Kierowcy TIR-ów są przemęczeni. Alarmujące badania

Kierowcy TIR-ów są przemęczeni. Alarmujące badania

Ciężarówki
Ciężarówki Źródło:Fotolia / TTstudio
Stan zdrowia kierowców zawodowych nie napawa optymizmem. Są przemęczeni, zarówno fizycznie, jak i psychicznie, wynika z badań. A to ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo na drogach.

Powszechnie wiadomo, że praca w transporcie międzynarodowym jest wyjątkowo wyczerpująca, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) przygotowała na ten temat specjalny raport, o którym pisze IBRM Samar.

4 na 5 kierowców jest w złym stanie

Wnioski są niepokojące. 80 procent kierowców przyznało, że nie ma warunków, by właściwie odpocząć, brakuje im snu i są stale zmęczeni. To sprawia, że potencjalnie stanowią poważne zagrożenie na drogach.

Raport ETF opiera się na danych z badania przeprowadzonego przez belgijską federację. Setki kierowców w całej Europie wzięły udział w ankiecie, której pytania dotyczyły warunków pracy w transporcie. Pełna wersja raportu zostanie opublikowana w czerwcu 2021 roku, bo projekt badawczy trwa półtora roku.

Po 12 miesiącach ETF zdecydowało się ujawnić część liczb, która budzi niepokój. 80 proc. z 2800 respondentów wskazało złą jakość snu, przerywany odpoczynek i ciągłe uczucie zmęczenia jako stałe problemy w pracy w transporcie międzynarodowym.

Problemy infrastrukturalne

Główne problemy nie dotyczą aut, ale infrastruktury. To sprawy, na które kierowcy mają niewielki wpływ jak np. miejsce do parkowania ciężarówek po przyjeździe na miejsce rozładunku. – Takie parkingi bywają przepełnione i kierowcy muszą szukać odpowiedniego miejsca na postój, co może wymagać dojazdu do kolejnego parkingu na trasie, co może spowodować przekroczenie czasu pracy. Kiedy już się uda zaparkować ciężarówkę, nierzadkie są sytuacje, kiedy kierowca kładzie się spać i po 2-3 godzinach jest budzony na rozładunek. A potem znów próbuje usnąć w hałaśliwym otoczeniu: pracujące silniki na biegu jałowym, trwające rozładunki i załadunki. A następnie ma wsiąść za kierownicę i wyruszyć w drogę powrotną, na kolejny rozładunek lub załadunek – mówi Tomasz Czyż, ekspert GBox z Grupy Inelo.

Kolejny alarmujący wniosek wynikający z badania dotyczy sprawdzania czasu pracy przez różne służby drogowe. Ankietowani przez ETF kierowcy w większości przyznają, że nie byli kontrolowani nawet przez kilka lat. Liczba kontroli polskiego ITD czy niemieckiego BAG-u stanowi niewielki procent pośród całego ruchu ciężarowego w obu tych krajach. To problem nie tylko lokalny, bo według ETF dotyczy całej Unii Europejskiej. Przepytywani kierowcy podkreślali, że przekraczanie czasu pracy to poważny kłopot.

Czytaj też:
Kierowca ciężarówki usłyszał wołanie o pomoc. W naczepie było 11 obywateli Afganistanu

Źródło: ETF, IBRM Samar