Poszukiwanie miejsca parkingowego bywa uciążliwe, a kiedy już je znajdziemy, może okazać się zbyt ciasne dla naszego samochodu. Jakie jest rozwiązanie? Zostawienie zadania samochodowi.
Ford jako członek Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Samochodowego, nawiązał współpracę z dostawcami infrastruktury i firmami technologicznymi, w tym z firmą Bosch, aby zademonstrować możliwości włączenia się pojazdu skomunikowanego w sieć infrastruktury parkingowej, co pozwoli samochodom nie tylko znajdować miejsca, ale także samodzielnie parkować. System Automated Valet Parking umożliwia kierowcy zlecenie automatycznego parkowania poprzez aplikację – wszystko odbywa się z zewnątrz pojazdu.
Na razie badania, wdrożenie wkrótce
System, będący obecnie w fazie badań i demonstracji, eliminuje stres związany z parkowaniem i może zostać w przyszłości rozszerzony o funkcje autonomicznego wjazdu do myjni samochodowej, stacji ładowania, czy też odbierania przesyłek wprost do zaparkowanego pojazdu. Ford zademonstruje system Automated Valet Parking na targach IAA w Monachium, które odbędą się w dniach 6-12 września.
W Europie standardowe miejsce parkingowe ma wymiary 2,44 m na 4,88 m. Jednak pojazdy z biegiem lat stawały się coraz większe, a wiele miejsc parkingowych pozostało tej samej wielkości. System Automated Valet Parking pozwoliłby na zaparkowanie do 20 proc. więcej pojazdów, bez ryzyka szkód parkingowych, do których dochodzi, kiedy parkuje się z małymi odstępami lub kiedy pasażerowie otwierają nieostrożnie drzwi w bliskim sąsiedztwie innych pojazdów.
Jak to funkcjonuje?
System sensorów Automated Valet Parking, umieszczonych na parkingu, przejmuje kontrolę nad pojazdem i zarządza całym ruchem na parkingu. Jest to możliwe dzięki stałej komunikacji na linii pojazd-infrastruktura.
Czujniki rozpoznają samochód i lokalizują jego położenie w przestrzeni parkingu, kierując nim podczas manewrów. Jeśli sieć czujników rozmieszczonych w infrastrukturze wykryje coś na drodze samochodu, np. pieszego, pojazd lub inne zagrożenie, natychmiast zatrzymuje manewry. Po przyjeździe na parking kierowca pozostawia samochód w wyznaczonym miejscu i za pośrednictwem aplikacji FordPass uruchamia automatyczne prowadzenie do wolnego miejsca parkingowego.
Samochód jako kurier
Zaparkowany samochód może stać się również punktem odbioru przesyłek, a firmy kurierskie mogą zostawiać paczki w bagażniku. W przyszłości można będzie wprowadzać kolejne usługi dla pojazdów skomunikowanych z siecią, które zapewnią klientom więcej udogodnień i korzyści.
Po powrocie na parking, korzystając z aplikacji FordPass, możemy zlecić doprowadzenie pojazdu do wyznaczonego obszaru, co przyspiesza odbiór samochodu i pozwala, zarówno kierowcy, jak i pasażerom, na swobodne zajęcie miejsc. Zapomnijmy o długich spacerach po ogromnych parkingach i częstych problemach z odnalezieniem samochodu.
Parkingi muszą tylko mieć czujniki
Rozwiązanie można wdrożyć, instalując czujniki na istniejących parkingach – co powinno zwiększyć ich przepustowość – lub wykorzystując infrastrukturę wbudowaną w konstrukcję nowych parkingów.
System będzie kompatybilny z pojazdami już jeżdżącymi po drogach, które mają automatyczną skrzynię biegów, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy, elektryczny hamulec postojowy i elektryczny system wspomagania układu kierowniczego. Wszystko, czego pojazd potrzebuje dodatkowo, to inteligentny moduł komunikacji Automated Valet Parking.
Czytaj też:
Nowe kampery na bazie Transita. Ford postawił na luksus
System automatycznego parkowania Forda