Rynek aut delikatnie rośnie, drugi miesiąc z rzędu. Branża nie wpada w euforię, raczej przeciwnie

Rynek aut delikatnie rośnie, drugi miesiąc z rzędu. Branża nie wpada w euforię, raczej przeciwnie

Salon samochodowy
Salon samochodowy Źródło: Grupa PGD
Po 14 miesiącach ciągłych spadków na rynku sprzedaży nowych samochodów, po raz drugi zanotowano miesiąc delikatnego wzrostu (rok do roku). Czy to oznacza przełom?

Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony wzrosła w październiku 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (września 2022 roku). Skumulowana liczba rejestracji po dziesięciu miesiącach 2022 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.

To drugi wzrost wyników miesięcznych po czternastu z rzędu miesiącach spadku sprzedaży rok do roku.

Jak komentuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego: „nieco lepsze wyniki rejestracji to efekt zwiększonych dostaw. Producenci coraz lepiej radzą sobie z dostawami komponentów, chociaż ryzyko ponownego odcięcia dostaw, chociażby mikroprocesorów, wciąż jest wysokie. Poza tym, problemem pozostaje ograniczone zainteresowanie klientów zakupem aut. Rosnące ceny, wysoka inflacja, niepewna przyszłość, to wszystko czynniki wpływające na zmniejszającą się chęć inwestycji w nowy samochód”.

Prognoza IBRM Samar na 2023 rok zakłada rejestrację 410 tys. samochodów osobowych oraz 59 tys. dostawczych.

Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w październiku 2022 r. zarejestrowano w Polsce 32 001 samochodów osobowych, 2,37 proc. więcej niż rok wcześniej i o 10,66 proc. mniej niż w październiku 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 348 697 samochodów osobowych, o 7,89 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

W październiku 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 28,11 proc. Udział firm osiągnął poziom 71,89 proc.

Toyota niekwestionowanym liderem rynku

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,38 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, której udział w rynku wyniósł 9,70 proc. Na trzecim miejscu uplasowała się Kia (udział w rynku 8,25 proc.

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota Yaris oraz Kia Sportage, następnie Dacia Duster, a za nią Toyota RAV4.

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Dacia Duster, na drugim miejscu Kia Sportage, na trzecim Toyota Yaris, na czwartym Toyota Yaris Cross, a na piątym Hyundai Tucson.

Czytaj też:
„Polski” Jeep Avenger w specjalnej edycji na otwarcie zamówień. Jest cennik auta
Czytaj też:
Skradzione w Polsce samochody trafiają na Litwę. Mają tam doskonałe „dziuple”

Źródło: IBRM Samar