Produkcja rośnie, ale zatrudnienie spada. Co dalej z branżą moto w Polsce?

Produkcja rośnie, ale zatrudnienie spada. Co dalej z branżą moto w Polsce?

Fabryka samochodów
Fabryka samochodów Źródło:FCA
Branża motoryzacyjna w Polsce podsumowała wyniki I kwartału 2021 roku. Produkcja sprzedana wzrosła, ale zatrudnienie spadło.

Jak czytamy, w okresie od stycznia do marca branża motoryzacyjna zanotowała wzrost tzw. produkcji sprzedanej. Padły także nowe rekordy w eksporcie. Niestety, zatrudnienie spadło w porównaniu z takim samym okresem roku ubiegłego.

W I kwartale 2021 r. wartość sprzedanych pojazdów samochodowych, przyczep i naczep wyniosła 48,5 mld złotych. To o 11,2 proc. więcej niż w takim samym okresie roku ubiegłego. Trzeba pamiętać, że rok temu, w połowie marca, nastąpił lockdown, który dotknął boleśnie produkcję motoryzacyjną w naszym kraju.

Kryzys półprzewodników hamuje wzrost

Jednak jeśli porównamy osiągnięty wynik z okresem sprzed pandemii koronawirusa, czyli z I kwartałem 2019 roku, to także w takim zestawieniu nastąpił wzrost, o 6,5 proc. – Na relatywnie niski wzrost produkcji sprzedanej miał wpływ dość słaby początek tego roku oraz trwający już kilka miesięcy kryzys w dostawach półprzewodników – mówi Rafał Orłowski, partner w firmie AutomotiveSuppliers.pl.

W grupie firm produkcyjnych średnich i dużych (powyżej 49 osób) produkcja sprzedana w I kwartale tego roku osiągnęła poziom 43 mld złotych. To o 12,6 proc. mniej niż rok wcześniej, ale o 7,7 proc. więcej niż w I kwartale 2019 r. Nadal większość przychodów generują producenci części i akcesoriów. Tego typu firmy w omawianym okresie sprzedały produkty o wartości 25,79 mld złotych (+14,8 proc.). W przypadku producentów pojazdów i silników było to 15,62 mld złotych (+7,2 proc.), podczas gdy producenci przyczep i naczep mogą się pochwalić sprzedażą w wysokości 1,59 mld złotych (+33,2 proc.).

Zatrudnienie lekko w dół

Na koniec I kwartału 2021 roku w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 pracowników, przeciętne zatrudnienie wyniosło 200,4 tys. osób. To o 4,1 proc. mniej (-8,5 tys.) w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) przeciętne zatrudnienie wyniosło po I kwartale br. 192,2 tys. wobec 197,8 tys. rok wcześniej (-2,8 proc.) oraz wobec 198,9 tys. po trzech miesiącach 2019 roku (-3,3 proc.). W tej grupie firm głównym pracodawcą pozostają producenci części i akcesoriów. Na koniec I kwartału 2021 r. przeciętne zatrudnienie wyniosło 146,3 tys. osób i było o 3,5 proc. niższe (minus 8,3 tys.) niż w analogicznym okresie zeszłego roku i o 6,6 proc. mniejsze (-10,2 tys.) niż w 2019 roku. Niższe w stosunku do zeszłego roku było przeciętne zatrudnienie w pozostałych grupach: produkcja pojazdów i silników - 34,8 tys. (-0,02 proc.), produkcja przyczep i naczep - 11,1 tys. (-2,0 proc.).

Czytaj też:
Wiedza Polaków o elektrykach do poprawki lub uzupełnienia

Źródło: AutomotiveSuppliers.pl