Hybrydowy SUV – na jakie modele warto zwrócić uwagę?
Artykuł sponsorowany

Hybrydowy SUV – na jakie modele warto zwrócić uwagę?

Hybrydowy SUV – na jakie modele warto zwrócić uwagę?
Hybrydowy SUV – na jakie modele warto zwrócić uwagę? Źródło: Volvo
Rośnie popularność hybrydowych napędów, podobnie jak SUV-ów. Połączenie obu koncepcji to recepta na rynkowy sukces.

Technologia napędu hybrydowego ma ćwierć wieku. Prawie każdy producent oferuje jeden, a często więcej niż jeden model hybrydy. Obecnie oferowane są głównie technologie czwartej i piątej generacji. Technologia napędu hybrydowego jest wypróbowana oraz przetestowana i jest równie niezawodna jak samochody z silnikami spalinowymi.

Rodzaje napędów hybrydowych

Największym wyzwaniem dla większości nabywców pojazdów hybrydowych jest ich cena, większa niż pojazdów spalinowych, ale w zamian wiele hybryd osiąga lepsze przebiegi od spalinowych odpowiedników.

Elegancja i komfort – Hybrydowy SUV

Samochody z napędem hybrydowym HEV

Tradycyjna hybryda, czasami oznaczana jako hybrydowy pojazd elektryczny (HEV), wykorzystuje silnik elektryczny do osiągnięcia określonej prędkości, powyżej której napęd przejmuje silnik spalinowy, zazwyczaj benzynowy. Zapewnia to hybrydom lepszy przebieg na benzynie niż ich odpowiedniki napędzane wyłącznie benzyną. HEV ładują akumulatory odzyskują część energii z hamowania.

Hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV)

Inna kategoria to hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV), które również mają silnik spalinowy i silnik elektryczny. Dzięki większemu akumulatorowi mogą poruszać się z prędkościami autostradowymi, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Ich silniki spalinowe włączają się dopiero po przebyciu określonego dystansu, zwykle po przejechaniu w trybie elektrycznym 20-40 km. Dzięki akumulatorowi odzyskują część energii z hamowania. Można je także ładować z gniazdka.

Pojazdy PHEV kosztują więcej niż pojazdy hybrydowe. Ponieważ większość kierowców pokonuje mniej niż 40 km dziennie, dzięki PHEV mogą podczas codziennych dojazdów jeździć w trybie elektrycznym. Podczas dłuższej podróży mają możliwość korzystania z benzyny, zatem w przeciwieństwie do samochodów elektrycznych, nawet przy braku możliwości ładowania, zachowują pełną funkcjonalność.

„Miękkie” hybrydy

Ostatnio pojawiło się na rynku dużo „miękkich” hybryd. Są to auta wyposażone w silniki spalinowe, wspomagane przez słabe silniki elektryczne. Zaletą jest prosta budowa, niska cena, a korzyścią mniejsze zużycie paliwa.

Klienci zadowoleni z hybryd

Klienci zaakceptowali napęd hybrydowy, który szybko zdobywa popularność. W pierwszych czterech miesiącach b.r. rejestracje w Polsce nowych aut z napędem hybrydowym (wliczając miękkie hybrydy, hybrydy i hybrydy plug-in) wzrosły o 44,3 proc. do 90 381 szt., zatem w tempie trzy razy szybszym od całego rynku, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Z roku na rok akceptacja hybryd wśród nabywców zwiększa się. W 2023 roku rejestracje nowych aut z napędem hybrydowym (HEV) wzrosły o 32 proc. w stosunku do 2022 roku, zaś w tym roku dynamika przyrostu (liczonego r/r) w tej grupie sięgnęła 35 proc. Jeszcze szybciej rosną miękkie hybrydy, które z 23 proc. wzrostu rok wcześniej przyspieszyły do 53 proc. w pierwszych czterech miesiącach tego roku.

Polska nie jest wyjątkiem na motoryzacyjnej mapie świata. Zainteresowanie modelami z napędami hybrydowymi rośnie w Europie i USA, gdzie w ostatnich trzech latach rejestracje tego rodzaju aut powiększyły się ponad dwukrotnie.

SUV-y coraz popularniejsze

Samochody z nadwoziem SUV nieodmiennie cieszą się popularnością u kupujących. Ich rejestracje w Polsce w 2023 roku wzrosły r/r o blisko 17 proc. do 253,2 tys. szt. Jeśli połączy się dwa dynamicznie rosnące segmenty rynku, tj. napędy hybrydowe i nadwozia SUV powstanie rynkowy bestseller. Jego przykładem może być Volvo XC60. Wersja z miękką hybrydą (mild hybrid) ma benzynowy, 250-konny silnik, napęd na obie osie, rozpędza się do 180 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 sekund, a przy tym zużywa od 7,7 do 8,7 l/100 km.

XC60 występuje także jako hybryda plug-in. Ma ona akumulator litowo-jonowy, który zapewnia pokonanie do 99 km na prądzie. Łączna moc silnika spalinowego i elektrycznego wynosi 350 KM. Auto osiąga 100 km/h ze startu zatrzymanego w 5,7 sekundy i rozpędza się do 180 km/h.

Duże zainteresowanie hybrydowym SUVem Volvo XC60

Volvo zarejestrowało w 2023 roku ponad 6,1 tys. szt. modelu XC60, co oznacza ponad 14-procentowy przyrost w stosunku do wcześniejszego roku. Model zajął 17 miejsce w rankingu najpopularniejszych modeli i okazał się najpopularniejszym wśród wszystkich oferowanych w Polsce przez marki premium. Podobnie jest w tym roku, po pierwszych czterech miesiącach Volvo XC60 znalazł się na 13 miejscu z ponad 11-procentowym wzrostem rejestracji, do przeszło 2,5 tys. sztuk.

Źródło: Volvo