Klimatyzacja – Przygotowanie instalacji oraz jej serwisowanie
Artykuł sponsorowany

Klimatyzacja – Przygotowanie instalacji oraz jej serwisowanie

Przygotowanie klimatyzacji oraz jej serwisowanie
Przygotowanie klimatyzacji oraz jej serwisowanie Źródło: Do Warsztatu
Sezon tuż tuż. Przed rozpoczęciem sezonu klimatyzacyjnego warto pamiętać o przygotowaniu układu klimatyzacji w naszym samochodzie, wiele osób nie przywiązuje do tego zbyt dużej wagi.

Problem ten staje się jednak ważny gdy instalacja przestaje działać lub gdy zaczynamy wyczuwać w naszej kabinie nieprzyjemne zapachy. Samo przygotowanie samochodowej klimatyzacji do sezonu nie polega jedynie na jej dezynfekcji ani przeczyszczeniu, prace te jednak powinny zostać wykonane nie są one jednak rozwiązaniem na wszystkie niedomagania układu.

Nieszczelności na łączeniach i przewodach

Układ klimatyzacji samochodowej to wiele podzespołów połączonych przewodami niskiego i wysokiego ciśnienia. Przewody połączone są ze sobą złączami które są uszczelnione oringami. Gumowe elementy z biegiem czasu starzeją i w miejscach zużycia powstają nieszczelności w przypadku konieczności rozłączenia należy zastosować nowe uszczelki typu oring.

Serwisant powinien ocenić stan powierzchni poszczególnych elementów układu pod kątem korozji, uszkodzeń i ewentualnych wycieków, alternatywnie powinien szukać wycieków za pomocą kontrastu dodanego do układu oraz lampy UV. Szczelność układu można sprawdzać także azotem lub mieszaniną gazu formującego (Azot95%;5% Hydrogen) np. firmy Optima.

Zestaw do wykrywania nieszczelności hydrogen

Zestaw do wykrywania nieszczelności hydrogen

Dodatkową zaletą tej metody jest możliwość poszukiwania przy użyciu elektronicznego wykrywacza i pianki która pozwala na obserwacje bąbelków w miejscu wycieku. Nieszczelności na połączeniach powinny być usunięte przez założenie nowych uszczelnień w celu utrzymania układu klimatyzacji w dobrej kondycji. Przewody aluminiowe należy zlutować zestawem do twardych połączeń lutowanych np. Oxy Turbo 90 lub wymienić na nowe.

OXY TURBO 90

OXY TURBO 90

Przewody gumowe należy wymienić na nowe i zarobić końcówki specjalną prasą. Należy skontrolować ilość czynnika w układzie i wprowadzić jego odpowiednia ilość w razie stwierdzenia braku.

Konserwacja sprężarki klimatyzacji

Dla zachowania właściwego smarowania sprężarki, która podczas awarii może w dość dużym stopniu obciążyć naszą kieszeń kluczowe jest stosowanie odpowiedniego typu oraz ilości oleju jaki zaleca producent naszego pojazdu. Najbardziej uniwersalnym olejem jest PAG, który występuje w większości instalacji klimatyzacji i jest stosowany z wieloma czynnikami chłodniczymi. PAG jest bardzo wydajnym syntetycznym olejem smarującym, który bardzo dobrze smaruje sprężarkę inawilża uszczelnienia. Z klimatyzacji powinniśmy korzystać przez cały rok nie tylko w porze letniej, dzięki temu i prawidłowemu serwisowaniu wydłużymy żywotność naszego układu, a co za tym idzie kosztów związanych z naprawami.

Oleje do klimatyzacji

Jak się okazuje olej w układzie klimatyzacji jest bardzo ważnym czynnikiem. Warto pamiętać, że oleje typu PAG nie mieszają się z olejami typu PAO i POE oraz pracują w innych zakresach temperatur. Co gorsze, olej PAO podany do oleju PAG separuje się lub w skrajnych przypadkach tworzy substancję parafinopodobną, która może zatkać zawór regulacyjny, co z kolei grozi zatarciem sprężarki, a nawet zablokowaniem obiegu czynnika chłodzącego.

Jeżeli rozrzedzimy olej (przez zastosowanie oleju niższej lepkości, dodania zbyt dużej ilości barwnika UV lub barwnika niezgodnego ze specyfikacją SAE naprawa wymaga później dokładnego czyszczenia układu, założenia nowych uszczelek w miejscach naprawianych, sprawdzenia szczelności układu i jego ponownego napełnienia odpowiednią ilością czynnika i oleju. Podkreślić należy, że szczególnie wrażliwy na jakość oleju jest kompresor, czyli najdroższy element układu klimatyzacji, który w naturalny sposób ulega stopniowemu zużyciu. Słabe smarowanie znacznie przyspiesza jego degradację.

Za mała ilość oleju oznacza, że warstwa nośna środka smarnego zmniejszy się, a tłok zacznie ocierać się o gładź cylindra. Zbyt gęsty olej natomiast nie jest w stanie przedostać się między cylindrem i tłokiem, powodując zwiększone opory tarcia, wzrost temperatury kompresora i jego zacieranie. Zwęglanie oleju na płycie zaworowej powoduje jej nieszczelność i brak odseparowania strony ciśnienia wysokiego od niskiego. Zbyt duża ilość oleju w układzie przekłada się na dużą jego ilość pod tłokiem i wzrost obciążenia w układzie tłokowo-korbowym, co prowadzi do blokowania łożyska oporowego w korpusie czołowym i twardej współpracy tłoków z wychylną płytą ślizgową.

Wyróżniamy trzy rodzaje olejów:

  • Oleje estrowe (PAO)
  • Syntetyczne poliestrowy (POE),
  • glikol polialkilenowy (PAG)

POE wykorzystywany jest w układach wykonanych z miedzi lub jej stopów oraz posiadających wymienniki ciepła. Najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie oleju PAG, który występuje w większości układów klimatyzacji oraz jest kompatybilny z wieloma czynnikami chłodniczymi. Oleje PAO mimo że pozornie mieszalne z olejami PAG separują się w czasie gdy kompresor nie pracuje, może to prowadzić do zmniejszenia efektywności układu i problemów ze smarowaniem.

Optima radzi-niestandardowe czynności obsługowe

Oprócz wyżej wymienionych czynności, przegląd powinien obejmować również dokładne sprawdzenie, zaworów oraz portów serwisowych. Warto pamiętać o sprawdzeniu napięcia paska klinowego, działania zestawu sprzęgłowego, a także wszystkich czujników oraz oczywiście wymianie filtra kabinowego.

Przy demontażu starej sprężarki należy zabezpieczyć przewody, aby nie dostawały się do nich żadne zanieczyszczenia. Przed instalacją nowej sprężarki należy przepłukać układ klimatyzacji przy pomocy przeznaczonych do tego celu specjalnych środków i urządzeń takich jak Optiflush 500(zdj.3) lub Optiflush 2000.(zdj.4)

Optiflush 500

Optiflush 500

Zastosowanie specjalnych środków przeznaczonych do płukania układu klimatyzacji opartych na lotnych frakcjach paliw jest pewniejsze i skuteczniejsze.

Optiflush 2000

Optiflush 2000

Należy się upewnić czy w układzie nie pozostał czynnik płuczący oraz osuszyć układ przy pomocy azotu. Nie należy płukać nowej sprężarki, osuszaczy oraz zaworów rozprężnych lub dysz dławiących-muszą być zdemontowane przed płukaniem. Zdecydowanie nie polecamy płukania czynnikiem chłodniczym, które jest nieskuteczne.

Dalej należy sprawdzić kontrolnie ilość oleju jakim zalana jest nowa sprężarka i ewentualnie dopełnić olejem do poziomu wymaganego przez instrukcję producenta auta. Następnie konieczne jest sprawdzenie innych elementów, od których zależna jest prawidłowa praca układu klimatyzacji. Chodzi przede wszystkim o zrewidowanie jej napędu. Należy sprawdzić stan napinacza paska napędu sprężarki, stan sprzęgiełka alternatora oraz sprzęgiełka jednokierunkowego w przypadku bez paskowych napędów sprężarek należy ustawić poprawne położenie i naciąg paska napędzającego sprężarkę. Zepsute sprzęgiełka jednokierunkowe należy wymienić na nowe.

Regularnej kontroli powinny podlegać praktycznie wszystkie elementy układu klimatyzacji. Elementy układu klimatyzacji, ciśnienie oraz temperaturę nawiewu zawsze sprawdzamy przy prawidłowo napełnionym układzie. Za pomocą manometrów np. Optima lub stacji obsługi klimatyzacji. Układ sprawdzamy pod względem temperatury wydmuchu z kratki wentylacyjnej oraz ciśnienia przed i za kompresorem. Do czynności diagnostycznych należy również sprawdzenie temperatury przewodów przed kompresorem i za skraplaczem. Do tego możemy użyć specjalnych termometrów laserowych lub na podczerwień.(zdj.5)

Termometr

Termometr

Strona wysokiego ciśnienia powinna być gorąca i sucha, a strona niskiego ciśnienia - chłodna. Sprawdzić należy też czystość skraplacza i chłodnicy oraz poprawność pracy wentylatora. Często wentylator nie działa lub skraplacz jest zapchany co uniemożliwia odbiór ciepła ze skraplacza. Pojawienie się wilgoci lub szronu na stronie ciśnienia wysokiego świadczy o zwężeniu przepływu czynnika chłodniczego. Zużycie filtro-osuszacza możemy diagnozować poprzez pomiar temperatury przewodów przed i za nim. Różnica temperatury przed i za osuszaczem o więcej niż 3oC świadczy o jego zawilgoceniu, należy go wtedy wymienić na nowy. Pojawienie się zlodowacenia na stronie wysokiego ciśnienia jest spowodowane całkowitą blokadą przepływu czynnika chłodniczego. Brak przepływu czynnika to również brak przepływu oleju i w konsekwencji zatarcie kompresora. Konieczne jest także sprawdzenie wspomnianych elementów napędu sprężarki oraz jej pracy.

Jeśli będziesz dbał o swoją klimatyzację przez cały rok, a nie dopiero wtedy kiedy zrobi się ciepło będziesz dobrze przygotowany do sezonu.

Źródło: Do Warsztatu