Nowa hybrydowa Yariska. Nowocześniejsza niż kiedykolwiek

Nowa hybrydowa Yariska. Nowocześniejsza niż kiedykolwiek

Toyota Yaris 4. generacji
Toyota Yaris 4. generacji Źródło: Toyota
Małe samochody nie są już proste w konstrukcji. Najlepszym dowodem nowa Toyota Yaris. Zarówno napęd, jak i zastosowane systemy, zaskoczą tych, którzy szukają niewielkiego i poręcznego auta do miasta.

Toyota Yaris 4. generacji
Nowa Toyota Yaris to pierwszy samochód miejski Toyoty (segment B), który został zaprojektowany w technologii TNGA (Toyota New Global Architecture), a którego konstrukcja opiera się na nowej platformie GA-B. Źródłem napędu malucha jest zastosowany po raz pierwszy układ hybrydowy 4. generacji z 3-cylindrowym silnikiem.

Toyota Yaris 4. generacji
Co lepszego mają do zaoferowania Japończycy po zastosowaniu platformy GA-B? Kilka rzeczy. Pozwoliła ona na obniżenie wysokości samochodu o 40 mm. Umożliwiła niższe umieszczenie deski rozdzielczej, by poprawić widoczność do przodu. Pozwoliła też na poszerzenie auta o 50 mm, co przekłada się na większą przestronność na przednich fotelach i na tylnej kanapie. Wreszcie dała możliwość zwiększenia rozstawu kół na obu osiach (co pozwoliło na obniżenie i poszerzenie sylwetki).

Toyota Yaris 4. generacji
Wizualnie auto zmieniło się także, z przodu widoczny jest teraz duży grill i umiejscowione centralnie logo Toyoty. Nowe lampy przednie zbudowano w technologii LED, zaś kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej zostały zintegrowane w jeden moduł diodowy.

Toyota Yaris 4. generacji
Za tymi zmianami poszły te we wnętrzu. Są nowe, wyższej jakości materiały, takie jak innowacyjna odmiana filcu na panelach drzwi i miękkie tworzywo na desce rozdzielczej. Interfejs użytkownika obejmuje trzy wzajemnie wspierające się wyświetlacze: ekran dotykowy na konsoli centralnej, wyświetlacz między zegarami oraz 10-calowy, kolorowy wyświetlacz na przedniej szybie (Head-up Display). Za dopłatą nowy Yaris może być wyposażony także w inne systemy i funkcje, jak bezprzewodowa ładowarka indukcyjna, podgrzewana kierownica czy specjalne oświetlenie typu „ambient” wokół kierowcy.

Toyota Yaris 4. generacji
Jak Yaris się prowadzi? Dzięki wspomnianej platformie GA-B auto stało się stabilniejsze i precyzyjniejsze, jeśli chodzi o reakcje na działania kierowcy. Jego fotel znajduje się niżej (o 60 mm do tyłu w porównaniu z obecnym Yarisem), dzięki czemu niżej położony jest środek ciężkości auta. Zakres regulacji wzrósł też radykalnie.

Toyota Yaris 4. generacji
Najbardziej istotny jest jednak napęd. Toyota, jak wiadomo stawia na hybrydy, których od 1997 roku sprzedała na całym świecie ponad 14 milionów (w tym 2,5 mln w Europie). Yaris Hybrid był pierwszym miejskim samochodem z pełnym napędem hybrydowym (miał premierę w 2012 roku).

Toyota Yaris 4. generacji
Nowy napęd hybrydowy (4. generacji) był testowany w różnych miastach Europy (w Rzymie, Paryżu i Darmstadt). Wyniki testów pokazały, że w środowisku miejskim pracuje on w bezemisyjnym trybie elektrycznym przez niemal 80 proc. czasu jazdy.

Toyota Yaris 4. generacji
W jego skład wchodzi nowy silnik 1.5 Dynamic Force (3-cylindrowa jednostka benzynowa ze zmiennymi fazami rozrządu, pracująca w cyklu Atkinsona), całkowicie przekonstruowana hybrydowa przekładnia i nowe, litowo-jonowe baterie trakcyjne o wyższej mocy (o 27 proc. lżejsze od dotychczas stosowanych).

Toyota Yaris 4. generacji
Toyota postanowiła, by nowy Yaris był najbezpieczniejszym miejskim samochodem na świecie. Dlatego wyposażyła małe auto w szereg systemów, które znamy raczej z aut z dużo wyższej półki.

Toyota Yaris 4. generacji
To m.in. inteligentny tempomat adaptacyjny, działający w pełnym zakresie prędkości, asystent utrzymania pasa ruchu. Jako pierwsze miejskie auto na świecie Yaris ma także centralne poduszki powietrzne.
Galeria:
Toyota Yaris
Czytaj też:
Oszałamiająca nowość Toyoty. Piękne auto, na dodatek najbardziej ekologiczne

Źródło: Toyota