wystarczy 10 minut, aby naładować akumulator w stopniu pozwalającym na pokonanie ponad 300 km. Ponadto akumulator, który magazynuje ponad 120 kWh energii, może zostać naładowany od 5 do 80 proc. w niecałe 25 minut. Dzięki temu, zgodne z normą WLTP, można oczekiwać po nim zasięgu do 750 km — nawet, gdy auto użytkowane jest w bardziej energochłonny sposób w mieście i na krótkich dystansach.

Czytaj też:
Tajemnica napędu Audi RS 3, dla pasjonatów techniki. Jak to działa, że można driftować?

Galeria:
Audi Urbansphere
Źródło: Audi