Przypomnijmy, że styczeń i luty 2020 roku to były jeszcze miesiące przed pandemią. Porównywanie do nich pierwszych dwóch miesięcy tego roku musi być więc przefiltrowane przez tą informację.
Wygląda na to, że powoli idzie ku dobremu. Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony wzrosła w lutym 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego. Była też wyższa w stosunku do stycznia 2021 roku. Jednak skumulowana liczba rejestracji po dwóch miesiącach 2021 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2020 roku (wyjaśnienie w pierwszym akapicie).
Rynek się przyzwyczaił do pandemii?
W lutym sprzedaż wzrosła i to pierwszy taki wzrost, liczony rok do roku, od września ubiegłego roku. Według danych CEPiK, w lutym 2021 roku zarejestrowano w Polsce 43 528 samochodów osobowych oraz dostawczych, czyli o 0,86 proc. więcej niż rok wcześniej oraz o 18,00 proc. więcej niż w styczniu 2021 roku. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży w 2021 roku o 7,62 proc. Siedem marek z pierwszych dziesięciu zanotowało mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowało Renault, o 24,64 proc.
Jeśli chodzi o samochody osobowe, to jak informuje IBRM Samar w lutym 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 28,60 proc. Udział firm osiągnął poziom 71,40 proc.
Cztery z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy Suzuki o 126,61 proc. Pozostałe marki zanotowały spadek.
Pełna dominacja Toyoty. Kolejny miesiąc z rzędu
Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 12 492 auta tej marki, o 5,16 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,84 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda (zarejestrowała o 17,79 proc. mniej aut niż w 2020 roku). Udział marki wyniósł 12,64 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali dotąd o 9,15 proc. mniej aut niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,99 proc. Kolejne miejsca zajęli: Kia i BMW.
Najczęściej kupowanym dotychczas modelem osobowym w 2021 roku jest Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota Yaris oraz Skoda Octavia, następnie Dacia Duster i Toyota C-HR.
Czytaj też:
To rewolucja w motoryzacji. Pierwszy producent będzie sprzedawał wyłącznie online