Badanie zostało przeprowadzone wśród właścicieli autosalonów przez EY Polska i DCG Dealer Consulting. Jak z niego wynika, w minionym roku, w porównaniu z 2019 r. wzrost przychodów ze sprzedaży nowych samochodów miało jedynie 14 proc. dealerów. 43 proc. zanotowało z kolei spadki przychodów o więcej niż 30 proc. w ujęciu rocznym.
Sytuacja wygląda nieco bardziej optymistycznie w segmencie samochodów używanych. Tu wzrost przychodów ze sprzedaży zaobserwowało w minionym roku 40 proc. ankietowanych, a ponad 30-procentowe spadki przychodów ze sprzedaży dotknęły 17 proc. dealerów aut używanych.
Biorąc pod uwagę usługi serwisowe, ponad 20-procentowe spadki przychodów serwisu mechanicznego stały się udziałem 31 proc. badanych, a serwisu blacharsko-lakierniczego – 33 proc.
Dla dealerów to był trudny rok
– Miniony rok był dla branży motoryzacyjnej bardzo trudny z wielu względów. Niepewność związana z sytuacją finansową odciągnęła wiele firm i osób fizycznych od zakupów aut. Co więcej ich producenci – wraz z wybuchem pierwszej fali pandemii, wczesną wiosną ubiegłego roku – musieli zmierzyć się z zachwianymi łańcuchami dostaw, a co za tym idzie, auta nie zjeżdżały z linii produkcyjnych tak szybko, jak dotychczas. Trudny dla branży 2020 rok przełożył się na niższą zyskowność działalności, a co za tym idzie – na niższe zadowolenie dealerów samochodowych z finansowych perspektyw swoich firm – mówi Michał Lesiuk, partner w dziale doradztwa podatkowego EY Polska, lider sektora produkcja przemysłowa i mobilność.
Średnia ocena satysfakcji dealerskiej była najniższa w historii badania (z pominięciem roku 2009, kiedy raport powstał w oparciu o ograniczoną liczbę marek) wyniosła 3,27 pkt. Wśród 26 badanych importerów, 16 marek było ocenionych gorzej niż w ubiegłym roku, zaś lepiej 9.
Przedsiębiorcy najlepiej oceniają Lexusa, Mercedesa i Toyotę
Również po raz pierwszy w historii Badania Satysfakcji Dealerów Samochodowych na najwyższym stopniu podium znalazła się marka Lexus. Sama Toyota była na 3. miejscu zestawienia, a japońskie marki rozdzielił Mercedes-Benz, który otrzymał dokładnie taką samą ocenę jak w 2019 r. i zajął drugie miejsce.
Zaraz za podium uplasowały się odpowiednio: KIA (lider z roku 2018), Volvo (czterokrotny zwycięzca badania) i Subaru, tradycyjnie notowany wśród najwyżej ocenianych. 7. miejsce przypadło Mazdzie, która 5 razy znajdowała się na pierwszym miejscu zestawienia. Najwyższy wzrost zarówno pod kątem zajmowanego miejsca, jak i samej oceny uzyskała marka Audi, notując awans o 10 pozycji (z 18. na 8.), jak podsumowuje IBRM Samar.
Czytaj też:
Kobiecy Samochód Roku 2021. Są finaliści konkursu