Hit dla sportowców. Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegów zadebiutuje w Europie!

Hit dla sportowców. Toyota GR Supra z manualną skrzynią biegów zadebiutuje w Europie!

Toyota GR Supra Manual Transmission
Toyota GR Supra Manual Transmission / Źródło: Toyota
GR Supra otrzymała opracowaną specjalnie do tego modelu, manualną skrzynię biegów o 6 przełożeniach iMT. Wykorzystuje ona inteligentny system sterowania. Dla fanów jazdy na torze, jak znalazł.

Od swojej premiery GR Supra oferowana jest z sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 3,0 l i mocy 340 KM (250 kW), współpracującym z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Rok później do oferty został dodany nowy 2,0-litrowy silnik o mocy 258 KM (190 kW), również z automatyczną skrzynią biegów w standardzie. Właściwości jezdne GR Supry i jej osiągi zostały wysoko ocenione na całym świecie zarówno przez media, jak i fanów, jednak wciąż powracało pytanie, czy będzie dostępna manualna skrzynia biegów.

#Savethemanual

Toyota wysłuchała głosów fanów i klientów zainteresowanych samochodami sportowymi, i może potwierdzić, że nowa GR Supra z sześciobiegową inteligentną manualną skrzynią biegów (iMT) zostanie wkrótce wprowadzona do Europy. Dodanie tej opcji do gamy GR Supry oznacza, że Toyota będzie oferować wszystkie trzy modele z linii GR dostępne w Europie z manualną skrzynią biegów i trzema pedałami w standardzie (GR Yaris) lub jako opcja (GR Supra, GR86).

Wprowadzenie manualnej skrzyni biegów nie polegało po prostu na zastosowaniu gotowego rozwiązania. Nowa skrzynia biegów wraz z nowym sprzęgłem została zaprojektowana specjalnie z myślą o charakterystyce 3-litrowego silnika GR Supry. Jednocześnie układ hamulcowy i zawieszenie GR Supry zostały tak dostrojone, by uzyskiwać lepsze osiągi, a efekty tych prac zostaną wprowadzone do wszystkich wersji napędowych GR Supry.

Nowa 6-biegowa manualna skrzynia biegów iMT

Manualna skrzynia biegów zamontowana w GR Suprze została specjalnie zaprojektowana i dostrojona, aby płynnie współpracować z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem GR Supry. Zespół inżynierów zmodyfikował obudowę, wał napędowy i zestaw kół zębatych skrzyni biegów oraz usunął elementy, które nie były niezbędne, aby dodatkowo zmniejszyć jej masę.

Samochód otrzymał też nowo zaprojektowane sprzęgło o większej średnicy i wzmocnionej sprężynie membranowej. Dzięki większej powierzchni tarcia i mocniejszej sprężynie, nowe sprzęgło pracuje adekwatnie do potrzeb wysokoobrotowego silnika GR Supry.

Inteligentna praca manualnej skrzyni biegów iMT

Przekładnia iMT wykorzystuje inteligentny system sterowania z nowym oprogramowaniem, który stawia na pierwszym miejscu sportowe osiągi. Podczas zmiany biegu na wyższy, parametry są tak dostosowywane, aby zoptymalizować moment obrotowy silnika w chwili załączania i puszczania sprzęgła. Oprogramowanie zostało dopracowane także pod kątem osiągów przy redukcji biegu. Skrzynia iMT oprócz domyślnych ustawień oferuje także tryb Sport.

Aby zwiększyć dynamikę podczas startu i zapewnić większą radość z jazdy, przełożenie pierwszego biegu zostało zmodyfikowane z 3,15 (w automatycznej skrzyni biegów) do 3,46. To sprawia, że GR Supra z manualną skrzynią rusza i rozpędza się z niskich prędkości jak przystało na rasowy samochód sportowy.

Tuning zawieszenia i układu kierowniczego

Wszystkie wersje GR Supry otrzymają bardziej sportowe zawieszenie, tak zmodyfikowane, aby dawać lepszą przyczepność w aucie z manualną skrzynią biegów. Zmiany obejmują sztywniejszą, wulkanizowaną gumę w przednich i tylnych tulejach stabilizatora oraz zmodyfikowane amortyzatory. Dostrojono również elementy mechaniczne elektrycznego wspomagania kierownicy oraz parametry pracy systemu.

Zmodyfikowana konsola centralna i dźwignia zmiany biegów

Wprowadzenie do GR Supry manualnej skrzyni biegów wymagało dostosowania konsoli centralnej, aby zapewnić kierowcy komfortowe, ergonomiczne manewrowanie dźwignią zmiany biegów. Nie wystarczyło tylko zmienić jedną dźwignię na inną. Inżynierowie Toyoty poświęcili szczególną uwagę temu, by optymalnie umieścić gałkę lewarka i zapewnić precyzyjną, szybką zmianę biegów.

Obecna konstrukcja konsoli środkowej nie zapewnia wystarczającego odstępu między dźwignią zmiany biegów nowej skrzyni manualnej a panelem sterowania klimatyzacją. Aby uzyskać idealną ergonomię, przeprojektowano konsolę i przełącznik trybów jazdy. Zastosowano także drążek o krótszym skoku, aby zmiana biegów była szybka i łatwa. Zmieniony układ zapewnia wygodny, 42-milimetrowy prześwit między gałką zmiany biegów a panelem klimatyzacji.

Waga i kształt gałki lewarka także zostały poddane skrupulatnej weryfikacji, podobnie jak jakość jego pracy podczas zmiany biegów. Toyota zadbała także o to, by odczucia przy wrzucaniu biegu wstecznego były spójne z pracą dźwigni podczas wybierania pozostałych biegów, i zastosowała cięższą gałkę (200 g), aby uzyskać przyjemniejszy efekt bezwładności podczas użytkowania.

Kontrola trakcji

Aby dostosować właściwości jezdne GR Supry do manualnej skrzyni biegów, Toyota zoptymalizowała kontrolę trakcji i układ hamulcowy. W samochodzie z automatyczną skrzynią możliwe jest użycie drugiego biegu podczas ruszania pod górę, gdy koła znajdują się na nawierzchni o różnym poziomie przyczepności – na przykład, gdy samochód jest częściowo zaparkowany na oblodzonej drodze. Dzięki temu ruszanie odbywa się płynnie i bezpiecznie. W przypadku manualnej skrzyni biegów konieczne jest użycie pierwszego biegu podczas ruszania, dlatego puszczenie sprzęgła zwiększa ryzyko poślizgu kół. Aby rozwiązać ten problem, inżynierowie Toyoty dostroili system kontroli trakcji (TRC) samochodu, aby uzyskać płynną pracę, taką jak w przypadku skrzyni automatycznej. System został także zoptymalizowany pod kątem charakterystycznego wysokiego momentu obrotowego silnika GR Supry, szerokich opon i napędu na tylne koła.

Zwinność i stabilność

W nowej wersji z manualną skrzynią biegów optymalna kontrola trakcji była jednym z głównych celów pracy inżynierów, którzy chcieli zapewnić idealną równowagę między zwinnością a stabilnością podczas wychodzenia z zakrętu. Interwencja systemu kontroli trakcji została tak skalibrowana, by utrzymać stabilność samochodu, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniej mocy i sportowych odczuć.

Nowa funkcja Hairpin+

Aby jazda GR Suprą sprawiała przyjemność nawet w najbardziej wymagających sytuacjach, zaskutkowała opracowaniem przez Toyota Gazoo Racing nowej funkcji Hairpin+. Zapewnia ona większą swobodę podczas pokonywania ciasnych zakrętów na wzniesieniach (ponad 5 proc. nachylenia) z nawierzchnią o wysokim współczynniku tarcia – takich, jakie często występują na górskich trasach w Europie.

Lekkie buksowanie kół sprawi, że jazda na takich trasach będzie przyjemniejsza, dlatego Toyota zoptymalizowała sterowanie momentem obrotowym, aby umożliwić większą różnicę w prędkości obrotowej kół po lewej i po prawej stronie.

Kontrola nadsterowności

Bardzo zwrotny pojazd z oponami o wysokim współczynniku tarcia może być wrażliwy na nagłą nadsterowność – zjawisko, które jest trudne do opanowania za pomocą samego układu kontroli stabilności pojazdu (VSC). Aby temu przeciwdziałać, GR Supra zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów otrzymała system antypoślizgowy (ARP). Sprawia on, że system VSC włącza się szybciej, aby zapobiec każdej nagłej utracie przyczepności.

Ponadto tryb Track został tak dostrojony, aby ułatwić kontrolowanie przepustnicy podczas driftingu. Pojazd pozostaje zwrotny, ale dzięki lepszemu panowaniu nad pracą silnika i momentem obrotowym istnieje mniejsze ryzyko niekontrolowanego poślizgu.

Nowa gama wersji wyposażenia

Zmodyfikowana gama modelowa GR Supry obejmie znaną już podstawową wersję Dynamic z silnikiem 2.0 i automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach, dostępną z pakietem Sport, oraz wersję Executive z silnikiem R6 3.0, sparowanym z 8-biegową automatyczną skrzynią lub 6-biegową skrzynią manualną.

Nowe kolory nadwozia i wnętrza

Nowa gama GR Supry otrzymuje nowe kolory Moareki Grey i Dawn Blue. Ponadto nowa najwyższa wersja wyposażenia Executive z silnikiem 3.0 i manualną skrzynią biegów jest dostępna ze specjalnym, ekskluzywnym, matowobiałym lakierem Moonstone White. We wnętrzu oferowana dotychczas tapicerka z czerwonej skóry została zastąpiona nowymi brązowymi obiciami.

Czytaj też:
Wyjątkowa Toyota GR Supra GT4 50 Edition. Powstanie tylko sześć sztuk

Galeria:
Toyota GR Supra Manual Transmission
Źródło: Toyota
 2

Czytaj także