Oznaka nadchodzącego kryzysu. Europa rejestruje coraz mniej pojazdów użytkowych

Oznaka nadchodzącego kryzysu. Europa rejestruje coraz mniej pojazdów użytkowych

Samochody chińskiej marki Maxus
Samochody chińskiej marki Maxus Źródło:Maxus
Nie wygląda to dobrze. Pojazdy użytkowe, których poziom rejestracji jest jednym z mierników kondycji gospodarki, są kupowane w coraz mniejszej liczbie w krajach Unii Europejskiej.

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej w lipcu i sierpniu 2022 roku były mniejsze w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku - odpowiednio o 17,4 proc. i 8,0 proc. To już czternasty kolejny miesiąc spadków na europejskim rynku. Gwałtowny spadek liczby rejestracji samochodów dostawczych był głównym czynnikiem ogólnego kurczenia się rynku pojazdów użytkowych. Wszystkie kluczowe rynki UE odnotowały straty latem, z wyjątkiem Hiszpanii, gdzie liczba rejestracji wzrosła w sierpniu (+11,5 proc.).

W ciągu ośmiu miesięcy 2022 r. liczba rejestracji pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej spadła o 18,8 proc. do 1 miliona sztuk. Cztery największe rynki regionu podążały za tym negatywnym trendem odnotowując dwucyfrowe spadki: Hiszpania (-25,2 proc.), Francja (-21,5 proc.), Niemcy (-17,1 proc.) i Włochy (-11,1 proc.).

Nowe samochody dostawcze do 3,5 tony

Rynek nowych samochodów dostawczych w UE zanotował dwucyfrowe straty zarówno w lipcu (-20,6 proc.), jak i w sierpniu (-12,1 proc.). Bieżące problemy z łańcuchem dostaw nadal wpływały bowiem na dostępność pojazdów w tym segmencie. Z wyjątkiem dodatnich wyników Hiszpanii w sierpniu (+8,8 proc.), wszystkie główne rynki UE odnotowały spadki w okresie letnim.

Od stycznia do sierpnia 2022 roku w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 838 608 nowych lekkich samochodów dostawczych, o 22,3 proc. w porównaniu z takim samym okresem rok temu. We Francji, największym rynku samochodów dostawczych w regionie, rejestracje spadły o 23,6 proc. rok do roku. Inne kluczowe rynki w UE również poniosły straty, w tym Hiszpania (-29,9 proc.), Niemcy (-20,2 proc.) i Włochy (-12,4 proc.).

Według analiz IBRM Samar, opartych na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w sierpniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 4 710 samochodów dostawczych, o 15,1 proc. mniej niż rok wcześniej i o 0,28 proc. mniej niż w lipcu 2022 roku. Od stycznia do lipca 2022 roku zarejestrowano w Polsce 40 988 samochodów dostawczych, o 17,6 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Nowe ciężkie pojazdy użytkowe od 16 ton i więcej

Rynek największych pojazdów ciężarowych w UE nadal rósł - w lipcu o 2,8 proc., a w sierpniu o 24,4 proc. Na wynik lipcowy duży wpływ miały kraje Europy Środkowej (+15 proc.). Sierpień był jeszcze bardziej pozytywnym miesiącem, w którym prawie wszystkie rynki UE odnotowały duże wzrosty.

W ciągu ośmiu miesięcy 2022 roku rynek ciężkich pojazdów użytkowych w UE utrzymywał się na plusie dzięki wynikom z ostatnich czterech miesięcy. Rejestracje wzrosły rok do roku o 2,7 proc. do 165 908 egzemplarzy. W omawianym okresie Niemcy odnotowały niewielki spadek (-1,8 proc.), podczas gdy liczba rejestracji w Hiszpanii i we Francji wzrosła odpowiednio o 9,9 proc. i o 1,9 proc.).

Nowe średnie i ciężkie pojazdy użytkowe powyżej 3,5 tony

Rejestracje nowych ciężarówek w UE ponownie zaczęły rosnąć w sierpniu (+18,1 proc.), po tym, gdy w lipcu w zasadzie pozostały na niezmienionym poziomie (-0,5 proc.). Polska – jeden z największych rynków samochodów ciężarowych w regionie – w dużej mierze przyczyniła się do tego pozytywnego wyniku, odnotowując wzrost o 35,4 proc. Inne kluczowe rynki UE również mają się czym pochwalić: Hiszpania (wzrost o 27,4 proc.), Włochy (+17,6 proc.), Francja (+8,0 proc.) i Niemcy (+4,4 proc.).

W okresie od stycznia do sierpnia 2022 r. rejestracje nowych średnich i ciężkich pojazdów użytkowych w UE były mniejsze rok do roku zaledwie o 0,6 proc. Z wyjątkiem Hiszpanii (+8,8 proc.) wszystkie główne rynki Europy Zachodniej wypadły gorzej niż w 2021 r.: Niemcy (-6,1 proc.), Francja (-1,8 proc.) i Włochy (-1,6 proc.).

Nowe średnie i ciężkie autobusy i autokary powyżej 3,5 tony

Segment autobusów i autokarów w Unii Europejskiej nadal spadał w letnich miesiącach (-23,1 proc. w lipcu i -21,5 proc. w sierpniu). Wśród kluczowych rynków w obu miesiącach liczba rejestracji była mniejsza rok do roku w Niemczech i Francji. Hiszpania odnotowała jednak znaczny wzrost w sierpniu (+182,9 proc.).

W ciągu ośmiu miesięcy 2022 roku rejestracje nowych autobusów skurczyły się o 5,4 proc. do 18 084 egzemplarzy. Największy spadek odnotowały Niemcy (-24,4 proc.), a następnie Włochy (-16,1 proc.) i Francja (-14,3 proc.). Z kolei Hiszpania może pochwalić się dużym wzrostem (+40,9 proc.).

Czytaj też:
Jak najlepiej sfinansować kupno auta używanego?

Źródło: ACEA, IBRM Samar