Silnik z SL-a w Klasie C. Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC w dwóch wersjach

Silnik z SL-a w Klasie C. Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC w dwóch wersjach

Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limuzyna i Kombi
Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limuzyna i Kombi / Źródło: Mercedes-Benz
Po debiucie pod maską roadstera SL 43 czterocylindrowej jednostki AMG o pojemności 2,0 l, pierwszy na świecie seryjny silnik z elektryczną turbosprężarką trafia teraz do Klasy C.

Nowa forma turbodoładowania gwarantuje spontaniczną reakcję w całym zakresie obrotów, a tym samym zapewnia większą dynamikę. Turbosprężarka jest obsługiwana przez 48-woltową instalację elektryczną, która służy również do zasilania rozrusznikoalternatora z napędem pasowym (RSG). W Mercedesie-AMG C 43 4MATIC motor ten wytwarza 408 KM, a w określonych sytuacjach drogowych do dyspozycji jest jeszcze krótkotrwały „zastrzyk” mocy z RSG, wynoszący 14 KM.

Także standardowo montowana skrętna tylna oś, stały napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC z priorytetem kierowania momentu obrotowego na tył, przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G
z mokrym sprzęgłem startowym oraz zawieszenie AMG RIDE CONTROL z systemem adaptacyjnego tłumienia przyczyniają się do dynamicznych wrażeń z jazdy. Zorientowany na wysokie osiągi charakter nowego Mercedesa-AMG C 43 4MATIC podkreślają charakterystyczny dla marki z Affalterbach design oraz elementy wyposażenia.

Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limuzyna i Kombi

Sercem nowego Mercedesa-AMG C 43 4MATIC jest czterocylindrowy silnik AMG o pojemności 2,0 l. Silnik, wewnętrznie oznaczony jako M139l (l dla montażu wzdłużnego), jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym motorem z turbodoładowaniem realizowanym za pomocą elektrycznej turbosprężarki. Innowacyjny system bezpośrednio wywodzi się z techniki, którą od wielu lat z powodzeniem stosuje zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

Jak to działa? Szczegóy działania elektrycznej turbosprężarki

Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limuzyna i Kombi

Z wałkiem turbosprężarki, pomiędzy kołem turbiny po stronie „wydechu” a kołem kompresji po stronie „dolotu”, zintegrowano mały silnik elektryczny – o grubości około 4 cm. Elektronicznie sterowany motor bezpośrednio napędza wałek turbosprężarki, a tym samym „rozpędza” koło kompresji, jeszcze zanim strumień spalin przejmie jego napęd w konwencjonalny sposób.

Znacznie poprawia to reakcję z obrotów biegu jałowego i w całym zakresie prędkości obrotowych. Spalinowa jednostka bardziej spontanicznie odpowiada na wciśnięcie pedału gazu, a samochód odznacza się znacznie lepszą dynamiką. Dodatkowo elektryfikacja turbosprężarki pozwala osiągać wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach. To również zwiększa reaktywność i optymalizuje przyspieszenie ze startu zatrzymanego. Nawet gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu lub hamulca, turbo jest w stanie przez cały czas utrzymywać ciśnienie doładowania, zapewniając niezakłóconą, spontaniczną reakcję na gaz.

Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limuzyna i Kombi

Elektryczna turbosprężarka, zasilana przez 48-woltową pokładową instalację elektryczną, pracuje z prędkością do 175 000 obr./min, co skutkuje bardzo intensywnym przepływem powietrza. Z myślą o zapewnieniu optymalnych warunków temperaturowych turbosprężarka, silnik elektryczny i energoelektronika są połączone z obwodem chłodzenia silnika spalinowego.

408 KM i 500 Nm zapewniają sportowe osiągi

Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limuzyna i Kombi

Między innymi za sprawą tej innowacyjnej techniki czterocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2,0 l pod maską Mercedesa-AMG C 43 4MATIC generuje moc 408 KM przy 6750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 500 Nm jest dostępny przy 5000 obr./min. W zależności od sytuacji na krótko do dyspozycji jest również dodatkowe zwiększenie mocy o 14 KM przez rozrusznikoalternator
z napędem pasowym (RSG). RSG drugiej generacji działa jak miękka hybryda (mild hybrid): oferuje tymczasowe zwiększenie mocy, a także umożliwia realizację funkcji zapewniających maksymalną efektywność, takich jak żeglowanie oraz rekuperacja. Jednocześnie 48-woltowa instalacja zwiększa komfort jazdy – działanie funkcji start-stop i żeglowania jest niemal niezauważalne.

Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limuzyna i Kombi

C 43 4MATIC Limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,6 s, a wariant Kombi na to samo zadanie potrzebuje 4,7 s. W obu modelach prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Z opcjonalnym pakietem kierowcy AMG można podnieść ją do 265 km/h.

Przekładnia SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym

Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limuzyna i Kombi

Siła napędowa płynie do kół za pośrednictwem skrzyni AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (MCT = Multi-Clutch Transmission), w której przekładnię hydrokinetyczną zastąpiono mokrym sprzęgłem startowym. Po pierwsze pozwoliło to ograniczyć masę, a po drugie – zoptymalizować reakcję na wciśnięcie pedału gazu dzięki mniejszej bezwładności, zwłaszcza podczas gwałtownych przyspieszeń oraz zmian obciążenia. Oprogramowanie zapewnia wyjątkowo krótkie czasy załączania przełożeń
i pozwala na realizację szybkich wielokrotnych redukcji. Z kolei funkcja międzygazu w trybach jazdy Sport
i Sport+ oferuje szczególnie emocjonujące wrażenia przy zmianie biegów. Dostępna jest również funkcja RACE START, która umożliwia optymalne przyspieszenie ze startu zatrzymanego. W trybie Comfort automatycznie aktywuje się funkcja ECO start/stop, a w trybie Individual można włączyć funkcję żeglowania.

Czytaj też:
Co za elektryk! Ponad 1000 km na jednym ładowaniu akumulatora

Galeria:
Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limuzyna i Kombi
Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limuzyna i Kombi
Źródło: Mercedes-Benz
 0

Czytaj także