Volvo XC90 – cena, wymiary, dane techniczne
Materiał partnera

Volvo XC90 – cena, wymiary, dane techniczne

Volvo XC90
Volvo XC90 / Źródło: Volvo
Mianem flagowego modelu określa się największe, najbardziej prestiżowe auto w gamie danego producenta. W epoce masowej inwazji crossoverów i SUV-ów (Sport Utility Vehicle) często właśnie SUV wywołuje najwięcej westchnień. Volvo proponuje trzy SUV-y, od najmniejszego: XC40, XC60 oraz XC90.

XC90 ceny

No, jak kupować nowe XC90, to najlepiej teraz. Volvo na pewien czas obniżyło ceny nawet o 62.900 złotych! Mniej więcej tak jakbyś nabywał samochód z już odliczonym VAT-em. Obecnie XC90 można nabyć dokładnie od 237,249 zł. Jest to turbodiesel z napędem obu osi B5 AWD w podstawowej wersji wyposażenia Momentum Pro, oczywiście mikrohybryda mild hybrid. „Oczywiście”, bo każdy XC90 to hybryda, Volvo ekologię traktuje serio. Różnica między 237.249 zł a wartością z cennika sięga ponad 55 tysięcy. Taki wóz ma wysokoprężny silnik o mocy 235 koni plus 14 koni z silnika elektrycznego, przydatnych przy niskich prędkościach.

Za 290.500 zł, z oszczędnością 59.400 zł, masz benzynowego XC90 T8 eAWD Inscription Pro, hybrydę plug-in, czyli z możliwością ładowania akumulatora trakcyjnego z gniazdka. Natomiast usportowiona wersja R-Design z tym samym układem napędowym jest za 308 500 zł, co daje wspomnianą oszczędność 62.900 zł. T8 oznacza benzynowy silnik o liczbie koni 303 (łatwo zapamiętać, jak nasz dywizjon) i 14 KM z motoru elektrycznego.

XC90 dane techniczne

Podając konie mechaniczne nie wspomniałem o pojemności silników. Zawsze wynosi ona 2.0, dokładnie 1.969 centymetrów sześciennych z czterech cylindrów. Zawsze, i w benzyniaku, i w dieslu, nie ma znaczenia. Taka ciekawostka.

W gamie XC90 między dieslem mild hybrid a hybrydą plug-in znajdują się benzynowe mild hybrid. I tak wariant B5 AWD oferuje 250 KM plus 14 KM, zaś B6 AWD równe 300 KM i 14 KM. Od razu wyjaśnienie, literka B oznacza technikę mild hybrid, a nie silnik benzynowy, dlatego jest B5 na benzynę i jest B5 na „ropę”.

Na liczbie centymetrów sześciennych wspólne cechy XC90 bynajmniej się nie kończą – wszystkie mają napęd na cztery koła AWD (All Wheel Drive) oraz automaty, 8-biegowe Geartronic.

Volvo XC90

Wspólne jest niskie spalanie, średnia wartość nigdy nie przekracza 10 litrów na 100 kilometrów, a piszemy przecież o dużym, luksusowym SUV-ie, zajrzyjmy do oficjalnego cennika. Tyle, konkretnie 8,7-10,0 l potrzebuje benzynowa wersja B6 AWD. Słabszy o 50 koni benzynowy wariant B5 AWD pali od 8,4 l do 9,7 l. Dieslowskie B5 AWD konsumuje 6,4-7,5 l. Najbardziej wstrzemięźliwie z bezołowiową obchodzi się T8 eAWD, 2,5-3,4 l, ale do laboratoryjnego badania zgodnie z normą WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) taka hybryda startuje z pełnym akumulatorem trakcyjnym. Dlatego każda zaawansowana technicznie hybryda wypada znakomicie w teście zużycia benzyny czy oleju napędowego. Każda, nie tylko Volvo, niezależnie od marki. Konsumpcję między 2,5 l a 3,4 l trudno osiągnąć w realnym świecie, ale 51 km od ruszenia da się przejechać na samym prądzie w T8 eAWD.

180 km/h to wspólna prędkość maksymalna XC90. Wiem, wiem, na niemieckich autostradach… Volvo ustaliło taki elektroniczny limit dla bezpieczeństwa, jak wiadomo szwedzka marka bardzo dba o bezpieczeństwo – to jej DNA. Ale jeszcze zatęsknimy za 180 km/h, gdy nadjedzie era elektryków, przecież w większości z nich maksymalna szybkość jest limitowana do 160 km/h.

Maksymalna 180 km/h, ale w codziennej eksploatacji bardziej liczą się przyspieszenia. Nie chodzi o sprinty spod świateł, chyba że ktoś bardzo lubi i jeszcze nie wyrósł, ale o możliwość bezpiecznej jazdy. Dobre przyśpieszenie ułatwia sprawne prowadzenie, przykładowo szybkie wyprzedzanie. Najwolniej do setki rozpędza się benzynowa wersja B5 AWD, w 7,7 s. „Najwolniej”, a przecież jeszcze nie tak dawno, kilkanaście lat temu taki wynik był przypisany wyłącznie do aut sportowych. I właśnie sportowe osiągi, bez cudzysłowu, ma T8 eAWD, zryw do 100 km/h zajmuje tylko 5,8 s.

Komu jeszcze mało, może wybrać oprogramowanie Polestar figurujące w cenniku za 4.500 zł. Polestar zmienia sześć parametrów układu napędowego, są to: reakcja na otwarcie przepustnicy (przyśpieszanie), reakcja na odjęcie gazu, szybkość zmiany biegów, precyzyjna zmiana i utrzymywanie biegu, osiągi silnika, rozdział momentu napędowego w układzie AWD.

Wielbicieli przyczep kempingowych, którzy nie muszą tak się śpieszyć zainteresuje także dopuszczalna masa przyczepy z hamulcami, 2.400-2.700 kg, ta maksymalna wartość dotyczy diesla B5 AWD. Z każdym „domem na kółkach” Volvo XC90 sobie poradzi.

XC90, sześć i siedem osób

Trzeba koniecznie dodać – XC90 może zabrać siedem osób, kierowcę z sześcioma pasażerami, w trzech rzędach 2 + 3 + 2. Najmocniejszy, najszybszy wariant, czyli T8 eAWD jest standardowo siedmiomiejscowy, w innych trzeba dopłacić 7.600 zł. Siedmioosobowe XC90 wyróżnia się wzdłużną regulacją drugiego rzędu w zakresie 120 mm i funkcją łatwego wejścia na sam tył, na trzeci rząd.

Każde XC90, także T8 eAWD, może być sześcioosobowe, w układzie 2 + 2 + 2. Wystarczy zamówić wersję Inscription z sześcioma miejscami.

XC90 wymiary

Mamy do czynienia z dużym, okazałym autem, oferującym mnóstwo miejsca w kabinie i w bagażniku. Karoseria ma długość prawie pięciu metrów, konkretne 4.953 mm, tyle podają autorzy instrukcji obsługi pojazdu. Szerokość zależy od wielkości, czyli szerokości ogumienia, albo 1.931 mm na kołach 19-calowych, albo 1.958 mm z kołami od 20 do 22 cali – maksymalny, dozwolony przez Volvo rozmiar opon to imponujące 275/35 R22. Warto zaznaczyć, że pojawiająca się gdzieniegdzie liczba 2.008 mm to szerokość tego Volvo, ale ze złożonymi zewnętrznymi lusterkami. Tak dla miłośników szczegółów.

Volvo XC90

Wysokość równa się 1.778 mm, natomiast dla egzemplarzy sześcio- i siedmiomiejscowych 1.776 mm, jak szczegółowo to szczegółowo. Zwróćmy uwagę na różnicę między szerokością a wysokością, w tym przypadku solidne 153-182 mm. Bardzo dobrze, nawet SUV powinien być wyraźnie szerszy niż wyższy. Taka różnica korzystnie wpływa na sylwetkę i prezencję samochodu.

218 mm to prześwit, odległość najniższego punktu podwozia od nawierzchni, dla aut pięciomiejscowych, dla sześcio- i siedmiomiejscowych jest o milimetr gorzej, 217 mm. I nie na pusto, jak zazwyczaj się podaje, lecz z jedną osobą na pokładzie, co zaznacza Volvo w instrukcji obsługi, czyli prześwit „realny”. Żaden SUV nie został zaprojektowany do ostrego off-roadu, ale 217-218 mm pozwala na bezproblemowe pokonywanie wysokich krawężników, zaniedbanych przejazdów kolejowych i innych wertepów.

XC90, bagażnik

Pod względem przestrzeni na bagaż Volvo XC90 wypada co najmniej dobrze. 709 litrów, w autach dla sześciu i siedmiu ludzi 680 l. Po złożeniu tylnej kanapy można uzyskać aż 1.874 l, względnie 1.856 l w egzemplarzach więcej niż pięcioosobowych. Jeżeli zażyczysz sobie odmianę dla siedmiorga, bagażnik zaczyna się od 302 l, przy postawionym trzecim rzędzie siedzeń.

W hybrydzie plug-in T8 eAWD, która jak wspomniałem, jest siedmiomiejscowa albo sześciomiejscowa, maksymalne pojemności kufra wynoszą: 262 l przy wszystkich miejscach zajętych, 640 l przy dwóch rzędach siedzeń oraz maksymalne 1.816 l przy jednym rzędzie. Przeczytaj więcej na temat XC90 w wersji Mild-Hybridplug-in.

Źródło: Volvo
 3

Czytaj także