Jedyne takie Porsche 911 GT3. Za unikatowym modelem stoi wyścigowa historia

Jedyne takie Porsche 911 GT3. Za unikatowym modelem stoi wyścigowa historia

Porsche 911 GT3. 30-lecie Porsche Supercup
Porsche 911 GT3. 30-lecie Porsche Supercup Źródło:Porsche
Wyjątkowy model 911 GT3 powstał dla uczczenia 30-lecia Porsche Supercup. Zarówno seria wyścigowy, jak i model, który stworzono na jej pamiątkę, są unikatowe.

Porsche Supercup od 30 lat należy do najbardziej znanych, a jednocześnie najbardziej wymagających serii wyścigowych na świecie. Rywalizacja nowym 911 GT3 Cup na legendarnych torach, takich jak Monte Carlo czy Silverstone, w ramach programu wsparcia Grand Prix Formuły 1 to spełnienie marzeń wielu kierowców. Organizatorzy międzynarodowego pucharu postanowili uczcić tę wyjątkową rocznicę szczególnym „prezentem”: menedżerowie projektu z oddziału Porsche Motorsport zlecili specjalistom z Porsche Exclusive Manufaktur kompleksową personalizację wyprodukowanego już 911 GT3 na bazie 911 GT3 Cup. Auto otrzymało specjalne barwy z okazji 30-lecia Supercup.

Unikatowy egzemplarz powstał w ramach nowego programu Sonderwunsch, w ciągu niespełna 6 miesięcy, jako „zlecenie pofabryczne Sonderwunsch” (ang. Sonderwunsch Factory Re-Commissioning). Łączy ono modernizację wyprodukowanego już seryjnego samochodu Porsche z dodatkową indywidualizacją – innymi słowy, modyfikacje techniczne idą w parze ze zmianami koncepcji kolorystycznej nadwozia i wnętrza.

Mistrzowie złotą czcionką

W przypadku jubileuszowego 911 GT3 prace objęły lakier, bazujący na ośmiu odcieniach, w połączeniu ze specjalnym logo oraz „pikselową” grafiką m.in. na tylnych błotnikach. Na tylnym zderzaku złotą czcionką wypisano nazwiska wszystkich 29 dotychczasowych mistrzów Porsche Supercup.

Wyścigowa wersja na wyścigach

Na początek specjalny egzemplarz będzie można zobaczyć podczas wyścigów Porsche Mobil 1 Supercup. Od późnego lata ma być także prezentowany w Porsche Museum oraz CityLife Showroom w Mediolanie, obok VIP-owskiej maszyny 911 GT3 Cup. W każdym sezonie ściga się nią powszechnie znany, gościnny zawodnik lub zawodniczka. Ponadto w 911 GT3 Sonderwunsch wybiorą się na wycieczki byli mistrzowie Supercup, którzy opowiedzą o swoich triumfach i podzielą się szczególnymi wspomnieniami.

Niestandardowe modyfikacje nadwozia i wnętrza

„Bazą” w przypadku pofabrycznego zlecenia Sonderwunsch było gotowe, seryjne Porsche 911 GT3 – drogowa wersja samochodu wyścigowego wykorzystywanego w Porsche Supercup. W trakcie kilkutygodniowego procesu pojazd został najpierw rozmontowany, a następnie specjalnie zmodernizowany.

911 GT3 na 30-lecie Porsche Supercup ma wielokolorowy lakier. Oznacza to, że żaden element na karoserii nie jest pokryty folią ani naklejką. Łącznie do malowania wykorzystano tu osiem odcieni: GT Silver Metallic, Agate Grey Metallic, czarny wykończony na wysoki połysk, Meteorgreymetallic, Parliamentgreymetallic, Volcanogreymetallic, Grigiogranitometallic i Diamondblackmetallic. To samo dotyczy złotych nazwisk 29 poprzednich zwycięzców Supercup: zabezpieczono je bezbarwnym, błyszczącym lakierem.

Największym wyzwaniem w procesie lakierowania było precyzyjne nałożenie kolorowej siatki pikseli na charakterystycznie wyprofilowane panele nadwozia. Zainspirowany VIP-owską maszyną wzór znajduje się za wylotami powietrza w przedniej pokrywie, za przednimi kołami i na tylnych błotnikach. Na drzwiach oraz przedniej pokrywie widnieje rocznicowe logo w postaci dużej, złotej trzydziestki. Po lakierowaniu samochód został ponownie ręcznie zmontowany w Porsche Exclusive Manufaktur i spersonalizowany z wykorzystaniem dodatkowych opcji Sonderwunsch.

We wnętrzu zamontowano fotele z wytłoczonym rocznicowym logo na zagłówkach, utrzymane w niezależnej konfiguracji kolorystycznej. Zastosowano materiał Sport-Tex w kolorach czarnym i Aurum na środkowych panelach oraz dopasowaną kolorystycznie lamówkę w kolorze Mojave Beige.

„Prostopadłościenny” wzór w kolorach czarnym i Aurum wykorzystano również na podłokietnikach na panelach drzwi. Na listwie ozdobnej deski rozdzielczej znalazło się rocznicowe logo, a górną część kokpitu oraz panele drzwi i boczne zdobią krzyżowe przeszycia w kolorze Mojave Beige.

Porsche Mobil 1 Supercup

Porsche Mobil 1 Supercup to jedna z najbardziej wymagających jednomarkowych serii na świecie. Wyścigi odbywają się podczas europejskich wydarzeń Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA. Tegoroczna edycja obejmuje osiem wyścigów – pierwszy odbył się 24 kwietnia na Imoli we Włoszech. W jubileuszowym sezonie o tytuł walczy łącznie 28 kierowców z ośmiu zespołów. Obok klasyfikacji generalnej oraz tabeli kierowców ProAm prowadzone są klasyfikacja zespołów oraz ranking debiutantów.

Począwszy od sezonu 2021 wyścigowe Porsche 911 GT3 Cup bazuje na obecnej generacji 911 – typie 992. Dysponując mocą około 375 kW (510 KM), specjalnie stylizowana maszyna przewyższa swojego bezpośredniego poprzednika o 25 KM. 911 GT3 Cup jest zasilane paliwem Esso Renewable Racing Fuel (z ang. odnawialne paliwo wyścigowe Esso).

Czytaj też:
Dobra luksusowe w dobie kryzysu. Jakie drogie auta kupują Polacy?

Galeria:
Porsche 911 GT3. 30-lecie Porsche Supercup
Źródło: Porsche