Polski bestseller: nowa Dacia Duster. Jest już cennik wersji po dużych zmianach

Polski bestseller: nowa Dacia Duster. Jest już cennik wersji po dużych zmianach

Nowa Dacia Duster
Nowa Dacia Duster / Źródło: Dacia
Kolejny bardzo ważny dla Polaków model wchodzi na rynek w nowej odsłonię. Po Oplu Astrze i Kii Sportage, to Dacia Duster.

Jak przekonują producenci (Dacia to marka rumuńska, ale należy do francuskiego Renault), nowa Dacia Duster jest „nieprzyzwoicie atrakcyjna cenowo”. Coś w tym jest. Model startuje z progu poniżej 50 tys. zł za wersję podstawową (o cenach na końcu). Co oferuje zmieniony Duster?

To prawda, że Duster, dostępny na rynku od 2010 roku w cenie auta miejskiego, wstrząsnął rynkiem SUV-ów. To była prawdziwa rewolucja. Mający na koncie ponad 1,9 mln sprzedanych egzemplarzy Duster jest od 2019 roku europejskim liderem sprzedaży w swojej klasie dla klientów indywidualnych na rynku SUV-ów.

Podobnie jak poprzednie generacje modelu, nowy Duster jest skierowany zarówno do klientów poszukujących komfortowego SUV-a o atrakcyjnym designie, jak i do tych, którzy potrzebują wszechstronnego i wytrzymałego samochodu z napędem 4x4.

Nowa Dacia Duster

Dacia Duster po zmianach. Większy komfort w aucie

Jeśli chodzi o komfort, samochód wyposażono w wysoką środkową konsolę z przesuwnym podłokietnikiem, dwa systemy multimedialne z nowym 8-calowym ekranem oraz dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów EDC. Nowy Duster jest jak zawsze wszechstronny i dostępny
w wersji z napędem na 2 lub na 4 koła. Wersja z napędem na 4 koła została wyposażona w nową generację systemu 4x4 Monitor o poszerzonych funkcjonalnościach.

Nowy przód Dacii Duster

Pod względem stylistyki nowy Duster jest w pełni zgodny z kanonami nowej identyfikacji wizualnej, zaprezentowanej po raz pierwszy w nowych modelach: Sandero, Sandero Stepway i Logan. Nowe reflektory mają światła do jazdy dziennej w kształcie litery „Y”.

Stałe oświetlenie typu ECOLED w przednich i tylnych światłach jest elementem nowego, charakterystycznego układu świateł Dacii. Duster jest pierwszym modelem Dacii wyposażonym w kierunkowskazy przednie
z diodami LED. Technologia ta została także zastosowana w światłach mijania (z funkcją automatycznego włączania w standardzie) i w oświetleniu tablicy rejestracyjnej.

Dacia Duster. Udoskonalona aerodynamika i efektywność energetyczna

Dzięki wspólnym wysiłkom designerów i konstruktorów poprawie aerodynamiki samochodu towarzyszą pozytywne zmiany w designie modelu. Kształt tylnego spojlera i nowych, 17-calowych aluminiowych obręczy kół został dopracowany w tunelu aerodynamicznym. Wprowadzone udoskonalenia (nowe łożyska kół, opony, oświetlenie LED) oraz poprawiony współczynnik efektywności aerodynamicznej (SCx) Dustera.

Duster. Wyższy komfort w środku

Tapicerka siedzeń nowego Dustera jest w 100 proc. nowa. Rodzaje użytych materiałów oraz kształt nowych zagłówków zapewniają lepszą ergonomię i skuteczniejsze podparcie ciała. Cieńsze zagłówki zapewniają ponadto lepszą widoczność w kabinie, tak pasażerom na tylnych siedzeniach do przodu, jak i na odwrót.

Wielką nowością jest wysoka środkowa konsola z szerokim podłokietnikiem, przesuwanym na długości 70 mm. Jest wyposażona w zamykany schowek o pojemności 1,1 litra oraz dwa porty USB dla pasażerów z tyłu w zależności od wersji.

Kompletne wyposażenie SUV-a Dacii

Niezależnie od poziomu wyposażenia w standardzie otrzymuje się komputer pokładowy z ekranem, automatyczne włączanie świateł mijania i ogranicznik prędkości z podświetlanymi przyciskami sterowania
w kierownicy.

Automatyczna klimatyzacja z cyfrowym wyświetlaczem, regulator prędkości z podświetlanymi przyciskami sterowania w kierownicy, podgrzewane przednie fotele i karta Keyless Entry są dostępne zależnie od wersji.

Dwa nowe systemy multimedialne do wyboru

Oprócz wyposażenia audio Dacia Plug & Music (radio, MP3, USB i Bluetooth) dostępne są dwa nowe systemy multimedialne: Media Display i Media Nav. Wraz z nimi na desce rozdzielczej pojawia się nowy, 8-calowy ekran dotykowy.

W przypadku Media Display wyposażenie obejmuje 6 głośników (w tym dwa boomery i dwa głośniki wysokotonowe z przodu), radio cyfrowe DAB, złącze Bluetooth, dwa porty USB i przewodowe klonowanie ekranu smartfona kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto. Aktywację funkcji poleceń głosowych i obsługę głosową asystenta iOS lub Google w smartfonie umożliwiają przyciski sterowania w kierownicy.

W przypadku Media Nav system multimedialny wzbogaca się dodatkowo o pokładową nawigację i łączność bezprzewodową Wi-Fi kompatybilną z Apple CarPlay i Android Auto.

Nowa Dacia Duster

Prawdziwy SUV. Zdolności terenowe

Dzięki dużemu prześwitowi, nowym oponom i specjalnemu systemowi 4x4 Monitor (w wersji z napędem na 4 koła) równie dobrze czuje się na drodze, jak i z dala od utartych szlaków.

  • Prześwit wynoszący 217 mm w wersji z napędem na 2 koła i 214 mm w wersji z napędem na 4 koła
  • Kąt rampowy 21°
  • Kąt natarcia 30°
  • Kąt zejścia 34° w wersji 4x2 oraz 33° w wersji 4x4

W wersji z napędem 4x2 nowy Duster jest wyposażony w standardzie w opony o obniżonych o 10 proc. oporach toczenia. Opony montowane w wersji 4x4 spełniają kryteria testów uprawniających do oznaczenia 3PMSF. Ich przyczepność pozwala uwolnić się od konieczności zmiany opon na zimowe w okresie zimowym.

Nowa Dacia Duster

Rozbudowany system 4x4 Monitor

Dostępny w wersji 4x4 wyposażonej w Media Display lub Media Nav system 4x4 Monitor dostarcza wielu różnych informacji wyświetlanych na centralnym ekranie:

  • Miernik (inklinometr) bocznych przechyłów: pozwala ocenić wielkość bocznych przechyłów na drogach, których lewa i prawa strona nie leżą w tej samej płaszczyźnie.
  • Miernik kąta przechyłów wzdłużnych: pozwala ocenić nachylenie dróg i stromizn z wykorzystaniem danych pochodzących z systemu wspomagania ruszania pod górę czy asystenta zjazdu ze wzniesienia.
  • Busola: teraz działa już od 0 km/h i ułatwia orientację względem biegunów magnetycznych Ziemi.
  • Wysokościomierz: aktualna wysokość jest stale wyświetlana na jednej części ekranu, a różnica poziomów na pokonanej trasie – na drugiej jego części.
  • Po zakończeniu jazdy po bezdrożach lub w górach 4x4 Monitor wyświetla historię z podsumowaniem pokonanej trasy.

Automatyczna skrzynia biegów EDC

Nowy Duster z napędem na 2 koła może być obecnie wyposażony w 6-stopniową, automatyczną skrzynię biegów EDC, dostępną z silnikiem TCe 150. Skrzynia biegów EDC (Efficient Dual Clutch) posiada dwa sprzęgła: jedno do biegów nieparzystych (1, 3, 5), drugie do biegów parzystych (2, 4, 6 i wsteczny). Zmiana biegów jest sterowana siłownikami elektrycznymi kontrolowanymi przez blok elektroniczny idealnie dobierający właściwe przełożenie skrzyni w zależności od polecenia kierowcy. Podczas zmiany biegów sprzęgło włączone otwiera się i jednocześnie sprzęgło obsługujące kolejny bieg zamyka się. Zmiana biegów jest dzięki temu szybka, bez przerw w przenoszeniu momentu obrotowego.

Nowa Dacia Duster

Pod maską Dacii Duster. Silniki benzynowe, wysokoprężne i LPG

Duster dysponuje pełną gamą silników.

Silnik wysokoprężny to dCi 115, w wersji z napędem 4x2 lub 4x4, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów.

Silniki benzynowe to:

  • TCe 90 w wersji z napędem 4x2, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów
  • TCe 130 w wersji z napędem 4x2, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów
  • TCe 150 w wersji z napędem 4x4, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów
  • TCe 150 w wersji z napędem 4x2, współpracujący z automatyczną, 6-stopniową skrzynią biegów EDC

Jest też silnik dwupaliwowy benzyna-LPG: TCe 100 LPG w wersji z napędem 4x2, współpracujący z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów

Nowa Dacia Duster. Systemy i komfort prowadzenia

Wraz z nowym modele wchodzą też do Dustera nowe systemy wspomagania. T m.in. system monitorowania martwego pola, systemy wspomagania parkowania, wspomaganie ruszania pod górę, system kontroli zjazdu ze wzniesienia, kamera Multiview.

Wygodniejsza jest też pozycja za kierownicą. Wysoka środkowa konsola z przesuwnym w zakresie 70 mm podłokietnikiem zapewnia wygodniejszą pozycję za kierownicą niezależnie od wzrostu i budowy ciała kierowcy. W rezultacie zwiększa się komfort podróżowania, zwłaszcza na dalekich trasach.

W 100 proc. elektryczne wspomaganie kierownicy w nowym Dusterze otrzymało nowe nastawy, lepiej dostosowane do jazdy ze średnimi i dużymi prędkościami: przy prędkościach powyżej 70 km/h kierownica staje się nieco „twardsza”.

Cennik nowej Dacii Duster przedstawia się następująco:

Dacia Duster cennik

Galeria:
Nowa Dacia Duster
Źródło: Dacia
 0

Czytaj także