Na takie auto mówi się: „ale potwór”. Oto nowy 700-konny Ford F-150 Raptor R, najmocniejszy w historii

Na takie auto mówi się: „ale potwór”. Oto nowy 700-konny Ford F-150 Raptor R, najmocniejszy w historii

Ford F-150 Raptor R MY 2023
Ford F-150 Raptor R MY 2023 Źródło:Ford
Nowy Ford F-150 Raptor R to najmocniejszy Raptor w historii. Terenowy pickup ma 700 koni mechanicznych mocy i osiągi, które oszałamiają.

Ford rozpoczął przyjmowanie zamówień na nowego F-150 Raptora R w wersji modelowej na 2023 rok. To najpotężniejszy jak dotąd F-150 Raptor wyposażony w nowy, 5,2-litrowy, mechanicznie doładowany silnik V8, który osiąga moc 700 KM i moment obrotowy 868 Nm.

Raptor R to nie tylko czysta moc. Auto wyposażono w zawieszenie o dużym skoku i w amortyzatory FOX Live Valve, które zostały specjalnie dostrojone, aby wykorzystać potężną moc silnika V8. Wóz ma standardowe 37-calowe opony i największy w klasie prześwit.

Wszystkie dotychczasowe trzy generacje F-150 Raptora stanowiły cywilne dopełnienie ekstremalnych pickupów, ścigających się na pustynnych trasach rajdu Baja 1000. Zaprojektowany i opracowany przez Ford Performance, F-150 Raptor R na rok 2023, jest jak dotąd najbliższy tamtym wyczynowym pojazdom pod względem osiągów.

Serce bestii. Mocarne V8 z Shelby GT500

Sercem Raptora R jest nowy 5,2-litrowy doładowany silnik V8, który generuje 700 KM i 868 Nm momentu obrotowego. Ford Performance skorzystał z najmocniejszego silnika w swojej ofercie, wcześniej znanego z Mustanga Shelby GT500, optymalizując go pod kątem osiągów terenowych na poziomie Raptora i wytrzymałości. W rezultacie otrzymano najbardziej dynamiczny doładowany silnik V8, jaki można znaleźć w produkcyjnym pickupie.

Ford Performance zmienił charakterystykę doładowania silnika V8 i zainstalował nowe koło pasowe, aby zoptymalizować jego moc pod kątem wykorzystania w jeździe terenowej, zwiększając tym samym moment obrotowy w niskim i średnim zakresie obrotów. Zmiany te pomagają Raptorowi R zwiększyć swoje możliwości przy prędkościach, z którymi klienci najczęściej pokonują trasy terenowe.

Ford Performance zmodernizował kolektory wydechowe oryginalnego silnika, zastępując je odlewem ze stali nierdzewnej. Zastosowano też unikatową chłodnicę oleju i filtry, głębszą miskę olejową, która pozwala na agresywne pokonywanie stromych wzniesień, utrzymując olej silnikowy w niskiej temperaturze. Aby ułatwić silnikowi swobodne „oddychanie”, zwiększono objętość układu dolotu powietrza o 66 proc. stosując wlot powietrza o większym przekroju i stożkowy filtr powietrza o większym przepływie i o mniejszych oporach przepływu.

Wytrzymalsza skrzynia biegów i układ wydechowy

Raptora R wyposażono w 10-biegową przekładnię SelectShift w udoskonalonej konfiguracji. Zastosowano nową oś przednią z bardziej wytrzymałym odlewem korpusu mechanizmu różnicowego i aluminiowym ożebrowaniem osłony nośnej. By poradzić sobie z większym momentem obrotowym układu napędowego zastosowano też aluminiowy wał napędowy o większej średnicy. Nowa, specjalnie zestrojona przekładnia hydrokinetyczna ze swoją zdolnością tłumienia skoków momentu obrotowego i zespołem czterech kół zębatych na wyjściu sprawia, że samochód jest lepiej przygotowany do przenoszenia dużych obciążeń i zapewnia bardziej płynne odczucia podczas jazdy zarówno na drodze, jak i na bezdrożach.

Dzięki nietypowemu podwójnemu układowi wydechowemu z przelotowym tłumikiem i systemem aktywnych zaworów wydechowych z trybami Normal, Sport, Quiet i Baja, Raptor R jest dzielniejszy w różnych warunkach. Można skorzystać z funkcji MyMode, która pozwala kierowcy dostosować wiele ustawień samochodu, w tym tryby jazdy, układ kierowniczy, zawieszenie i inne – i zapisać je wszystkie razem, jako pojedynczy tryb, łatwo dostępny po naciśnięciu przycisku "R" na kierownicy.

Jeśli chodzi o zawieszenie, to w tylnym pięciodrążkowym zawieszeniu zastosowano bardzo długie drążki wzdłużne, aby lepiej kontrolować pozycję osi w trudnym terenie, drążek Panharda i 24-calowe sprężyny śrubowe, a wszystko to zestrojono pod kątem stabilności podczas pokonywania wymagającego terenu z dużą prędkością.

Zaawansowane amortyzatory FOX Live Valve dostrojono tak, aby zrównoważyć jakość jazdy i kontrolę przechyłów nadwozia na drodze i w terenie. Elektronicznie sterowane amortyzatory wykorzystują czujniki położenia zawieszenia, a także inne czujniki do niezależnego monitorowania warunków terenowych setki razy na sekundę, dostosowując parametry tłumienia w zawieszeniu. Skok kół wynosi 330 mm z przodu i 358 mm.

Każdy z trybów jazdy dostosowano do większej mocy doładowanego silnika V8, w tym zoptymalizowany tryb Baja, dbający o uzyskanie maksymalnych osiągów i kontroli podczas szybkiej jazdy terenowej. Zwiększona o 5 proc. sztywność przednich sprężyn zawieszenia pomaga utrzymać komfortową jakość jazdy, a Raptor R może pochwalić się wiodącym w klasie prześwitem wynoszącym 333 mm i standardowymi, wyjątkowymi w jego klasie, instalowanymi seryjnie 37-calowymi oponami, które usprawniają pokonywanie przeszkód.

Pakiety systemów wspomagania

Podobnie jak wszystkie wersje Raptora, Raptor R jest standardowo wyposażony w pakiet inteligentnych systemów ułatwiających jazdę. System Trail Turn Assist pozwala kierowcy zmniejszyć promień skrętu w ciasnych zakrętach i w ten sposób dojechać jeszcze dalej w ekstremalnym terenie. Ford Trail Control (kontrola szlaku) to tempomat terenowy pozwalający kierowcy wybrać zadaną prędkość i zająć się manewrowaniem kierownicą w trudnych warunkach, podczas gdy samochód sam obsługuje przepustnicę i hamulce. Trail 1-Pedal Drive pozwala kierowcy kontrolować przepustnicę i hamowanie za pomocą tylko jednego pedału, ułatwiając ekstremalną jazdę, taką jak pełzanie po skałach.

F-150 Raptor R będzie dostępny w ośmiu opcjach kolorystycznych, w tym z nowymi kolorami nadwozia Avalanche i Azure Gray Tri-Coat wprowadzonymi po raz pierwszy w linii Raptor. Zamówienia na F-150 Raptora R są już przyjmowane, a produkcja rozpocznie się pod koniec 2022 roku w Dearborn Truck Plant.

Galeria:
Ford F-150 Raptor R MY 2023
Źródło: Ford