Ewolucja Toyoty Yaris – od pierwszej generacji do najnowszego modelu
Artykuł sponsorowany

Ewolucja Toyoty Yaris – od pierwszej generacji do najnowszego modelu

Toyota Yaris
Toyota Yaris Źródło: Toyota
Toyota Yaris to jeden z kluczowych modeli japońskiej marki. Auto szyte na miarę europejskiego rynku zadebiutowało 25 lat temu i stało się prawdziwą legendą. Samochód segmentu B od lat daje popis niezawodności, bezpieczeństwa i praktyczności. Yaris, utytułowany niczym olimpijski mistrz, doczekał się wielu wersji specjalnych, wariantów nadwozia, a także rasowych, niemal wyczynowych odmian

Toyota Yaris Verso, Toyota Yaris Cross, Toyota GR Yaris – jak zmieniał się i ewoluował jeden z najważniejszych modeli i niekwestionowany lider segmentu aut miejskich? Cała historia ma swój początek jeszcze w XX wieku.

Toyota Yaris I – początek legendy

Początki Toyoty Yaris sięgają roku 1997. To właśnie wtedy zaprezentowany został studyjny model o nazwie Funtime, zapowiadający kierunek rozwoju miejskich aut marki. Toyota, spragniona sukcesu w klasie B, zastąpiła model Starlet zupełnie nowym, zaprojektowanym od podstaw Yarisem. Okazało się, że ten ruch był strzałem w dziesiątkę – zaprojektowany w Europie i wyprodukowany z japońską precyzją samochód podniósł poprzeczkę w klasie i w wielu kwestiach o kilka długości wyprzedził rywali. Wnętrze było wyjątkowo przestronne, przy stosunkowo niewielkich wymiarach nadwozia. Rozstaw osi pozwolił wykorzystać możliwości płyty podłogowej do maksimum, a oszczędne silniki pod maską dowiodły swojej niezawodności.

Toyota Yaris pierwszej generacji szybko doczekała się nagród. Tytuł Europejskiego Samochodu Roku przypieczętował sukces już w 2000 roku – rok po otwarciu zamówień. Świetnym posunięciem okazała się również Toyota Yaris Verso, czyli odpowiedź na panującą wówczas modę na minivany. Model wielkości auta miejskiego mógł pochwalić się ogromnym bagażnikiem, ale Toyota miała propozycję również dla tych, którzy od pokaźnej przestrzeni bagażowej woleli sportowe emocje. Toyota Yaris TS była pełnoprawnym hot-hatchem, który zachwycał osiągami. 105-konny silnik benzynowy 1.5 sprawiał, że mały Yaris zamieniał się w prawdziwego zawadiakę.

Warto wspomnieć również o tym, że niezależnie od wariantu, mocy czy nadwozia, pierwsza generacja Toyoty Yaris była najbezpieczniejszym samochodem w swojej klasie w testach Euro NCAP. Prawdziwa rewolucja w kwestii bezpieczeństwa nadeszła jednak w 2005 roku.

Druga generacja Toyoty Yaris

Toyota Yaris II, która weszła na rynek 6 lat po swoim poprzedniku, nie miała sobie równych w aspekcie bezpieczeństwa. Auto uzyskało najwyższy wynik w testach Euro NCAP w klasie miejskiej. We wnętrzu umieszczono aż 9 poduszek powietrznych, w tym pierwszą w segmencie poduszkę kolanową, która dopiero po latach zaczęła być szerzej stosowana w większych modelach.

Toyota Yaris drugiej generacji nie pozostawiała nic do życzenia również w aspekcie praktycznym. Była nieco większa i jeszcze bardziej praktyczna od prekursora – na samej desce rozdzielczej umieszczono schowki o łącznej pojemności 18,3 l! Toyota pozostawiła tu również znany układ wnętrza z zegarami na środku deski.

Toyota Yaris – lider od ponad 20 lat

Japończycy zadbali o to, by ewolucyjne zmiany objęły również gamę silników. Auto produkowane od 2005 roku mogło mieć pod maską wolnossące silniki benzynowe, diesla, a w wersji usportowionej – większą i naprawdę mocną jednostkę Dual VVT-i. Toyota Yaris TS tym razem była napędzana 133-konnym motorem 1.8. Szwajcarski oddział na swój rodzimy rynek przygotował nawet 215-konny wariant zwany Bemani. Silnik doładowany kompresorem pozwalał rozpędzać się małej Toyocie z niebywałą lekkością. Mimo to, okazało się, że najlepsze czasy dla sportowych Yarisów miały dopiero nadejść.

Trzecia generacja Toyoty Yaris – przełom

Nim powiemy o specjalistach z TOYOTA GAZOO Racing i ich dokonaniach związanych z małym modelem Toyoty, wróćmy na chwilę do bardziej przyziemnych i liczących się w tym segmencie spraw. Toyota Yaris III to pierwsza generacja, w której dostępny był napęd hybrydowy. Trzecia odsłona Yarisa wjechała na rynek w 2010 roku, ale hybryda trafiła do salonów dwa lata później.

100-konny układ napędowy pozwalał jeździć jeszcze oszczędniej, a pełnię swoich możliwości pokazywał w miejskich warunkach. Połączenie silnika spalinowego, jednostki elektrycznej i baterii to wyczyn, którego w tej klasie nie dokonał wówczas nikt inny. Wprowadzenie pełnej hybrydy pod maskę małej Toyoty ponownie okazało się strzałem w dziesiątkę. Oprócz hybrydy, w ofercie pozostały dobrze znane silniki 1.0 VVT-i oraz 1.33 Dual VVT-i.

Rewolucyjne zmiany objęły tym razem również styl samochodu. Większy rozstaw osi, mocniejsze linie, pojemniejsze wnętrze i zestaw wskaźników za kierownicą, a nie w centralnym punkcie deski rozdzielczej. Toyota Yaris zerwała z dotychczasowym znakiem rozpoznawczym, ale jej kluczowe zalety i cechy pozostały niezmienne – oszczędne jednostki napędowe, praktyczne wnętrze, bezpieczeństwo z najwyższej półki i systemy wsparcia kierowcy, które sukcesywnie pojawiały się przy okazji modernizacji i liftingów.

A wspomniany już sportowy aspekt? Toyota Yaris trzeciej generacji doczekała się prawdziwie ekstremalnej wersji. Gdy do projektu dorwali się pasjonaci z TOYOTA GAZOO Racing, efekt musiał być nieziemski. Yaris GRMN z 1.8-litrowym silnikiem doładowany kompresorem stał się prekursorem wyjątkowej linii GR, która dziś cieszy się popularnością na torach wyścigowych całego świata. Dziś może być traktowany jako wyjątkowy klasyk. Produkcja była bowiem limitowana do zaledwie 400 sztuk na Europę.

Czwarta generacja Yarisa – innowacyjne technologie, nowoczesny design

W 2020 roku ruszyła produkcja Yarisa czwartej generacji. Po raz pierwszy model został oparty na platformie opracowanej w architekturze TNGA. Nowe rozwiązania sprawiły, że auto znów podniosło poprzeczkę dla klasowych konkurentów. Toyota poszła o krok dalej, proponując zupełnie nową hybrydę 1.5 o mocy 116 KM. Tradycyjne układy napędowe pozostały w ofercie, zapewniając świetne osiągi. Na prawdziwy popis czas nadszedł jednak pod koniec 2020 roku.

Najnowsza odsłona Toyoty Yaris

Premiera GR Yarisa szerokim echem odbiła się w świecie motorsportu i społeczności entuzjastów. Yaris zyskał bowiem 261-konny silnik i napęd na 4 koła. Wróćmy jednak jeszcze na chwilę do „cywilnych” odmian. To właśnie one zapewniły modelowi prestiżowy tytuł Car of The Year 2021.

Najnowsza odsłona po modernizacji ma do wyboru dwa napędy hybrydowe, dodając do cennika hybrydę o mocy 130 KM – o 14 KM mocniejszą od dotychczasowej. Dynamiczny napęd odwdzięcza się zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 3,8 l/100 km według normy WLTP, choć praktyka pokazuje, że wyniki z miejskiej jazdy mogą być jeszcze niższe. Sprawdzona receptura sprawia również, że jako osobny model, w 2021 roku zadebiutowała Toyota Yaris Cross. Miejski SUV z gamy Toyoty odpowiada na współczesne potrzeby tak celnie, że auto z miejsca stało się bestsellerem i liderem segmentu.

Toyota Yaris IV jest napędzana silnikami produkowanymi w Polsce. To w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland na Dolnym Śląsku powstają zespoły napędowe, które wprawiają w ruch nowy model. Nad tym, by podróż była bezpieczna i wygodna, czuwają z kolei najnowocześniejsze technologie. Wyjątkowo bogate wyposażenie (standardowe, ale i opcjonalne) to znak rozpoznawczy Yarisa obecnej generacji.

Już w podstawowej wersji mamy tu bowiem kamerę cofania, system multimedialny z 9-calowym ekranem dotykowym, asystenta utrzymania pasa ruchu, inteligentny tempomat adaptacyjny, układ rozpoznawania znaków drogowych, system wykrywania zmęczenia kierowcy oraz klimatyzację. Na liście opcji znajdziemy m.in. wyświetlacz head-up, system bezkluczykowy, nagłośnienie Premium Audio JBL, 18-calowe felgi aluminiowe czy tapicerkę Ultrasuede z czerwonymi przeszyciami – jeden z wielu wyróżników wersji GR Sport inspirowanej sportowymi modelami Toyoty. A skoro jesteśmy przy tym temacie…

Toyota GR Yaris to na wskroś wyjątkowa propozycja. Model, który powstał w celach homologacyjnych dla rajdowego Yarisa WRC, odniósł spektakularny sukces, a popyt przewyższa podaż. Mały spadkobierca rajdowych legend przenosi sportowe emocje do drogowego, seryjnego auta tak umiejętnie, że można spotkać go dziś na imprezach torowych, w garażach pasjonatów i na rajdowych oesach. Przeprojektowana płyta podłogowa wykorzystuje elementy zawieszenia większej Corolli, ma napęd na obie osie ze zmienną, ustawianą przez kierowcę dystrybucją momentu obrotowego i silnik 1.6, który zapewnia wyjątkowe osiągi. Pierwsza setka na zegarach pojawia się tu zaledwie po około 5 sekundach.

Dowiedz się więcej

Toyota Yaris – lider w swoim segmencie od ponad 20 lat

Obsypany nagrodami Yaris cieszył się powodzeniem wśród klientów już od pierwszej generacji. Trudno o lepszą rekomendację, zwłaszcza, że polecenia i pochwały pozostały aktualne nawet ćwierć wieku później. Toyota Yaris wyróżnia się bowiem legendarną wręcz trwałością i do dziś wielu kierowców pokonuje kilometry swoimi modelami pierwszej, drugiej i trzeciej generacji. Bezpieczna konstrukcja sprawiła również, że klienci decydujący się na mniejszy, typowo miejski samochód, nie musieli iść na kompromis w zakresie ochrony zderzeniowej.

Kluczowe zalety pierwszej odsłony modelu wciąż dają o sobie znać w czwartym pokoleniu. Oszczędne silniki, praktyczne i przestronne wnętrze, najnowsze technologie i styl, który pozwala wyróżnić auto na ulicy. Wszystko jest na swoim miejscu, dzięki czemu Yaris pozostaje odporny na trudne rynkowe warunki i pewnie trzyma się w fotelu lidera segmentu B. Sto lat!

Źródło: Auto WPROST.pl / Toyota