Sensacja, jest zupełnie nowy model Toyoty. Tylko nazwa jest trudna

Sensacja, jest zupełnie nowy model Toyoty. Tylko nazwa jest trudna

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X Źródło: Toyota
Dziś (29 października) ma miejsce światowa premiera przełomowego modelu w gamie Toyoty – elektrycznego SUV-a bZ4X. To pierwsze auto z nowej linii bZ (beyond Zero) –samochodów elektrycznych na baterie (BEV).

Auta elektryczne mają dziwne nazwy, nazwy „nowej ery”. EQC, EQS, ID.3, ID.4, EV6, Enyaq iV, iX to tylko pierwsze z brzegu przykłady. Są też nazwy bardziej tradycyjne, Born, Leaf, czy Izera. Toyota poszła w stronę udziwnienia i swój pojazd nazwała wdzięcznie bZ4X, zapewne żeby policjantom było łatwiej wystawiać mandaty.

Samochód pozostał wierny pod względem stylistyki i technologii modelowi koncepcyjnemu, który zaprezentowano w pierwszej połowie 2021 roku. Produkcyjna wersja bZ4X została stworzona przez Toyotę jako samochód w pełni elektryczny. To pierwszy model, który powstał na nowej platformie e-TNGA przeznaczonej dla elektrycznych samochodów na baterię. Moduł baterii jest integralną częścią podwozia i znajduje się pod podłogą, co pozwoliło osiągnąć niski środek ciężkości, balans masy pomiędzy przodem i tyłem, a także wysoką sztywność nadwozia.

Nowy bZ4X jest przestronnym, komfortowym SUV-em, który dostępny jest z całkiem nowym napędem na cztery koła. Napęd ten wykorzystuje oddzielne silniki dla przedniej i tylnej osi. Duży rozstaw osi zapewnia przestronność pięcioosobowej kabiny oraz obszerny bagażnik.

Z w pełni naładowaną baterią zasięg powinien wynieść ponad 450 km (w zależności od wersji, dokładne dane zostaną potwierdzone w późniejszym terminie). Nowy bZ4X otrzymał także takie premierowe rozwiązania technologiczne jak dach z bateriami słonecznymi, które doładowują baterię w trakcie jazdy lub podczas postoju, oraz trzecią generację pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense 3.0.

Debiut nowej platformy Toyoty dla aut elektrycznych

Toyota bZ4X jest pierwszym modelem marki zbudowanym na nowej platformie przeznaczonej dla aut elektrycznych na baterię, która powstała zgodnie z architekturą e-TNGA.

Całkiem nowa platforma może zostać wykorzystana w kolejnych modelach z linii bZ i została zaprojektowana do wielkoseryjnej produkcji. Co istotne, płaski akumulator został umieszczony pod podłogą i tworzy część podwozia, pomagając osiągnąć niski środek ciężkości, idealny rozkład mas pomiędzy przodem a tyłem, a także wysoką sztywność nadwozia. Te wszystkie cechy sprawiają, że bZ4X prowadzi się stabilnie podczas dynamicznej jazdy, a duży rozstaw osi pozwolił na stworzenie przestronnej kabiny.

Wymiary zewnętrzne tego średniej wielkości SUV-a pokazują korzyści, jakie niesie platforma e-TNGA. W porównaniu z Toyotą RAV4, bZ4X jest o 85 mm niższy, ma krótsze zwisy, a jego rozstaw osi jest o 160 mm większy. Linia maski jest położona o 50 mm niżej. Promień skrętu wynosi 5,7 m.

Stylistyka wnętrza

We wnętrzu poczucie komfortu wzmacniane jest przez zastosowanie miękkich tkanin, satynowych detali i opcjonalnego panoramicznego dachu. Tablica rozdzielcza jest smukła i umiejscowiona nisko, zapewniając dobrą widoczność z fotela kierowcy. Kokpit stworzono zgodnie z zasadą „ręce na kierownicy, oczy patrzą na drogę”, z ekranem umieszczonym na linii wzroku kierowcy i ponad kołem kierownicy, co pozwala odczytać informacje przy niewielkim ruchu oczami.

Duży rozstaw osi pomógł wygospodarować wiodącą w klasie przestrzeń na nogi dla wszystkich pasażerów, a dystans między przednimi a tylnymi fotelami na wysokości bioder wynosi metr. Samochód ma też obszerny bagażnik z regulowaną podłogą. Przy rozłożonych tylnych siedzeniach przestrzeń ładunkowa wynosi 452 l.

Elektryczny napęd i osiągi

Toyota bZ4X w wersji z napędem na przednią oś ma silnik elektryczny, który wytwarza 204 KM (150 kW) mocy i osiąga 265 Nm momentu obrotowego. Samochód z napędem na cztery koła ma moc maksymalną wynoszącą 217 KM oraz 336 Nm momentu obrotowego. Przyspieszanie tej wersji od 0 do 100 km/h trwa 7,7 sekundy (wstępne dane sprzed homologacji).

Napęd samochodu oferuje tryb jazdy „przy pomocy jednego pedału”, w którym wzmocnione zostało odzyskiwanie energii z hamowania, co pozwala kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu.

Zasięg i bateria

Litowo-jonowa bateria o wysokiej gęstości mocy ma 71,4 kWh pojemności, co oznacza spodziewany zasięg ponad 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji.

Dzięki wydajnemu układowi ogrzewania, wykorzystującym pompę ciepła, niezawodność baterii utrzymana jest także przy temperaturach poniżej zera, z tylko niewielkim spadkiem zasięgu w porównaniu do konkurencyjnych aut. Bateria może być też szybko naładowana bez narażania na utratę jej żywotności: naładowanie do poziomu 80 procent można osiągnąć w 30 minut przy użyciu systemu szybkiego ładowania o mocy 150 kW (CCS2).

Napęd na cztery koła

Toyota opracowała zupełnie nowy napęd na cztery koła do aut elektrycznych, dzięki któremu bZ4X jest bezpieczny podczas jazdy w trudnych warunkach i ma wiodące w klasie SUV-ów możliwości jazdy po bezdrożach.

W wersji z napędem na wszystkie koła zastosowano dwa silniki elektryczne o mocy 80 kW – jeden przy przedniej osi, drugi przy tylnej. Układ XMODE z różnymi trybami jazdy może być dostosowany do warunków panujących na drodze – jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).

Dach z bateriami słonecznymi

Zasięg bZ4X może zostać zwiększony poprzez zastosowanie opcjonalnego dachu z bateriami słonecznymi. Energia słoneczna jest bezemisyjnie i bezkosztowo przechwytywana i zamieniana na prąd, który przekazywany jest do baterii. Dach pracuje zarówno, gdy zapłon jest włączony, jak i wyłączony. Toyota szacuje, że jest on w stanie zgromadzić w ciągu roku energię pozwalającą przejechać dodatkowe 1800 km.

Nowa generacja Toyota Safety Sense

W modelu bZ4X zostanie zastosowana trzecia generacja systemu Toyota Safety Sense z nowymi oraz udoskonalonymi funkcjami. Wśród nowych funkcji układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-Collision System) są rozpoznawanie pojazdów, które nadjeżdżają z naprzeciwka oraz włączają się do ruchu, tłumienie przyspieszania przy niskich prędkościach oraz wspomaganie hamowania awaryjnego.

Model Toyota bZ4X będzie miał swoją europejską premierę 2 grudnia.

Czytaj też:
Zmiana lidera. Jest nowy największy koncern motoryzacyjny świata

Galeria:
Toyota bZ4X
Źródło: Toyota