Najpopularniejsze auto świata w… 304-konnej wersji! Debiutuje Toyota GR Corolla, ale jest i zła wiadomość

Najpopularniejsze auto świata w… 304-konnej wersji! Debiutuje Toyota GR Corolla, ale jest i zła wiadomość

Toyota GR Corolla
Toyota GR Corolla / Źródło: Toyota
Toyota Gazoo Racing (TGR) zaprezentowała zupełnie nowy sportowy model GR Corolla. Światowa premiera 304-konnego hatchbacka opartego na 12. generacji najpopularniejszego samochodu w historii motoryzacji została zorganizowana w Long Beach w Kalifornii, tuż przed rozpoczęciem nowego sezonu zawodów driftingowych Formula Drift.

Seryjna GR Corolla otrzymała mocniejszą, 304-konną (224 kW) wersję 1,6-litrowego, rzędowego, trzycylindrowego silnika turbo z intercoolerem, znanego z GR Yarisa. Samochód został wyposażony także w pochodzący z GR Yarisa napęd na cztery koła GR-FOUR, przystosowany do specyfikacji nowego modelu.

GR Corolla została oparta na konstrukcji Corolli Hatchback (w Japonii – Corolli Sport), której zawdzięcza stabilność przy dużych prędkościach, nisko położony środek ciężkości i duży rozstaw osi. Rozstaw kół z przodu jest o 60 mm większy, a z tyłu o 85 mm większy niż w standardowej Corolli Hatchback, aby uzyskać większą stabilność w zakrętach. GR Corolla zachowała pięć miejsc siedzących i pięciodrzwiowe nadwozie.

Stylistyka wywodząca się z motorsportu

GR Corolla powstała na bazie konstrukcji Corolli Hatchback, którą zmodyfikowano pod kątem stabilności i osiągów w warunkach sportowej jazdy. Przednie błotniki zostały poszerzone o 20 mm, a tylne o 30 mm. Potrójna końcówka układu wydechowego poprawia osiągi silnika 1.6 turbo.

Toyota GR Corolla

Aby poprawić wydajność chłodzenia oraz aerodynamikę samochodu na wszystkich rodzajach dróg, w tym na torach wyścigowych, drogach gruntowych i śliskich, zaśnieżonych trasach, GR Corolla otrzymała wloty powietrza w przednim zderzaku oraz w błotnikach i na masce.

Modyfikowany silnik 1.6 turbo z GR Yarisa

GR Corolla otrzymała ten sam lekki i mocny, 3-cylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem i intercoolerem co GR Yaris. Dzięki większej wydajności układu wydechowego inżynierowie Toyota Gazoo Racing uzyskali jeszcze wyższą moc na poziomie 304 KM. Tłumik z zaworem i potrójnym wydechem zmniejsza zarówno ciśnienie w wydechu, jak i poziom hałasu.

Toyota GR Corolla

Stabilność i kontrola

GR Corolla została zaprojektowana na platformie TNGA Corolli Hatchback. Duży rozstaw osi i szeroki rozstaw kół sportowej odmiany Corolli jeszcze bardziej zwiększa stabilność auta podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością i poprawia kontrolę nad autem. Z przodu odległość między kołami wzrosła o 60 mm, a rozstaw tylnych kół jest większy o 85 mm.

Napęd GR-FOUR i selektor trybów jazdy

Napęd na cztery koła GR-FOUR wykorzystuje elektroniczne sprzęgło wielopłytkowe, które pozwala zmieniać ustawienia rozdziału mocy między przednią i tylną oś. Do wyboru odpowiednich ustawień służy selektor trybów jazdy 4WD. Oprócz tego GR Corolla daje możliwość wyboru trybów jazdy za pomocą selektora Drive, które kontroluje sposób reagowania samochodu na wciśnięcie pedału przyspieszenia, ruchy kierownicy i inne działania kierowcy, aby dać większe możliwości ustawień zgodnie z preferencjami kierowcy i warunkami jazdy.

Bardzo wysoka sztywność nadwozia to wynik zastosowania platformy TNGA oraz montażu na specjalnej linii produkcyjnej GR w fabryce Toyota Motomachi. Dodatkowo auto otrzymało wzmocnienia konstrukcji z tyłu między nadkolami, pod podłogą i przed zbiornikiem paliwa. Podobnie jak w przypadku GR Yarisa, dach został wykonany z kompozytów z włóknem węglowym formowanych w procesie SMC (sheet molding compound), który zapewnia dużą łatwość w nadawaniu optymalnej formy i przyczynia się nie tylko do zwiększenia sztywności, ale także do zmniejszenia masy.

Toyota GR Corolla

Sportowe wnętrze

We wnętrzu GR Corolla otrzymała elementy wyposażenia, które bezpośrednio wpływają na jej możliwości w sportach motorowych. W aucie zamontowano dźwignię zmiany biegów o krótkim skoku, która zapewnia naturalną obsługę po opuszczeniu ramienia z kierownicy, umożliwiając szybką zmianę biegów. Ręczny hamulec postojowy daje lepszą kontrolę nad pojazdem, również podczas driftu. Na tablicy rozdzielczej pojawił się nowy wyświetlacz TFT opracowany specjalnie dla modeli GR pod wpływem rozwiązań stosowanych w samochodach wyścigowych oraz spostrzeżeń profesjonalnych kierowców. Nowy wyświetlacz poprawia widoczność wskaźników podczas sportowej jazdy.

Szef zdecydował

GR Corolla powstała dzięki determinacji Akio Toyody, prezydenta Toyoty i entuzjasty sportów motorowych, znanego również jako Morizo, aby powrócić do tradycji Corolli jako zachwycającego auta sportowego.

Toyota GR Corolla

GR Corolla to czwarty model z linii sportowych samochodów GR (Gazoo Racing), projektowanych w taki sposób, by mogły skutecznie konkurować o zwycięstwo w rajdach i wyścigach. Samochód został dopracowany w ekstremalnych warunkach w wyścigach długodystansowych podczas startów w japońskiej serii Super Taikyu. Testowany był do końca zgodnie z zasadą „jedź aż się zepsuje, a potem popraw to, co się zepsuło”. Prototypowa wyścigowa GR Corolla startowała w barwach zespołu Rookie Racing, prowadzona przez Morizo, czyli Akio Toyodę. Prototyp otrzymał wodorowy silnik spalinowy, który stanowi zapowiedź bezemisyjnej przyszłości sportów motorowych.

A na koniec zła wiadomość: samochód, potencjalny bestseller, nie będzie dostępny w Europie.

Czytaj też:
Rekord ćwierćwiecza Toyoty. Ile hybryd sprzedali dotąd Japończycy?

Galeria:
Toyota GR Corolla
Źródło: TGR
 0

Czytaj także