Niby prosty manewr. Jak bezpiecznie i sprawnie zmienić pas ruchu?

Niby prosty manewr. Jak bezpiecznie i sprawnie zmienić pas ruchu?

Jadący samochód
Jadący samochód / Źródło: Renault
W ubiegłym roku nieprawidłowa zmiana pasa ruchu była przyczyną 480 wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących. Czego nie umiemy podczas wykonywania tego manewru i jak uniknąć kłopotów?

Manewr zmiany pasa ruchu wykonujemy tak często, że łatwo możemy zapomnieć się i nie skontrolować wcześniej martwego pola czy nie dopilnować włączenia na czas kierunkowskazu. A zgodnie z prawem kierującemu wolno zmienić zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności. Oznacza to zwiększenie uwagi i dostosowanie zachowania do warunków i sytuacji na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, aby bezpiecznie przeprowadzać manewr zmiany toru jazdy.

Zmiana pasa ruchu. Miej oczy dookoła głowy

W związku z tym, że zmiana pasa ruchu na ogół nie wymaga zredukowania prędkości, kierowcy muszą pamiętać, że tym bardziej obliguje ich to do bacznej obserwacji tego, co dzieje się na drodze zarówno z przodu, jak i z tyłu. Zanim zjedziemy na sąsiedni pas sprawdźmy, czy możemy zrobić to bezpiecznie. Należy pamiętać o możliwości wystąpienia martwego pola i ryzyku niedostrzeżenia nadjeżdżającego z tyłu samochodu lub motocyklisty. Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu to trzecia przyczyna wypadków spowodowanych przez kierujących, w których poszkodowany został motocyklista.

Przy zmianie pasa ruchu kontrola martwego pola ma szczególne znaczenie i może uchronić nas przed zajechaniem drogi innym kierującym i w konsekwencji spowodowaniem niebezpiecznej sytuacji na drodze. Przed rozpoczęciem jazdy upewnijmy się, że lusterka w naszym samochodzie są odpowiednio wyregulowane. – Boczne lusterka powinny być ustawione tak, aby widoczna w nich była jak największa przestrzeń z boku samochodu i za nim, zaś lusterko wsteczne musi nam pokazywać tylną szybę mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Zasygnalizuj zamiar i ustąp pierwszeństwa

Zagrażające bezpieczeństwu jazdy jest niesygnalizowanie przez kierowców zamiaru zmiany toru jazdy. Niektórzy kierowcy bagatelizują tę konieczność zwłaszcza przy poruszaniu się na krótkich odcinkach lub robią to w ostatniej chwili, kiedy na bezpieczną reakcję innych uczestników ruchu może być za późno.

Przepisy nakładają na kierujących obowiązek sygnalizowania zawczasu i wyraźnie m.in. zamiaru zmiany pasa ruchu oraz zaprzestania sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru. Dlatego nigdy nie należy zaniedbywać odpowiednio wczesnego użycia kierunkowskazów, pozwoli to innym na czas dostrzec sygnalizację zamiaru przeprowadzenia przez nas manewru.

Przy wjeździe na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie musimy sygnalizować tego lewym kierunkowskazem, natomiast jeżeli wjazd na takie skrzyżowanie połączony jest ze zmianą pasa ruchu lub gdy skrzyżowanie to posiada co najmniej dwa pasy ruchu i zmieniamy pas już na samym skrzyżowaniu, wówczas należy użyć kierunkowskazu. Kierunkowskazem sygnalizujemy również zjazd z ronda.

Trzeba pamiętać, że zmieniając zajmowany pas ruchu mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się pasem, na który zamierzamy wjechać, a także pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.

Wyprzedzaj tym bardziej ostrożnie

Zmiana toru jazdy często może wiązać się z wykonywaniem manewru wyprzedzania. W tej sytuacji szczególna ostrożność wymaga także, aby upewnić się, że istniejące warunki pozwalają na podjęcie tego manewru bez spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa ruchu. Przede wszystkim sprawdźmy, czy mamy odpowiednią widoczność i wystarczająco dużo miejsca oraz czy pojazd znajdujący się przed nami nie zasygnalizował wcześniej zamiaru wyprzedzania, zmiany pasa lub kierunku jazdy. Nie wyprzedzajmy też, jeżeli kierowca jadący za nami rozpoczął przeprowadzanie tego manewru. Pamiętajmy o zachowaniu bezpiecznego odstępu od wyprzedzanego pojazdu lub innych uczestników ruchu. Podczas wyprzedzania nie wolno przekraczać dopuszczalnej prędkości.

Czytaj też:
Zimny łokieć i kierowanie kolanami. Dlaczego to niebezpieczne?

Źródło: SBJR
 0

Czytaj także