Oto najmocniejszy Bentley w historii. Przy okazji jest jednym z najpiękniejszych

Oto najmocniejszy Bentley w historii. Przy okazji jest jednym z najpiękniejszych

Bentley Mulliner Batur
Bentley Mulliner BaturŹródło:Bentley
Mulliner Batur to najmocniejszy samochód w historii marki Bentley. Zmodernizowany i wzmocniony 6-litrowy silnik W12 wytwarza 740 KM mocy i 1000 Nm momentu obrotowego.

Produkcja modelu Mulliner Batur została ograniczona do zaledwie 18 egzemplarzy, wszystkie zostały zarezerwowane przez klientów firmy Mulliner. Wartość każdego samochodu to 1,65 mln funtów. Producent zaoferował niemal nieograniczone możliwości personalizacji pojazdu, które obejmują m.in. części wykonane z tytanu, kompozyty pochodzące z włókien naturalnych, a także drukowane za pomocą technologii 3D 18-karatowe złoto. Samochód trafi do klientów w połowie 2023 roku.

Przy okazji nowa propozycja od brytyjskiego producenta to początek rewolucji projektowej marki, a także zapowiedź przyszłego języka projektowania samochodów marki Bentley. Projekt modelu Mulliner Batur został stworzony przez dyrektora ds. designu Andreasa Mindta, który pokieruje także zespołem odpowiedzialnym za projektowanie przyszłej gamy pojazdów elektrycznych (BEV) firmy. Samochód zostanie wyprodukowany w limitowanej wersji i ograniczony do zaledwie 18 egzemplarzy seryjnych, zastępując model Bacalar.

Mulliner Batur został wyposażony w zmodernizowany i wzmocniony 6-litrowy silnik W12 z podwójnym turbodoładowaniem, który zapewnia mu 740 KM mocy i 1000 Nm momentu obrotowego, czyniąc go tym samym najmocniejszym samochodem w historii marki Bentley.

Bentley Mulliner Batur

Każdy z 18 modeli Batura zostanie zaprojektowany we współpracy z klientem, pod kierunkiem wewnętrznego zespołu projektowego Mulliner. Klienci będą mogli określić kolor i wykończenie praktycznie każdej powierzchni modelu Batur. Następnie, każdy z nich zostanie ręcznie wykonany w ciągu kilku miesięcy w warsztacie Mulliner, mieszczącym się w fabryce Bentley w Crewe.

Kabina na zamówienie

Wnętrze modelu Batur zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnej personalizacji i długodystansowych trasach Grand Touring. Inspirację dla projektantów kabiny stanowił wystrój jego poprzednika, dlatego Batur opiera się na podstawowych elementach projektu kabiny modelu Bacalar, wyposażając ją w nowe, luksusowe elementy. Klienci mogą wybierać spośród m.in.: ekologicznej włoskiej skóry garbowanej, występującej w 5 różnych kolorach, trwałego materiału Dinamica, czy kompozytu Natural Fibre, który jest zrównoważoną alternatywą dla włókna węglowego.

Bentley Mulliner Batur

Poszczególne elementy wnętrza dostępne są zarówno w jasnych jak i ciemnych odcieniach, a niektóre z nich mogą zostać wydrukowane za pośrednictwem technologii 3D z 18-karatowego złota.

Potężny W12, najmocniejszy w historii

Batur jest wyposażony w najmocniejszy silnik, jaki dotychczas zastosowano w Bentleyu. 6-litrowy W12 od początku produkcji jest wykonywany ręcznie w fabryce firmy Bentley w angielskim Crewe.

W przypadku modelu Batur jednostka posiada nowy układ dolotowy, ulepszone turbosprężarki, nowe chłodnice międzystopniowe i dostarcza ponad 740 KM mocy oraz 1000 Nm momentu obrotowego. Dwusprzęgłowa ośmiobiegowa skrzynia biegów i sportowy wydech są standardowym elementem wyposażenia

Bentley Mulliner Batur

Innowacyjny system podwozia

Batur będzie nie tylko najmocniejszym i najbardziej ekskluzywnym coupé Bentleya, ale także najbardziej dynamicznym samochodem brytyjskiej marki. Kierowca może wybrać równowagę między komfortem jazdy a kontrolą nadwozia, wybierając pomiędzy czterema trybami jazdy: Sport, Bentley, Comfort i Custom.

Dzięki systemowi Drive Dynamics Control, aktywny układ zapobiegający przechyłom może zapewnić do 1300 Nm momentu obrotowego w 0,3 sekundy, aby utrzymać nadwozie w poziomie lub całkowicie odłączyć koła na obu końcach każdej osi. System może być również używany do regulacji sztywności przechyłu przód-tył, co pozwoli na ostrzejsze wchodzenie w zakręty.

Zastosowano elektroniczny tylny mechanizm różnicowy (eLSD), który aktywnie przenosi moment obrotowy w całym podwoziu. Uzupełnieniem jest wektorowanie momentu obrotowego poprzez hamulec, dzięki czemu samochód może lekko przyhamować wewnętrzne tylne koło podczas wchodzenia w zakręt, aby uzyskać lepszą reakcję przedniej osi, a także lekko przyhamować oba wewnętrzne koła przy wyjściu z zakrętu, tak by przenieść moc na zewnętrzne, obciążone koła.

Hamowanie odbywa się za pomocą układu hamulcowego CSiC (Carbon-Silicon-Carbide) firmy Bentley, z tarczami 440 mm z przodu i 410 mm z tyłu, dopasowanymi do 10-tłoczkowych zacisków z przodu i 4-tłoczkowych z tyłu pojazdu. Do modelu zaprojektowano także specjalne 22-calowe koła oraz opony Pirelli.

Czytaj też:
Są firmy, którym się wiedzie w kryzysie. Bentley z historycznym rekordem

Źródło: Bentley