Co jest ważniejsze: benzyna, czy hot-dogi? Jak Polacy postrzegają stacje paliw?

Co jest ważniejsze: benzyna, czy hot-dogi? Jak Polacy postrzegają stacje paliw?

Orlen
Orlen
Jak Polscy postrzegają stacje paliw i jak będą one wyglądać w przyszłości. Na te pytania odpowiada trzecia już edycja raportu IBRiS – „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce”.

Fundacja Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) już po raz trzeci postanowiła sprawdzić opinie Polaków na temat stacji paliw w naszym kraju. Pierwsza edycja badania została zrealizowana w czerwcu 2019 r, natomiast druga edycja – w czerwcu 2020 roku.

We wrześniu 2021 zostało przeprowadzone kompleksowe badanie, którego celem było poznanie opinii Polaków na temat największych sieci stacji paliw w Polsce. Tegoroczna edycja badania przypada na okres trwającej pandemii COVID-19. Pandemia miała negatywny wpływ na kondycję całego sektora paliwowego, ale mogła także mieć wpływ na opinie konsumentów, którzy musieli się mierzyć z lękiem przed chorobą, ograniczeniami i restrykcjami w życiu codziennym, a także spowolnieniem wielu sektorów gospodarki.

Najważniejszą zmianą w stosunku do poprzednich edycji raportu jest dodanie komponentu przyszłości stacji paliw: Czy i kiedy znikną? Jakie powinny być ich podstawowe zadania? Czy Polacy chętnie przesiądą się do samochodów elektrycznych?

Jak Polacy widzą istniejące stacje?

Marka Orlen, w dalszym ciągu cieszy się najwyższym stopniem rozpoznawalności wśród analizowanych marek stacji paliw obecnych na polskim rynku. Odsetek respondentów, którzy znają Orlen kształtuje się obecnie na poziomie 90 proc. Orlen, dysponuje nieco większym stopniem rozpoznawalności wśród aktywnych kierowców – 94 proc.

Wysoki stopnień rozpoznawalności mają także marki: BP – 66 proc., Lotos, 62 proc. oraz Shell – 60 proc. wskazań ogółem w populacji ogólnopolskiej. Co trzecia zapytana osoba kojarzy markę Circle K i Moya (zauważalny spadek w przypadku Circle K w stosunku do poprzedniego pomiaru). Marka Amic uzyskała 21 proc. wskazań.

Orlen jest oceniany najlepiej

Ocena funkcjonowania stacji paliw również przemawia na korzyść polskiego koncernu. PKN Orlen jest liderem pod względem jakości usług. Zgodnie z wynikami tegorocznej edycji badania: 89 proc. respondentów wskazuje wysoką jakość obsługi, 86 proc. – wysoką jakość oferowanego paliwa, a 83 proc. – szeroki wybór artykułów spożywczych i innych. Warto podkreślić, że odsetki opinii pozytywnych systematycznie rosną od momentu pierwszego pomiaru w 2019 r. Największy wzrost odnotowano w kategorii: szeroki wybór artykułów (38 proc. w roku 2019 i 83 proc. w pomiarze tegorocznym).

Wzrost odsetka ocen pozytywnych zanotowała także marka BP, w szczególności w kategorii wysokiej jakości paliwa. Wzrosty zaobserwowano także w przypadku marki Moya, natomiast spadki dotyczą marki Circle K (w kategoriach: jakość paliwa oraz szeroki wybór artykułów).

Przyszłość stacji paliw wg Polaków

Mniej więcej co drugi Polak uważa, że za 10-15 lat samochody elektryczne zdominują branżę motoryzacyjną i większość Polaków będzie z nich korzystać. Z taką tezą nie zgadza się 45 proc. zapytanych. Dwie trzecie Polaków (67 proc.) sądzi, że w przyszłości z polskich dróg mogą zniknąć samochody na benzynę lub ropę. Przy czym 41 proc. uważa, że nastąpi to dopiero po 2040 roku.

Przeszło jedna trzecia Polaków ma dostęp do miejsca ładowania samochodu elektrycznego, a 30 proc. chętnie takie auto kupi, tak szybko jak to tylko możliwe. Odejście już teraz od samochodów spalinowych popiera 27 proc. respondentów, a sprzeciwia się temu – 40 proc. Zdaniem 47 proc. Polaków nie powinno się zakazywać sprzedaży samochodów spalinowych po 2035 r., a 59 proc. uważa, że w najbliższym czasie nie znikną ani samochody na benzynę czy ON, ani stacje paliw.

Czytaj też:
6 zł za 1 litr na dniach. Drożyzna na stacjach paliw bije w kierowców

Źródło: Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS)
 0

Czytaj także