Jak przyznają eksperci, raport TÜV nie jest całkowicie obiektywnym źródłem dotyczącym awaryjności. Takiego nie ma, bo o awaryjności wypowiadają się zarówno właściciele, jak i mechanicy. Każda z grup ma własne spojrzenie i dopiero połączenie ich daje pełniejszy wgląd w rzeczywistość.
Tymczasem raport TÜV bierze pod uwagę wyłącznie awarie (czy też może usterki) wykryte w czasie obowiązkowych okresowych badań technicznych samochodów w Niemczech.
Jednak zestawienie TÜV – właśnie przez jasne źródło informacji (stacje badań okresowych) – uznawane jest za wartościowe dla wszystkich zainteresowanych wtórnym rynkiem samochodów.
TÜV tradycyjnie podaje awaryjność w poszczególnych „kategoriach wagowych”, czyli rocznikach. Im więcej awarii, tym pozycja w niechlubnym rankingu wyższa. Instytut dzieli auta na grupy wozów 2-3-letnich, 4-5-letnich, 6-7-letnich, 8-9-letnich i 10-11-letnich.
W raporcie TÜV brak jest wielu modeli, ale to dlatego, że pod uwagę brane są tylko te auta, których co najmniej 10 tys. przeszło obowiązkowe badania techniczne w danym roku. A oto wyniki ostatniego zestawienia.
Raport TÜV – najbardziej awaryjne auta
Samochody 2-3 letnie
-
Dacia Logan (13,6 proc.)
-
Dacia Duster (11,7 proc.)
-
Citroen Berlingo (11,2 proc.)
-
Fiat Punto (10,8 proc.)
-
Ford Ka (10,7 proc.)
Samochody 4-5 letnie
-
Chevrolet Spark (24,2 proc.)
-
Volkswagen Sharan (20,2 proc.)
-
Seat Alhambra (19,9 proc.)
-
Fiat Punto (18,7 proc.)
-
Ford Galaxy (18,2 proc.)
Samochody 6-7 letnie
-
Chevrolet Spark (31,9 proc.)
-
Dacia Logan (31,0 proc.)
-
Renault Kangoo (29,7 proc.)
-
Dacia Sandero (28,5 proc.)
-
Ford Galaxy (26,9 proc.)
Samochody 8-9 letnie
-
Chevrolet Matiz (38,8 proc.)
-
Dacia Logan (38,5 proc.)
-
Renault Kangoo (34,9 proc.)
-
Dacia Sandero (34,7 proc.)
-
Fiat Panda (34,3 proc.)
Samochody 10-11 letnie
-
Chevrolet Matiz (43,1 proc.)
-
Dacia Logan (43,1 proc.)
-
Volkswagen Sharan (39,6 proc.)
-
Dacia Sandero (39,5 proc.)
-
Ford Ka (39,0 proc.)