Nowe Audi A8. Nowocześniejszy design i mnóstwo techniki, której brakowało

Nowe Audi A8. Nowocześniejszy design i mnóstwo techniki, której brakowało

Audi A8
Audi A8 Źródło:Audi
Odmłodzone Audi A8 to wyostrzony design, szczególnie w przedniej i tylnej części pojazdu, innowacyjne rozwiązania techniczne i sportowa elegancja.

Audi A8 to limuzyna świadcząca o wysokim statusie. Teraz, po odmłodzeniu serii modelowej, jego stylistyka zewnętrzna jest bardziej reprezentacyjna, emanująca pewnością siebie i atletyczna. Podstawa grilla osłony chłodnicy Singleframe jest szersza, a jego kratownicę zdobi chromowana rama rozszerzająca się od dołu ku górze. Boczne wloty powietrza są teraz bardziej pionowe i podobnie jak reflektory zaprojektowane zupełnie od nowa. Dolna krawędź reflektorów, po zewnętrznej ich stronie tworzy charakterystyczny kontur.

Kopuła dachu biegnie płasko. Rozciągnięte linie karoserii podkreślają długość pojazdu, szerokie nadkola nawiązują do montowanego tu standardowo układu napędowego quattro. We wszystkich wariantach modelu dolna partia drzwi jest wklęsła i zakończona krawędzią skierowaną w stronę drogi. W części tylnej dominują szerokie chromowane klamry, personalizowana sygnatura świateł z cyfrowymi elementami OLED i ciągły, złożony z segmentów pas świateł. Dyfuzor w zderzaku tylnym został zaprojektowany na nowo, a jego nowa stylistyka podkreślona została delikatnymi, poziomymi przetłoczeniami. Nowe Audi A8 wyposażono w cztery zoptymalizowane pod kątem przepływu gazów rury wydechowe w okrągłych osłonach — to element charakterystyczny dla modeli Audi typu S, rozpoznawalny jako detal sportowej stylistyki.

Audi A8

Audi, jako opcję oferuje klientom pakiet stylistyki zewnętrznej „Chrom” oraz — po raz pierwszy w A8 — nowy pakiet stylistyki zewnętrznej S line. Ten drugi nadaje części przedniej dynamicznego charakteru i różnicuje ją od wersji bazowej: podobnie jak w S8, krawędź w obszarze bocznych wlotów powietrza akcentuje widok z przodu.

Paleta kolorów lakieru A8 zawiera jedenaście barw, w tym nową metaliczną zieleń District, błękit Firmament, szarość Manhattan i błękit Ultra. Nowością w Audi A8 jest pięć kolorów matowych — szary Daytona, srebrny Florette, zieleń District, szary Terra i biały Glacier. Program Audi exclusive daje klientowi możliwość zamówienia samochodu w dowolnie wybranym przez siebie kolorze.

Wymiary i sztywność karoserii

Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, jego długość — 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m. S8 jest o około centymetr dłuższe. Karoserię A8 zbudowano zgodnie z zasadą Audi Space Frame (ASF): w 58 procentach składa się ona z części aluminiowych. Przedział pasażerski jest zbudowany z formowanych na gorąco komponentów stalowych. Uzupełnieniem tej konstrukcji jest wyjątkowo odporny na siły skrętne, wykonany z polimeru wzmacnianego włóknem węglowym, panel tylny o ultra wysokiej wytrzymałości. Koncepcję lekkiej konstrukcji uzupełniają wykonane z magnezu wzmocnienia mocowań amortyzatorów.

Audi A8

Cyfrowe reflektory diodowe Matrix i światła tylne OLED

Cyfrowe reflektory diodowe Matrix wykorzystują technologię DMD (ang. digital micromirror device — cyfrowe urządzenie mikrolustrzane) podobną do tej, która stosowana jest w projektorach video. Każdy reflektor składa się z około 1,3 miliona mikrozwierciadeł, które rozpraszają światło na małe piksele, co oznacza, że w ten sposób można bardzo precyzyjnie sterować promieniem światła. Nową funkcją, którą dzięki tej technice można było zastosować, są światła precyzyjnie sytuujące samochód na pasie autostrady. Polega ona na tym, że reflektory emitują pasmo wyjątkowo jasno oświetlające pas ruchu po którym auto się porusza.

Cyfrowe reflektory diodowe Matrix mogą generować dynamiczną animację - powitalną i pożegnalną - w momencie blokowania i odblokowywania pojazdu. Jest ona wyświetlana na podłożu lub na ścianie.

Odmłodzone Audi A8 jest standardowo wyposażone w cyfrowe światła tylne OLED (OLED - organiczna dioda elektroluminescencyjna). Zamawiając samochód można wybrać jedną z dwóch tylnych sygnatur świetlnych, w S8 - jedną z trzech. Kiedy w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wybrany jest tryb dynamic, pojawia się jeszcze jedna sygnatura świateł, dostępna tylko w tym trybie.

Nowa koncepcja obsługi MMI

Koncepcja obsługi MMI touch response w Audi A8 bazuje na dwóch wyświetlaczach (10,1" i 8,6") oraz na funkcji głosowej. Dialog z systemem rozpoczyna się od wywołania słowami „Hej, Audi”. W pełni cyfrowy kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit połączony jest z opcjonalnym wyświetlaczem danych na szybie w zasięgu wzroku kierowcy head-up display.

Audi A8

Standardem w odmłodzonym Audi A8 jest nawigacja MMI Navigation plus. Bazuje ona na modułowej platformie Infotainment trzeciej generacji (MIB 3). Seryjne usługi online i Car-2-X z Audi connect uzupełniają system nawigacji. Są one podzielone na dwa pakiety: Audi connect Navigation & Infotainment oraz Audi Safety & Service z Audi connect Remote & Control.

Nowe ekrany w tylnej części pojazdu

Jeśli chodzi o sprzęt infotainment, dostępne są nowe, atrakcyjne opcje sprzętowe. Nowe ekrany montowane z tyłu auta są dostosowane do oczekiwań pasażerów zajmujących tylne fotele. Zamontowano tam dwa 10,1-calowe wyświetlacze full HD przymocowane do oparć foteli przednich. Wyświetlają one zawartość urządzeń przenośnych pasażerów i posiadają funkcję odbioru streamingu danych audio i wideo, na przykład ze znanych platform streamingowych, telewizyjnych bibliotek mediów czy z sieci komórkowych.

System muzyczny Bang & Olufsen stworzono z myślą o wymagających miłośnikach najwyższej jakości dźwięków. Emitowany przez system trójwymiarowy dźwięk jest teraz słyszalny również w tylnym rzędzie siedzeń. Wzmacniacz o mocy 1920 W dostarcza dźwięk do 23 głośników, a głośniki wysokotonowe wysuwają się elektrycznie z deski rozdzielczej. Pilot dla pasażerów siedzących z tyłu, obecnie na stałe przymocowany do podłokietnika środkowego, umożliwia kontrolowanie z tylnego fotela wielu funkcji wygody i rozrywki. Jednostka sterująca z wyświetlaczem dotykowym OLED ma wielkość podobną do smartfona.

Trzy pakiety: systemy wspomagania kierowcy

W odmłodzonym Audi A8 dostępnych jest około 40 systemów wspomagania kierowcy. Niektóre z nich — w tym systemy bezpieczeństwa Audi pre sense basic i Audi pre sense front — są elementami wyposażenia standardowego. Opcje pogrupowano w pakiety Park, City i Tour. Pakiet Plus łączy w sobie wszystkie trzy powyższe. Funkcje takie jak asystent jazdy nocą i kamery 360° dostępne są oddzielnie.

Silniki spalinowe w nowym A8

Odmłodzone Audi A8 dostępne jest z pięcioma silnikami. 3.0 TDI i 3.0 TFSI to sześciocylindrowe silniki V6. 4.0 TFSI, dostępny w A8 i S8 w różnych wariantach mocy, posiada wbudowaną technikę „cylinder on demand”. Wersja hybrydowa typu plug-in TFSI e, łączy silnik 3.0 TFSI z silnikiem elektrycznym.

Jednostka 3.0 TDI montowana jest w Audi A8 50 TDI quattro i w A8 L 50 TDI quattro. Gwarantuje moc 210 kW (286 KM) i moment obrotowy rzędu 600 Nm, dostępny przy 1750 obr./min i niezmienne do 3250 obr./min. Ten wysokoprężny silnik pozwala rozpędzić A8 50 TDI i A8 L TDI 50 od 0 do 100 km/godz. w 5,9 sekundy i osiągnąć elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/godz.

Silnik 3.0 TFSI o mocy 250 kW (340 KM) napędza Audi A8 55 TFSI quattro i A8 L 55 TFSI. W Chinach dostępny jest wariant o mocy 210 kW (286 KM). Zapewnia on moment obrotowy rzędu 500 Nm w zakresie od 1370 do 4500 obr./min. Rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 5,6 sekundy (wersja L: 5,7 sekundy).

4.0 TFSI generuje moc 338 kW (460 KM) oraz moment obrotowy 660 Nm, dostępne w zakresie od 1850 do 4500 obr./min. Pozwala to na sportową jazdę: A8 60 TSFI quattro oraz A8 L 60 TFSI quattro przyspieszają od 0 do 100 km/godz. w 4,4 sekundy. Cechą charakterystyczną tego silnika V8 jest system „cylinder on demand” (COD), który przy umiarkowanej jeździe tymczasowo dezaktywuje cztery cylindry.

Audi S8: limuzyna i sportowiec

Audi S8 TSFI quattro to topowa, sportowa wersja tej linii modelowej. Silnik biturbo V8 generuje moc 420 kW (571 KM) i moment obrotowy 800 Nm w zakresie od 2050 do 4500 obr./min. Standardowy sprint realizuje w 3,8 sekundy. Najmocniejszy model z rodziny A8 zjeżdża z linii montażowej z bardzo bogatym wyposażeniem standardowym. S8 wyjeżdża z fabryki z predyktywnym, aktywnym zawieszeniem, sportowym, mechanizmem różnicowym i dynamicznym układem czterech kół skrętnych.

Audi A8 z napędami hybrydowymi typu plug-in

Audi A8 60 TFSI e quattro i A8 L 60 TFSI e quattro to modele hybrydowe typu plug-in (PHEV). Silnik 3.0 TFSI jest tu wspierany przez kompaktowy silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy zamontowany z tyłu może magazynować energię 14,4 kWh netto (brutto: 17,9 kWh) — czyli znacznie więcej niż wcześniej. Dzięki mocy systemowej 340 kW (462 KM) i systemowemu momentowi obrotowemu 700 Nm, Audi A8 60 TFSI e quattro rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 4,9 sekundy.

Galeria:
Audi A8
Źródło: Audi