Bardzo zły początek roku w salonach samochodowych. Sprzedaż spadła radykalnie

Bardzo zły początek roku w salonach samochodowych. Sprzedaż spadła radykalnie

Import samochodów
Import samochodów / Źródło: Clicktrans
Mamy już pełne dane dotyczące sprzedaży samochodów w styczniu 2021 roku. Niespodzianki nie ma, dane są złe. Ale zaskakujące są tego powody.

Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w styczniu 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też niższa w stosunku do grudnia 2020 roku.

Skąd te spadki?

Jak zastrzega IBRM Samar, tradycyjnie styczniowy popyt na samochody jest stosunkowo niewielki, szczególnie w porównaniu z miesiącami ostatniego kwartału poprzedniego roku. Wiąże się to z mniejszą na początku roku aktywnością klientów instytucjonalnych. Dodatkowo, poprzedni miesiąc (grudzień) był pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów najlepszym miesiącem w całym ubiegłym roku i tylko nieznacznie ustąpił rekordowemu grudniowi 2019.

Słabszy rezultat osiągnięty w styczniu jest również pochodną wejścia w życie z początkiem 2021 roku nowej normy Euro 6d FCM, zobowiązującej producentów do wyposażania pojazdów w urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej.

Auta, które nie są w nie wyposażone, nie mogą być, co do zasady, rejestrowane. Grudzień był zatem ostatnim miesiącem na sprzedaż aut niesprzedawalnych w 2021 roku, co napędziło wówczas rejestracje, w tym również samorejestracje dealerów, a jednocześnie niekorzystnie odbiło się na styczniowej sprzedaży.

Na przekór: prognoza jest optymistyczna

Prognoza IBRM Samar na 2021 rok jest optymistyczna. Zakłada dla nowych samochodów osobowych sprzedaż na poziomie 467 tys. szt. (wzrost o 9,9 proc.), a dla nowych samochodów dostawczych – 63 tys. szt. (wzrost o 5,7 proc.).

W styczniu osiem marek z pierwszych dziesięciu zanotowało mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowało Renault, o 28,06 proc. Udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 32,28 proc. Udział firm osiągnął poziom 67,72 proc.

Toyota liderem rynku

Jeśli chodzi o marki, to tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Na czwartej pozycji była Kia, a dalej BMW.

Najczęściej kupowanym modelem w styczniu 2021 roku była Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota Yaris oraz Skoda Octavia, następnie VW T-Roc, a za nim Toyota RAV4.

Czytaj też:
Jak bardzo upadła Europa? Rynkowe podsumowanie pandemicznego roku

Źródło: IBRM Samar
+
 0

Czytaj także