Co w pandemii tankują Europejczycy? Paliwowe koncerny mają prawo panikować

Co w pandemii tankują Europejczycy? Paliwowe koncerny mają prawo panikować

Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneŹródło:Fotolia / Dob's Farm
Coraz więcej prądu, a coraz mniej oleju napędowego i benzyny tankują Europejczycy do baków swoich samochodów. Paliwowe koncerny będą na tym tracić.

W I kwartale 2021 roku pojazdy czysto elektryczne miały 5,7 proc. rynku nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej, hybrydowe 18,4 proc. a benzynowe 42,2 proc. Jak poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

Diesel w odwrocie

Od stycznia do marca 2021 r. w UE zostało zarejestrowanych 593 559 samochodów napędzanych silnikami Diesla, o 20,1 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Udział oleju napędowego w rynku wyniósł 23,2 proc. wobec 29,9 proc. w I kwartale 2020 roku. Większość rynków UE odnotowała dwucyfrowe spadki w tym segmencie, w tym trzy z czterech głównych: Niemcy (-29,4 proc.), Hiszpania (-28,3 proc.) i Francja (-11,1 proc.).

Jak czytamy w informacji IBRM Samar podobnie spadał popyt na samochody benzynowe, od stycznia do marca br. sprzedano 1,1 mln sztuk, o 16,9 proc. mniej (r/r). W rezultacie udział benzyny w unijnym rynku samochodowym zmniejszył się z 52,3 proc. w pierwszym kwartale 2020 r. do 42,2 proc. w tym samym okresie w 2021 r. Z wyjątkiem Francji (+8,3 proc.), rejestracje samochodów benzynowych spadły na wszystkich głównych rynkach UE: Niemcy (-30,0 proc.), Hiszpania (-25,7 proc.) i Włochy (-4,8 proc.).

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)

W pierwszym kwartale tego roku liczba rejestracji bateryjnych pojazdów elektrycznych wzrosła w UE o 59,1 proc. do 146 185 sztuk, przy czym popyt nadal napędzany jest rządowymi dopłatami. Dzięki temu, główne unijne rynki rosły jak na drożdżach, zwłaszcza w Niemczech (+149,0 proc.) i we Włoszech (+145,6 proc.). Natomiast popyt na auta typu BEV spadł w I kwartale br. w Hiszpanii (-12,6 proc.).

Hybrydy trzymają się mocno

W omawianym okresie w UE zarejestrowano 208 389 hybryd plug-in (PHEV), o 175,0 proc. więcej (r/r). Wynik ten unijny rynek w dużej mierze zawdzięcza Włochom, gdzie w pierwszym kwartale zarejestrowano 16 103 samochody typu plug-in, o 445,7 proc. więcej. Trzy inne główne rynki UE odnotowały w tym roku również duży wzrost w segmencie PHEV: Niemcy (+195,4 proc.), Francja (+231,4 proc.) i Hiszpanii (+116,1 proc.).

Hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) pozostały największą kategorią samochodów osobowych z napędem alternatywnym. Od stycznia do marca 2021 r. zarejestrowano 469 784 sztuk (wzrost o 101,6 proc. r/r). Liczba rejestracji klasycznych hybryd wzrosła niemal wszędzie, w tym we Włoszech (+246,8 proc.), Francji (+135,0 proc.), Niemczech (+60,5 proc.) i Hiszpanii (+39,4 proc.).

Czytaj też:
Benzyna po raz pierwszy w tym roku staniała