5 pewnych hitów rynkowych 2022 roku. Te auta wybiorą Polacy

5 pewnych hitów rynkowych 2022 roku. Te auta wybiorą Polacy

Toyota Aygo X
Toyota Aygo X / Źródło: TMP
W 2022 roku Polacy będą polować na nowe samochody i kupować ich tak dużo, jak producenci zdołają dostarczyć. Wybraliśmy 5 samochodów, które – to pewne – staną się rynkowymi hitami.

W naszym krótkim, ale treściwym zestawieniu, znalazły się 2 Toyoty, Kia, Dacia i Opel. Bestsellerów będzie znacznie więcej, ale co do tej piątki wątpliwości nie mamy żadnych.

Kia Sportage

Nowa Kia Sportage jest dostępna z największą, jak dotychczas, liczbą układów napędowych, których jest do wyboru aż 6, o mocy od 115 do 265 KM. Obok silników benzynowych i Diesla do wyboru są wersje hybrydowe typu Mild Hybrid, hybrydowe i hybrydowa typu plug-in. Wyposażenie seryjne obejmuje m.in. system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów, asystenta utrzymania auta pośrodku pasa ruchu, światła mijania i drogowe w technologii LED, klimatyzację i kierownicę pokrytą skórą.
Ceny modelu piątej generacji zaczynają się od 105 900 zł za wersję M z napędem na przednie koła i wyposażoną w 150-konny turbodoładowany silnik benzynowy T-GDI z rodziny Smartstream. Półkę wyżej znajdziemy 180-konny wariant z miękką hybrydą. Oprócz odmiany z silnikiem benzynowym nowy Sportage jest również dostępny w wersji z silnikiem Diesla, jako odmiana hybrydowa typu Mild Hybrid (z benzynową lub wysokoprężną jednostką napędową do wyboru), hybrydowa i hybrydowa typu plug-in. Ta ostatnia ma moc aż 265 KM i jest najmocniejsza w gamie Sportage piątej generacji. Jej seryjne wyposażenie obejmuje, między innymi, napęd na cztery koła i automatyczną, 6-stopniową przekładnię. Odmiana hybrydowa typu plug-in jest dostępna w trzech wersjach wyposażenia – L, Business Line i GT-Line. Za tę ostatnią trzeba zapłacić 200 900 złotych.
O 9000 zł droższe są wersje Sportage wyposażone w napęd na cztery koła. 11000 zł wynosi dopłata do 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej oraz układu mikrohybrydowego Mild Hybrid z silnikiem benzynowym. W wypadku wersji hybrydowych z wysokoprężną jednostką napędową dopłata do przekładni DCT oraz układu hybrydowego typu MHEV (Mild Hybrid) wynosi 14000 zł.

Opel Astra Sports Tourer

  Po światowej premierze kolejnej generacji Astry hatchback we wrześniu Opel pokazał bardzo wyczekiwaną wersję kombi, czyli zupełnie nową Astrę Sports Tourer.
Nowość rynkowa będzie dostępna z dwoma wersjami napędu hybrydowego z możliwością doładowania z zewnętrznego źródła prądu (plug-in), jako pierwsze zelektryfikowane kombi niemieckiego producenta.
Oprócz napędu elektrycznego pod maskę nowej Astry Sports Tourer trafią też silniki benzynowe i wysokoprężne o mocy od 81 kW (110 KM) do 96 kW (130 KM). W przypadku wersji hybrydowej plug-in łączna moc systemu wyniesie do 165 kW (225 KM). W pojazdach z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi standardowo montowana będzie przekładnia sześciobiegowa, natomiast ośmiobiegowy automat stanowi opcję w połączeniu z mocniejszymi jednostkami i zelektryfikowaną hybrydą plug‑in.
Nowa Astra Sports Tourer ma wymiary zewnętrzne 4642 x 1860 x 1480 mm (dł. x szer. x wys.) przy progu bagażnika znajdującym się na wysokości około 600 mm. Za sprawą wyjątkowo krótkiego przedniego zwisu samochód jest o 60 mm krótszy od poprzedniej generacji, ale ma znacznie większy rozstaw osi, wynoszący 2732 mm (+70 mm). Wymiar ten jest zwiększony o 57 mm w porównaniu z nową Astrą hatchback.
Bagażnik nowej Astry Sports Tourer oferuje ponad 608 litrów użytecznej pojemności przy rozłożonych tylnych siedzeniach i ponad 1634 litrów po ich złożeniu. Ponadto po złożeniu oparć tylnej kanapy dzielonej w proporcji 40:20:40 (wyposażenie standardowe) podłoga części bagażowej jest zupełnie płaska. Nawet w wersji hybrydowej plug-in z litowo-jonowym akumulatorem pod podłogą ustawny bagażnik ma odpowiednio ponad 548 lub 1574 litrów pojemności.
W pojazdach napędzanych wyłącznie silnikami spalinowymi przestrzeń bagażową optymalizuje opcjonalna ruchoma podłoga „Intelli-Space”. Jej położenie można łatwo regulować jedną ręką, zmieniając wysokość lub blokując pod kątem 45 stopni. Dla większej wygody zwijaną osłonę przestrzeni bagażowej można schować pod wyjmowaną podłogą ustawioną nie tylko w górnym, ale i w dolnym położeniu.
Nowa Astra Sports Tourer wprowadza też szereg nowych technologii do segmentu kompaktowych kombi. Jedną z nich jest najnowsza wersja adaptacyjnych, nieoślepiających reflektorów pikselowych Intelli-Lux LED. System przeniesiony wprost z flagowych Opli Insignia i Grandland składa się ze 168 elementów LED i nie ma odpowiedników w klasie kompaktowej ani średniej.

Toyota Yaris Cross

Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV, który oferuje przestrzeń i praktyczność. Nowy model uzupełnia gamę Corolli, w której są już odmiany hatchback, kombi oraz sedan.
Samochód powstał w architekturze TNGA Toyoty. Za bazę posłużyła najnowsza odmiana platformy GA-C, co miało wpływ na stylistykę auta, jego wnętrze, zastosowane technologie, a także właściwości jezdne.
Masywne nadwozie nowego SUV-a Toyoty zostało stworzone z myślą o europejskim rynku. Corolla Cross ma 4 460 mm długości, 1 825 mm szerokości, 1 620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2 640 mm. Wymiarami plasuje się pomiędzy modelami Toyota C-HR oraz RAV4, czyli w samym sercu segmentu C-SUV.
Tylne drzwi otwierają się szeroko, a opcjonalny panoramiczny dach zapewnia poczucie przestrzeni i dodatkowe doświetlenie kabiny. Dostęp do bagażnika jest wygodny za sprawą niskiego progu załadunkowego i wysoko otwieranej klapy bagażnika, dzięki czemu umieszczenie sporych przedmiotów jak wózki czy rowery nie będzie problemem.
Corolla Cross jest pierwszym globalnym modelem Toyoty, w którym zastosowano napęd hybrydowy piątej generacji. Nowa generacja niewymagającego ładowania układu hybrydowego Toyoty w wersji z napędem na przód lub z inteligentnym napędem na cztery koła (AWD-i) ma większy moment obrotowy i większą moc silnika elektrycznego.
Zwiększyła się zarówno moc silnika spalinowego jak i elektrycznego, czego efektem jest większa o 8 procent łączna moc całego układu. W wersji z napędem na przednie koła napęd hybrydowy 2.0 wytwarza 197 KM (146 kW) mocy i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8,1 sekundy.
Wariant AWD-i ma dodatkowy silnik elektryczny montowany przy tylnej osi o mocy 40 KM (30,6 kW). Tylny silnik dołączany jest automatycznie, zwiększając trakcję i dając większe poczucie bezpieczeństwa na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Wersja z napędem AWD-i ma takie same osiągi podczas przyspieszania jak auto z napędem na przód.

Toyota Aygo X

Aygo X to nowy mały crossover Toyoty. W popularnym segmencie aut miejskich takiego wozu jeszcze nie było. Jak dowodzi Toyota, to zwinny samochód z wygodnym i przestronnym wnętrzem.
Nowy najmniejszy model Toyoty został zaprojektowany na platformie GA-B w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture). Pierwszym samochodem zbudowanym na tej platformie był nowy Yaris, który zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2021, zaś drugim – zupełnie nowy crossover segmentu B, Yaris Cross.
Śmiała, dwukolorowa stylistyka nadwozia Aygo X, podkreślona nowym pikantnym lakierem, tworzy całość, która z daleka zwraca uwagę. Opadająca ku tyłowi linia dachu sprawia, że samochód wygląda bardziej sportowo. Z przodu zaawansowane technologicznie światła tworzą dla maski ramę nawiązującą do kształtu skrzydeł. Duży, nisko osadzony grill, światła przeciwmgielne i osłona podwozia zostały uformowane w motyw sześciokąta.
Stylistyka crossovera została podkreślona nie tylko kompozycją kolorystyczną, ale także dużymi kołami, których średnice łącznie odpowiadają 40 procentom długości nadwozia. 

Dacia Jogger

Rodzinny samochód Dacia Jogger pojawi się w salonach na przełomie marca i kwietnia 2022 r. Ceny tego auta zaczynają się od 63 400 zł (wersja 5-miejscowa) i 66 400 zł (wersja 7-miejscowa).
Klienci mogą obecnie wybrać jedną z dwóch wersji silnikowych Dacii Jogger: z nowym silnikiem benzynowym TCe 110 lub z dwupaliwowym silnikiem TCe 100 LPG. Dacia jest jedynym producentem oferującym kompletną gamę samochodów wyposażonych w dwupaliwowe silniki (benzyna/LPG). W 2023 roku pojawi się również wersja hybrydowa.
Nowa Dacia Jogger to wszechstronny samochód, który łączy w sobie to, co najlepsze z każdego segmentu: długość kombi, przestronność kombivana oraz godne SUV-a możliwości terenowe. Dacią Jogger, w zależności od wersji, może podróżować do siedmiu dorosłych osób. 
Dzięki mierzącemu 4,55 m nadwoziu i znacznemu, wynoszącemu 2,90 m rozstawowi osi Dacia Jogger oferuje najprzestronniejsze wnętrze w segmencie. W tylnej części kabiny znajduje się trzymiejscowa kanapa składana w układzie 2/3-1/3 (w drugim rzędzie) oraz dwa składane fotele, które można pojedynczo wyjąć (w trzecim rzędzie). Maksymalna pojemność przestrzeni ładunkowej Dacii Jogger (po złożeniu wszystkich tylnych siedzeń) wynosi 1 819 litrów. 
Czytaj też:
Toyota uruchomiła rezerwację na bestsellera, z gwarancją realizacji zamówienia w pierwszej kolejności

Źródło: Auto WPROST.pl
 0

Czytaj także