Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w styczniu 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też niższa w stosunku do grudnia 2020 roku.
Skąd te spadki?
Jak zastrzega IBRM Samar, tradycyjnie styczniowy popyt na samochody jest stosunkowo niewielki, szczególnie w porównaniu z miesiącami ostatniego kwartału poprzedniego roku. Wiąże się to z mniejszą na początku roku aktywnością klientów instytucjonalnych. Dodatkowo, poprzedni miesiąc (grudzień) był pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów najlepszym miesiącem w całym ubiegłym roku i tylko nieznacznie ustąpił rekordowemu grudniowi 2019.
Słabszy rezultat osiągnięty w styczniu jest również pochodną wejścia w życie z początkiem 2021 roku nowej normy Euro 6d FCM, zobowiązującej producentów do wyposażania pojazdów w urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej.
Auta, które nie są w nie wyposażone, nie mogą być, co do zasady, rejestrowane. Grudzień był zatem ostatnim miesiącem na sprzedaż aut niesprzedawalnych w 2021 roku, co napędziło wówczas rejestracje, w tym również samorejestracje dealerów, a jednocześnie niekorzystnie odbiło się na styczniowej sprzedaży.
Na przekór: prognoza jest optymistyczna
Prognoza IBRM Samar na 2021 rok jest optymistyczna. Zakłada dla nowych samochodów osobowych sprzedaż na poziomie 467 tys. szt. (wzrost o 9,9 proc.), a dla nowych samochodów dostawczych – 63 tys. szt. (wzrost o 5,7 proc.).
W styczniu osiem marek z pierwszych dziesięciu zanotowało mniej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy spadek zanotowało Renault, o 28,06 proc. Udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 32,28 proc. Udział firm osiągnął poziom 67,72 proc.
Toyota liderem rynku
Jeśli chodzi o marki, to tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Na czwartej pozycji była Kia, a dalej BMW.
Najczęściej kupowanym modelem w styczniu 2021 roku była Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota Yaris oraz Skoda Octavia, następnie VW T-Roc, a za nim Toyota RAV4.
Czytaj też:
Jak bardzo upadła Europa? Rynkowe podsumowanie pandemicznego roku